پیامدها و تاثیرات منبع کنترل کدامند ؟

سلامت روان و هیجانات منفی :طبق نظريه ي راتر افراد مبتلا به اختلالهاي عادت، بايد منبع کنترل بيروني داشته باشند. يعني، آنها معتقدند که سرنوشت يا رفتار بوالهوسانه يا ناپايدار ديگران بر زندگي آنها حاکم است. آن ها باور دارند که نمي توانند جلوي خودشان را از انجام دادن رفتارهاي ناسالم بگيرند. پژوهشگران رابطه ي بين عادت هاي ناسالمي مانند سيگار کشيدن، مصرف الکل و خوردن نامعقول را با کانون کنترل بررسي کرده اند. نتایج نشان داد که افراد بیرونی بالا، اختلالهای عادت بیشتری داشتند . شواهدی در دست است که نشان می دهد افراد درونی از بهداشت روانی بهتری برخوردارند. آنان کمتر دچار مسائل هیجانی می شوند و کمتر به الکل روی می آورند، آنان بین همسالان خود محبوب هستند و در موقعیت‌هایی که از میان شقوق مختلف باید دست به انتخاب بزنند، احساس انتخاب شخصی بیشتری دارند. آنان کمتر دچار اضطراب و نشانه‌های روا نپزشکی می شوند.. اما بیرونی ها عصبی، تحریک پذیر، مملو ازکینه، بی اعتماد و افسرده هستند و عزت نفس پایینی دارند. آ نها دنیا را خصمانه و خطرناک می بینند و معتقدند که برای تغییر دادن اوضاع، کاری از دست آنها بر نمی آید. آنها همیشه در دریایی از دلسردی ها غوطه می خورند و معتقدند که نمی توانند هیچ رویداد شادی آوری ایجاد کنند.

موفقیت و شکست :وقتی فردی بسیار درونی، در زندگی زناشویی به مشکل بر می خورد،  می گوید: «من توانایی اداره زندگی را ندارم تا از عهده ی  مشکلات آن برایم، من هر چه قدر هم تلاش کنم فایده ای ندارد، زندگی من خارج از کنترل من است». فردی با کانون درونی غیر افراطی می گوید «چون به اندازه ی کافی تلاش نکردم، در برابر مشکلات زندگی شکست خوردم». تفسیر فرد از این رویداد بر عواملی متمرکز است که مربوط به او هستند و بنابراین می تواند آنها را کنترل کند .  درونی ها تمایل دارند راهبردهای خوب را نگه دارند و راهبردهایی را که با شکست روبه رو می شوند، کنار بگذارند. راتر از این مشاهده شگفت زده شد که افراد درونی بعد از شکست‌های مکرر، انتظارات خود را کاهش ندادند. آنها حتی بعد از چندین رفتار تقویت نشده، احساس کنترل شخصی زیاد را حفظ کردند. این گرایش ها به خصوص در موقعیت‌هایی وجود داشتند که افرادآنها را مبهم یا جدید می دانستند یا در مواقعی که مطمئن نبودند پیامد رفتارشان ناشی از مهارت آنها یا پیش آمد تصادفی است .اما افراد بیرونی طبق مشاهدات راتر حتی بعد از تجربه کردن موفقیت، احساس کنترل شخصی خود را افزایش ندادند. آنان پیامدهای موفقیت آمیز خود را به صورت شانس یا تصادف توجیه کردند.بیرونی ها با این خطر روبه رو هستند که حتی پس از موفقیت روش خود را تغییر دهند و روشی را نگهدارند که شکست خورده، درست مثل این است که آ نها به خود می گویند: «خوب، این روش، این بار موفقی تآمیز نبوده است. احتما لا دفع هی بعد موفقیت آمیز خواهد بود». گفته  می شود که بیرونی ها از خطای ادراکی شرط بندی رنج می برند، مثلاً اگر کسی دهبار متوالی یک سکه را به هوا بیندازد و هر ده بار شیر بیاید، بار یازدهم خواهد گفت که این بار خط خواهد آمد. در حالی که افراد تیپ درونی از خود خواهند پرسید که نکند هر دو طرف سکه شیر باشد .

بهداشت جسمانی : افراد درونی از نظر جسمی سالم تر می باشند. آنان مستعد داشتن فشارخون پایین تر و حمله‌های قلبی کم تری هستند و اگر دچار حمله ی قلبی شوند، با کارکنان بیمارستان بیشتر همکاری می کنند و احتمالاً زودتر از بیماران بیرونی، از بیمارستان مرخص می شوند. آنها نسبت به بهداشت خود محتاط ترند و به احتمال بسیار در مقایسه با بیرونی ها هنگام نشستن در اتومبیل بیشتر از کمربند ایمنی استفاده می کنند، بیشتر به ورزش می پردازند و بیشتر سیگار را ترک می کنند.مثلا پژوهش ها نشان می دهد که بیماران درونگرا از شرایط خود، آگاهی بهتری دارند، برای حفظ سلامتی خود بیشتر نیرو صرف می کنند ودر مقایسه با افراد برو نگرا بیشتر موفق می شوند.

منبع

امیدوار ،یاسر(1394) ، مقایسه ی ویژگی های شخصیتی واختلالات شخصیت و منبع کنترل زناشویی در زوجین عادی و متقاضی طلاق ،پایان نامه کار شناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی خلیج فارس بوشهر

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0