پذیرش ۵۵۲۷ استعداد درخشان در دانشگاه‌های کشور در سال ۹۶

پذیرش ۵۵۲۷ استعداد درخشان در دانشگاه‌های کشور در سال ۹۶

دکتر محمدرضا آهنچیان با بیان اینکه ایران جزو ۱۰ کشور اول جهان در دریافت مدال از المپیادهای علمی است، گفت: در سال ۱۳۹۵ تعداد ۵ هزار و ۴۴۴ دانشجو در دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های کشور به عنوان استعداد درخشان پذیرش شدند که این میزان در سال ۱۳۹۶ به ۵ هزار و ۵۲۷ نفر افزایش یافته است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر آهنچیان در گردهمایی سالانه مدیران دفاتر استعدادهای درخشان دانشگاه‌های سراسر کشور که امروز (چهارشنبه) در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، گزارشی از عملکرد دانشگاه‌ها در راستای حمایت از استعدادهای درخشان، ارائه داد و اظهار داشت: برگزاری جلسات هم‌اندیشی با دانشجویان و پاسخگویی به سوالات آن‌ها، معرفی دانشجویان ممتاز جهت اشتغال در سازمان‌ها و به‌کارگیری آن‌ها در واحدهای دانشگاه و تشویق رتبه‌های برتر اعطای بورس شهید شهریاری و پذیرش بدون آزمون حائزین شرایط سایر دانشگاه با رعایت عدالت آموزشی از جمله برنامه‌های دانشگاه شهید بهشتی در راستای حمایت از دانشجویان استعداد درخشان است.
وی افزود: همچنین، اهدای جایزه آموزش و پرورش با هدف تسهیل مسیر آموزشی فناورانه و نوآورانه و هدایت دانشجویان برای ورود به عرصه آموزش و کارآفرینی، اعطای جایزه پژوهش شامل اعتبار اجرای پایان‌نامه‌های کارشناسی، عضویت در هسته‌های پژوهشی و اهدای جایزه فرهنگ با هدف ارتقای فرهنگ اسلامی – ایرانی و تقویت هویت ملی از برنامه‌های دانشگاه یزد در این زمینه است.
دکتر آهنچیان ادامه داد: اعطای امتیاز به فعالیت‌های پژوهشی و فوق برنامه، حمایت‌های مالی از شرکت دانشجویان در همایش‌های علمی و مسابقات داخلی و خارجی، حمایت‌های علمی و برگزاری کارگاه، دوره آموزشی ویژه و امکان تدریس در دانشگاه، پرداخت وام ممتازی بدون نیاز به ضامن، پرداخت حقوق ماهیانه بلاعوض به گروهی از دانشجویانی که با ملاحظه همه شاخص‌های سختگیرانه انتخاب شده‌اند، اعطای بورس تحصیلی ماه‌های ماهیانه به دانشجویان واجد شرایط در سه مقطع و پرداخت‌های مالی دانشجویان پردیس خودگردان دانشگاه نیز از اقداماتی است که دانشگاه صنعتی امیرکبیر به منظور حمایت از استعدادهای درخشان انجام می‌دهد.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم بیان کرد: همچنین پرداخت حقوق ماهیانه به رتبه‌های برتر کنکور، برگزاری کلاس‌های تخصصی مورد نیاز، کلاس‌های تقویتی و کارگاه‌های آموزشی برای آمادگی در المپیادها، ارائه مشاوره جهت حفظ و ارتقای علمی، پرداخت وام‌های ویژه و برگزاری اردوهای آموزش و پرورش نیز توسط دانشگاه محقق اردبیلی در حمایت از استعدادهای درخشان صورت گرفته است.
وی در ادامه با ارائه تعریفی از نخبگی گفت: بر اساس سند راهبردی کشور در امور نخبگان مصوبه ۱۱ مهر سال ۱۳۹۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی، نخبه فردی برجسته، کارآمد، اثرگذار در خلق و گسترش علم و فناوری، هنر، ادب، فرهنگ و مدیریت کشور در چارچوب ارزش‌های اسلامی است.
دکتر آهنچیان افزود: علاوه بر آن، می‌توان گفت استعداد ذهنی و جسمی جزئی از شایستگی برای انجام نوع معینی از کار در سطح معینی است و وقتی این استعداد پایدار باشد تبدیل به نخبگی می‌شود. این استعدادها ذاتی و اکتسابی است و نخبگی در به دست آوردن دستاورد بهتر، در نتیجه مقدار معینی کار حاصل می‌شود.
وی به نهادها و سازمان‌های فعال در حوزه نخبگی اشاره کرد و اظهار داشت: از جمله این نهادها، مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان وزارت آموزش و پرورش و به طور خاص دانش‌آموزان، شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و به طور خاص دانشجویان، مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه، شورای عالی حوزه‌های علمیه و به طور خاص طلاب و بنیاد نخبگان ریاست جمهوری و گروه عام هستند.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم با بیان اینکه سهم ایران در تولید علم ۱.۹۵ درصد و ایران جزو ۱۰ کشور اول جهان در دریافت مدال از المپیادهای علمی است، مطرح کرد: در سال ۱۳۹۵ تعداد ۵ هزار و ۴۴۴ دانشجو در دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های کشور به عنوان استعداد درخشان پذیرش شدند که این میزان در سال ۱۳۹۶ افزایش یافته و به ۵ هزار و ۵۲۷ نفر رسیده است.
دکتر آهنچیان با اشاره به برنامه‌های حمایتی در حوزه استعدادهای درخشان، گفت: این برنامه‌ها در سطح دستگاهی شامل برنامه‌های چهارگانه: شناسایی، پشتیبانی، پرورش و هدایت است که بر همین اساس صدها طرح و فعالیت اکنون اجرا می‌شود.

وی افزود: وجود ستاد نیروهای جهادی متخصص، نکوداشت سرآمدان ایرانی، اجرای برنامه‌های تربیتی و آموزشی نخبگان جوان، برگزاری نشست‌های اجتماعات نخبگان، انجام همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور، برگزاری جشنواره فرهنگی و هنری ایراندخت و برنامه تبادل دانشمندان جوان از جمله برنامه‌های اجرایی در سطح ملی به منظور حمایت از استعداهای درخشان در کشور است.
دکتر آهنچیان مطرح کرد: انتظار داریم تا برنامه‌ریزی برای هدایت و پرورش این دانشجویان، با همکاری حوزه‌های فعال در درون و بیرون دانشگاه‌ها صورت پذیرد.

ز.ح ۷۴/ ل.م ۵۴/‏ ع. ع ۵۷

منبع:سایت وزارت علوم / تحقیقات و فناوری

12 اسفند 1397

شبکه پژوهشی بوبوک در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی خود از طریق راه های ارتباطی زیر پذیرای نظرات سازنده شما می باشد.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Instagram:bobook.ir

Email: bobook.team@gmail.com

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0