<span itemprop="name">مقیاس رایگان سلامت عمومی (GHQ) گلدبرگ و هیلر</span>

سلامت عمومی: در جامعه مدرن و پيچيده  امروز، مساله سلامت از مقوله هاي مهم محسوب مي شود سازمان بهداشت جهاني بهداشت رواني را چيزي صرفاً بيش از عدم بيماري و ناتواني می داند و در عوض آن را يك حالت بهزيستي اجتماعي، رواني ، جسماني و معنوي كامل تعريف مي كند(ولیئی، 1393). در زيربناي اين نگاه اعتقاد بر اين است كه همه افراد، داراي نيازهاي بهداشت رواني هستند و اين گونه نيست كه فقط افرادي كه داراي اختلالات رواني قابل تشخيص هستند به مداخله نيازمند باشند. افراد، ظرفيت رشد و پيشرفت را دارند و مشاوران مي توانند بجاي صرفا حذف آسيب ها به تسهيل سلامت و رشد آنان كمك نمايند (فتحی آشتیانی، 1390). سلامت یکی از ارکان توسعه پایدار و بخش لاینفک شکوفایی و ارتقای کیفیت زندگی است(ورعی، 1392). به عبارت دیگر حفظ و ارتقای سلامت پیش نیاز حرکت در راستای برنامه ریزی های اقتصادی و اجتماعی است(کوینک، 2012). سازمان جهانی بهداشت سلامت عمومی را “سلامتی کامل بدنی، روانی واجتماعی و نه فقط فقدان بیماری یا ناتوانی” تعریف می کند. همچنین سلامت عمومی را معادل کلیه روش ها یا تدابیری می داند که برای جلوگیری از ابتلا به بیماری به کار می رود(ولیئی، 1393).

مشخصات

پرسشنامه سلامت عمومی: این پرسشنامه 28 سوالی توسط گلدبرگ و هیلر  (1979) ارائه شده و داراي 4 مقیاس فرعی است و هر مقیاس 7 پرسش دارد. مقیاس هاي مذکور عبارتند از:  مقیاس علائم جسمانی، مقیاس علائم اضطرابی و اختلال خواب، مقیاس کارکرد اجتماعی، مقیاس علائم افسردگی می باشد. از 28 عبارت پرسشنامه موارد 1 الی 7 مربوط به مقیاس علائم جسمانی است موارد 8 الی 14 علائم اضطرابی و اختلال خواب را بررسی کرده و موارد 15 الی 21 مربوط به ارزیابی علائم کارکرد اجتماعی است و نهایتاً موارد 22 الی 28 علائم افسردگی را می سنجد. براي جمع بندي نمرات به الف نمره صفر، ب 1، ج 2 و د نمره 3 تعلق میگیرد. در هر مقیاس از نمره 6 به بالا و در مجموع از نمره 22 به بالا بیانگر علائم مرضی است. این پرسشنامه در مطالعات مختلفی در داخل کشور اعتبار یابی شده است از جمله می توان به پژوهش عباسی(1397) اشاره کرد.

تعداد صفحات:  10صفحه فایل WORD

تعداد گویه ها: 28گویه

تفکیک ابعاد: دارد
شیوه نمره گذاری: دارد

روایی در مطالعات مختلف داخلی و خارجی: دارد
پایایی در مطالعات مختلف داخلی و خارجی:  دارد

تعاریف نظری و عملیاتی: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0