<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری تعهدسازمانی  2</span>
تاریخ انتشار:
20 سپتامبر 2021
دسته بندی:

تعهد سازمانی:   در عصر پرتلاطم کنونی که سازمان‌ها به سوی تخصصی شدن پیش می‌روند و در رقابت تنگاتنگ به فعالیت خود ادامه می‌دهند، جهت بقا علاوه بر ابزار و تجهیزات، به نیروی انسانی متعهد به عنوان اصلی‌ترین و ضروری ترین عامل نیازمند هستند. تعهد سازمانی تعاملی پویا بین یک شخص و محیط او را شامل می‌شود و یک ساختار چند بعدی است که می‌توان آن را یک حالت روانی دانست که پایبندی اشخاص را به سازمان منتقل می‌کند.هر چه سازمان‌ها و موسسات بزرگتر شوند و بر حجم فعالیت‌های آنها افزوده شود، احتیاج به منابع انسانی متعهد افزایش می‌یابد. در نتیجه هر چقدر این سرمایه از کیفیت بهتر و بیشتر برخوردار باشد، احتمال موفقیت، بقا و ارتقا سازمان بیشتر خواهد بود و بالعکس در صورتی که سازمان‌ها نتوانند نیروی انسانی با کیفیت و متعهد را بکار گیرند، قادر نخواهند بود از سایر منابع از قبیل تجهیزات و مواد اولیه استفاده بهینه برده و با مشکلات عدیده‌ای از قبیل کاهش کارایی و بهره‌وری روبرو شده و در نهایت سبب زوال سازمان خواهند شد. همچنین تعهد سازمانی را می‌توان یک نگرش مهم شغلی و سازمانی دانست که به دلایل اهمیت بارزی که در کارکرد سازمان‌ها دارد، به کانون توجهی جهت تمرکز میدان و گردانندگان سازمان‌ها تبدیل شده است.

این نگرش در دهه‌های اخیر دست‌خوش تغییرات عدیده‌ای گشته است، بویژه با تحولات اخیر در حیطه کسب و کار از قبیل ادغام شرکت‌ها در یکدیگر صاحب‌نظران تعهد اهتمام ویژه‌ای به امر تعهد معطوف داشته‌اند و به آن به عنوان یکی از نگرش‌های اساسی که با کار و سازمان مرتبط هستند، اهمیت فراوان داده و راجع به آن تحقیقات متعددی انجام داده‌اند. محققان سازمانی موافق هستند که یک اجماع در مورد تعریف تعهد سازمانی وجود ندارد. اسکول نشان داد که شیوه‌ی تعریف تعهد سازمانی به رویکردی که یک نفر به تعهد دارد وابسته است. از این رو، تعهد سازمانی به عنوان طرز تلقی یک کارمند یا به عنوان نیرویی که یک کارمند را به سازمان متعهد می‌کند، تعریف می‌شود. با توجه به سلیمان و ایسلس، چهار رویکرد اصلی برای مفهوم سازی و گسترش تعهد سازمانی وجود دارد. رویکرد نگرشی، رویکرد رفتاری، رویکرد هنجاری و رویکرد چند بعدی.  رویکرد نگرشی به طور عمده به تعهد به عنوان طرز تلقی یک کارمند یا به طور خاص‌تر به عنوان مجموعه‌ای از مقاصد رفتاری مشاهده می‌کند. مورد پذیرش‌ترین مفهوم سازی نگرشی از تعهد سازمانی مفهومی است که توسط پورتر و همکارانش اینگونه تعریف شده: تعهد سازمانی به عنوان قدرت نسبی شناسایی یک فرد با یک سازمان خاص و مشارکت وی در یک سازمان خاص می‌باشد.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:  28 صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0