<span itemprop="name">پرسشنامه هم وابستگی اسپن و فیشر</span>

هم وابستگی: آسیب دیدگی خود حقیقی تا بدان حد که فرد ناچار است برای بقایش خود را پنهان کند و جریان زندگی­ اش را پس از آن به دست خود دروغین یا هم ­­وابسته بسپارد. بنابر این هم­ وابستگی بیماری خود گم شده و بستر رشد و تداوم اعتیادها و وسواس ها می­باشد(ويتفيلد چارلز 1991 ترجمه معصوميان, 1382). هم وابسته  فردي است كه به ديگران اجازه مي دهد با سوء رفتارشان بر او تاثير گذاشته، و بيشتر، ميل وسواس گونه اي بر اي كنترل و تغيير دادن در او ايجاد كنند(خطیبی، 1394). رابرت سابی تعریفی از هم  وابستگی به این شرح ارائه کرده است: ” وضعیت هیجانی- عاطفی، روان شناختی و رفتاری، که ناشی از مواجهه ی طولانی مدت فرد با مقررات و رسوم توان فرسا و ظالمانه ای است که از بیان آزادانه ی احساسات و همچنین گفتگوی مستقیم درباره ی مشکلات شخصی و بین شخصی جلوگیری می کند (شیشه بر, 1393).

دير، روبرت و لانگ(2005) یازده تعريف براي هم وابستگي عنوان كردند و متوجه شدند كه هستةاصلي  ويژگي هاي هم وابستگي شامل تمركز بيروني، ايثار خود، هدايت ديگران و سركوب احساسات است . هم وابستگي بارفتارهاي درگير شدن براي ديگران، مراقبت بيش از حد ازديگران كه به جهت مايه گذاشتن از خود براي حفظ احساس امنيت و نگه داشتن روابط است، تعريف مي شود (ولز،2006).

مشخصات

پرسشنامه هم وابستگی: پرسشنامه هم وابستگی توسط اسپن و فیشر (1990) طراحی و اعتباریابی شده است، این پرسشنامه شامل 16 گویه بسته پاسخ بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت می باشد، این پرسشنامه در پنج سطح  انکار، عادی، وجود گرایشات هم وابستگی، هم وابستگی بالا و هم و ابستگی بسیار بالا پنج عامل انکار احساسات ونیازهای خویشتن، فرار از خویشتن (اینجا) و اکنون، احساس گناهکاری، هویت  و اهداف خود را در رابطه یافتن تشکیل شده است، این پرسشنامه توسط خطیبی (1394) اعتباریابی شده است.

تعداد صفحات:  8 صفحه فایل WORD

تعداد گویه ها: 16گویه

تفکیک ابعاد: دارد
شیوه نمره گذاری: دارد

روایی در مطالعات مختلف داخلی : دارد
پایایی در مطالعات مختلف داخلی :  دارد

تعاریف نظری و عملیاتی: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0