<span itemprop="name">پرسشنامه هویت دینی خوشاوی</span>
تاریخ انتشار:
28 اکتبر 2018
آخرین بروز رسانی:
4 فوریه 2019

هویت دینی: هویت دینی میزان شناخت عقیدتی فرداز تعلق وارتباطش نسبت به دینی خاص وپیامدهای احساسی مثبت است که فرد از این تعلق و ارتباطش تجربه می­کند وهمچنین به میزان ارزشی که فرد، به انجام عملی مناسک فردی وجمعی دین قائل است، گفته می شود(عباسی قادی،1382).

 مؤلفه­ ی اعتقادات دینی: که عبارت است از ایده ها و نگرش هایی که انتظار می­رود پیروان یک دین بدان اعتقاد داشته باشند.

مؤلفه­ ی عواطف دینی: که ناظر بر عواطف و احساسات پیروان یک دین، با جوهری ربوبی، همچون خدا یا واقعیتی غایی ویا اقتداری متعالی است.

مؤلفه ­ی رفتارهای دینی: که انتظار می­رود پیروان یک دین آن ها را به جای­ آورند و شامل اعمالی چون نماز، روزه، شرکت در آیین های دینی و…. است(خوشاوی، 1390).

دین: کلمه ­ی دین به مجموعه­ ای از عقاید، اخلاقیات، احکام و قوانین فردی و اجتماعی اطلاق می شود و ادیان آسمانی آیین هایی هستند که از طرف خدای متعال به پیغمبران وحی شده اند. دین برابر است با اعتقاد به آفریننده­ای برای جهان و انسان ودستورات عملی متناسب با این عقاید(مصباح یزدی،1365).دین مجموعه ای از عقاید، اخلاق، قوانین و مقرراتی می­داند که برای اداره­ی  امور جامعه و انسان وپرورش انسان ها می باشد (جوادی آملی،1372). دین را می توان، گرایش شدید انسان ها به سوی وجود والای خداوند، یا نیروهای برین ویا احساس ساده وابستگی به آنان به منظور تبیین علل وجودی خویشتن در جهان وبازیابی معنایی برای هستی دانست (بیرو،1375). ویلیام جیمز دین را به عنوان  احساس­ها و اعمال و تجربه ­های فرد  در رابطه با آنچه آن را الهی تلقی می­کند می­داند. به نظر پروسر دین مجموعه­ای از باورها، رفتارها، احساسات و نگرش­های جدی است (آرین،1387).

مشخصات

پرسشنامه هویت دینی: این پرسشنامه توسط خوشاوی(1390) طراحی و اعتبار شده است. این پرسشنامه شامل سه مؤلفه­ی 1- اعتقادات دینی، 2-عواطف و احساسات دینی و3- انجام رفتارهای دینی است، که گویه های9-1 پرسشنامه­ی هویت دینی مربوط به مؤلفه­ی اعتقادات دینی، گویه های 20-10 مربوط به مؤلفه­ی عواطف و احساسات دینی و گویه های 31-21 پرسشنامه­ی هویت دینی مربوط به مؤلفه­ی انجام رفتارهای دینی است. زیربنای نظری این پرسشنامه براساس مطالعات انجام گرفته در زمینه ی هویت دینی و همچنین مقیاس های دینی است که در قالب پرسشنامه­هایی نظیر موارد ذیل، در ایران تدوین شده است، مي باشد که به تهیه ی این پرسشنامه کمک کرده اند که عبارتند از: 1-مقیاس اندازه گیری اعتقادات ونگرش مذهبی دانشجویان (خدایاری فرد و همکاران (1378).2-مقیاس جهت گیری مذهبی با تکیه بر اسلام آذربایجانی (1382). 3-مقیاس خود سنجی التزام عملی به معتقدات اسلامی نویدی(1376). 4-پرسشنامه ی هویت دینی رحیمی نژاد(1374). 5-آزمون معبد گلزاری(1383). 6- پرسشنامه ی معصومه غفوری کله(1384) می باشد. و در نهایت روایی صوری و محتوایی گویه های پرسشنامه مورد تأیید اساتید قرار گرفت. نمرات برای هریک از زیر مقیاس ها از 1 تا 5 در تغییر می باشد، به طوری که در پرسشنامه ی هویت دینی؛ به گزینه ی کاملاً موافقم ارزش عددی 5 ، موافقم 4، نظری ندارم3، مخالفم 2 و کاملاً مخالفم 1، داده شد.

تعداد صفحات:  9صفحه فایل WORD

تعداد گویه ها: 31گویه

تفکیک ابعاد: دارد
شیوه نمره گذاری: دارد

روایی در مطالعات مختلف داخلی : دارد
پایایی در مطالعات مختلف داخلی :  دارد

تعاریف نظری و عملیاتی: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

 

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0