<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری رضایت شغلی</span>
تاریخ انتشار:
20 سپتامبر 2021
دسته بندی:

رضایت شغلی :رضایت شغلی یا خشنودی شغلی: عبارت است از نگرش نسبت به شغل خویش به نحوی که شخص با علاقه و روحیه بالا به انجام شغل خود بپردازد. (کونتز، 1988، 85)«اسمیت» معتقد است رضایت شغلی گستره ای است که در آن محیط کاری تقاضاهای فرد را برآورده می کند. تعاریف متعددی از رضایت شغلی بیان گردیده است، از نظر «رابینز» رضایت شغلی به نگرش کلی فرد درباره شغلش اطلاق می شود. کسی که رضایت از شغلش در سطح بالایی است نسبت به کارش نگرش مثبتی دارد ولی کسی از کارش ناراضی است نگرش او به کارش منفی است. (رابینز، 1373، 226- 265)رضایت شغلی عبارت است از حدی از احساسات و نگرش های مثبت که افراد نسبت به شغل خود دارند وقتی که یک شخص می گوید دارای رضایت شغلی بالایی است این بدان معنی است که او واقعاً شغلش را دوست دارد، احساسات خوبی درباره کارش دارد و برای شغلش ارزش زیادی قائل است.مطالعات رسمي رضايت شغلي تا مطالعات هاثورن در اوايل سال‌هاي 1930 شروع نشده بود. لكن قبل از اين مطالعات، مديران علمي به طور ضمني رضايت شغلي را در ارتباط با خستگي كارگران تشخيص داده بودند.از سال‌هاي 1930 تاكنون رضايت شغلي به طور وسيعي مورد مطالعه واقع شده است. به طوري كه ادوين لاك تخمين مي‌زند كه تا سال 1972 حداقل 33350 مقاله در اين خصوص به چاپ رسيده است.

به علاوه هر سال بيش از صد مقاله به اين تعداد اضافه مي‌شود. چرا رضايت شغلي اينقدر مورد توجه است؟در اصل رضايت شغلي به آن دليل اهميت پيدا كرد كه طرفداران اوليه رويكرد روابط انساني تئوريسين‌ها و مديران را قانع كردند كه كارگر خوشحال كارگري سودآور است.تلاش كلاسيك براي تعريف رضايت شغلي توسط رابرت هاپاك انجام شده است. وي رضايت شغلي را به عنوان تركيبي از موارد روانشناختي، فيزيولوژيكي و محيطي تعريف كرد كه باعث مي‌شود شخص اظهار نمايد كه «من از شغل خود رضايت دارم».عده‌اي معتقدند رضايت شغلي به شدت با عوامل رواني ارتباط دارد. به عبارت ديگر اين عده رضايت شغلي را در درجه اول از ديدگاه‌هاي رواني و خصوصيات فردي توجيه مي‌نمايند.فشيرو هانا رضايت شغلي را عامل رواني قلمداد مي‌نمايند و آن را نوعي سازگاري عاطفي با شغل و شرايط اشتغال قلمداد مي‌نمايند. يعني اگر شغل مورد نظر لذت مطلوب را براي فرد تأمين نمايد، در اين حالت فرد از شغلش راضي و در صورتي كه رضايت و لذت مطلوب را به فرد ندهد در اين حالت فرد از شغلش راضي و در صورتي كه رضايت و لذت مطلوب را به فرد ندهد در اين حالت فرد شروع به مذمت شغل مي‌نمايد و در صدد تغيير آن بر مي‌آيد. چستر برنارد عقيده دارد كه رضايت شغلي باعث تداوم همكاري فرد و سازمان مي‌گردد.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:  37صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0