هوش مصنوعی ، سیستم‌های خبره و تاثیر آن بر سیستم‌های پشتیبانی تصمیم

هوش مصنوعی فعالیت ایجاد توانایی در ماشین هایی چون رایانه جهت به نمایش کاربرد رایانه تا به امروز بود که تلاش می‌کند تا بعضی انواع منطق انسانی را تقلید کند . نطفه‌های هوش مصنوعی فقط دو  سال پس از استقرار اولین رایانه برای استفاده در بازرگانی گذارده شد . تحقیق هوش مصنوعی ادامه یافت ما به هدفهای محدود تر کاربرد‌های رایانه ، چون سیستم اطلاعات مدیریت و سییستم پشتیبانی تصمیم منجر شد . ولیکن در طی زمان پژوهش مداوم ادامه یافت تا مرزهای  استفاده از رایانه برای اموری که عمدتاً هوش انسان را طلب می‌کند . گسترش یابد . یک زیر مجموعه اصلی هوش مصنوعی ، سیستم‌های خبره هستند . سیستم خبره یک برنامه رایانه ای است که به صورت یک انسان خبره عمل نموده و استفاده گر را در نحوه  حل یک مساله راهنمایی می‌کند .

عمل استفاده از یک سیستم خبره را مشورت می‌نامند که استفاده کننده با سیستم خبره برای راهنمایی مشورت می‌کند . مفهوم سیستمهای خبره براین فرض استوار است که دانش متخصصین در حافظه رایانه ضبط و در دسترس کسانی که به کاربرد آن دانش نیاز دارند قرار گیرد . یک سیستم پشتیبانی تصمیم شامل برنامه هایی است که منعکس کننده چگونگی اعتقاد یک مدیر در حل یک مساله می‌باشد . یک سیستم خبره ، از طرف دیگر فرصتی برای تصمیم گیریها پیش می‌آورد که از قابلیتهای مدیر افزونتر است . تمایز دیگر بین سیستم خبره و سیستم پشتیبانی تصمیم، تواناییسیستم خبره در توصیف نحوه استدلال جهت نیل به راه حل خاص است . اغلب اوقات شرح نحوه دستیابی به یک راه حل، از خود راه حل ارزشمند تر است .

داده هایی که بوسیله برنامه‌های سیستم پشتیبانی تصمیم استفاده می‌شود ، اصلاً صورت عددی بوده و برنامه ها ، تاکید بر استفاده از روشهای ریاضی دارند ، لیکن داده هایی که به وسیله سیستمهای خبره  بکار می‌رود نمادی تر بوده و اغلب بصورت متن تشریح می‌باشد . برنامه هایی سیستم‌های خبره بر بکار گیری برنامه‌های منطقی تاکید دارند . یک مدل سیستم خبره مشتمل بر چهار بخش اصلی است :

  • یک موتور توسعه که متخصص و تحلیل گر سیستم ها برای ایجاد سیستم خبره بکار می‌برند .
  • یک پایگاه دانش که معلومات گرد آوری شده در مورد مساله خاص مورد حل را در خود جا می‌دهد.
  • یک موتور استنتاج که توانایی تفسیر محتوای پایگاه دانش را فراهم می‌کند .
  • یک رابطه استفاده گر که به استفاده کننده کمک نموده تا به سستم خبره به وسیله پایانه صفحه کلید رابطه بر قرار کند .دو زبان برنامه نویسی لیسپ ( LISP ) و پرولوگ ( PROLOG ) بر نمایش نمادین مبنای علمی‌بسیار مناسب است و برای برنامه نویسی سیستم‌های خبره ، مناسب می‌باشند .

مزیت اصلی یک سستم خبره ، توانایی آن در بهبود  عملکرد شخص مدیر در یک قلمرو مساله خاص است رایانه می‌تواند دانش مورد نیاز برای حل مساله را با سرعت الکترونیک بکار برده این توانایی به مدیر به دو شیوه بهره  می‌رساند : اول برای مدیر امکان پذیر می‌سازد تا به فعالیت حل مساله که سابقاً غیر ممکن بود ، مبادرت نماید . نفع دوم افزایش سرعت آن است که مدیر را از سایر فعالیتها آزاد می‌سازد . رایانه  مانند شخص مدیر دارای ایام  خوب و یا بد نمی‌باشد . هنگامی‌که  استدلال کردن در داخل رایانه ، برنامه نویسی می‌شود ، مدیر می‌داند که همان فرایند حل برای هر مساله ای دنبال  خواهد شد . با این مشخصات ، سیستم‌های خبره ، دو محدودیت عمده دارند : اول اینکه آنها ، علم متناقض را نمی‌تواند کنترل نمایند دوم اینکه  سیستم‌های خبره ، نمی‌توانند مهارتهای غیر استدلالی را به عنوان  مشخصه شخص حل کننده بکار ببرند .

چنانچه مدیریت را یک اقدم نظام یافته جهت تحقق اهداف سازمان بدانیم ، نقش فناوری اطلاعات در طراحی نظام و دستیابی به اهداف به خوبی قابل تبیین است . اطلاعات در سازمانهای ما کمتر به عنوان یک دارایی سازمانی  تلقی می‌شود و کمتر  به نقش استرتژیک آن در تصمیم گیریها و تحقق اهداف توجه می‌شود . مدیرانی که به این نقش اشرف ندارند ، سرمایه گذاری  در فناوری اطلاعات را نوعی هدر دادن منابع و یا هزینه از دست رفته می‌دانند و حتی اگر بر ساس فشار‌های مختلف محیطی و سازمانی مجبور به بکار گیری آن شوند ، در خلوت آن را نوعی بازی و هزینه از دست رفته می‌دانند .

سازمانهای نوین در محیط رقابتی پیچیده ای قرار دارند که ناشی از تغییرات محیطی ، سازمانی و فناوری است . این عوامل محیطی کاملاً رقابتی در کسب و کار بوجود آورده اند که مشتری در محور آن قرار دارد . تغییرات محیطی آن چنان سریع و غیر قابل پیش بینی است که کوچکترین  غفلت از آن موجب می‌شودکه ، در خلوت آن را نوعی بازی و هزینه از دست رفته می‌دانند .سازمانهای نوین در محیط رقابتی پیچیده ای قرار دارند که ناشی از تغییرات محیطی ، سازمانی و فناوری است . این عوامل محیطی کاملاً رقابتی  در کسب و کار بوجود  آورده اند که مشتری در محور آن قرار دارد. تغییرات محیطی آن چنان  سریع و غیر قابل پیش بینی است که کوچکترین غفلت از آنها می‌تواند سازمان را از یک برتری رقابتی محروم و سازمانهای دیگر را فرصتهای خاصی مواجه کند .

محیط سازمان به عوامل سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی ، حقوقی و فناوری تفسیم می‌شود که هر یک به شیوه ی خاص بر فعالیت‌های سازمان موثر است  هر گونه تغییر در این عوامل  می‌تواند  فشار هایی را بر سازمان وارد کند . این فشار ها را می‌توان در سه گروه بازار ، اجتماعی و فناوری  مورد بررسی قرار داد .سازمانها و موسسات از فناوری اطلاعات به عنوان منبعی برای پردازش و دستیبی به اطلاعات  بهره جسته اند و این فناوری سازمانها را در جمع اوری ، نگهداری ، باز یافت  و به کار گیری اطلاعات در حل مسائل خود یاری کرده است . فناوری اطلاعات علاوه بر تبدیل داده ها به اطلاعات دانش ، برتریهای رقابتی بسیاری از برای سازمانها به ارمغان آورده است . از آن جمله :

  • فناوری اطلاعات نظام یافته است .
  • فناوری اطلاعات کاملاً نفوذ کننده و منتشر شونده است .
  • فناوری اطلاعات شیوه زندگی را ارتقاء می‌دهد .
  • فناوری اطلاعات ابزار‌های مورد استفاده بشر را ارتقاء داده و متحول می‌سازد .
  • فناوری اطلاعات تغییرات بی سابقه را میسر می‌سازد .

فناوری اطلاعات به اشکال مختلف فناوری اطلاق می‌شود که به پردازش ، نگهداری و ارسال اطلاعات به شکل الکترونیکی می‌پردازد . تجهیزات فیزیکی برای این امر شامل رایانه ، تجهیزان ارتباطی شبکه ها و تجهیزات انتقال داده مانند فکس و یا حتی موبایل است .مدیران از فناوری اطلاعات به  منظور تسهیل وظائف مدیریتی مانند طراحی سازمان ، تدوین استراتژیها و تصمیم گیریها استفاده می‌کنند .بررسی ها بیانگر این است  که سازمانها عمدتاً در چهار زمینه زیر از فناوری اطلاعات بهره می‌گیرند :

  • امور پردازشی اطلاعات
  • امور تصمیم گیری
  • اشتراک اطلاعات ازطریق محاسبات غیر متمرکزی
  • نو آوری

 در امور پردازشی سازمان به جمع آوری ، تبدیل ، ایجاد ، نگهداری و ارسال اطلاعات می‌پردازد .در امور تصمیم گیری سیستمها به تحلیل اطلاعات  پردازش شده و حمایت از تصمیم گیرندگان سازمان می‌پردازند. این امر از طریق سیستمهای پشتیبانی تصمیم گیری و یا سیستمها خبره انجام  می‌پذیرد .محاسبات غیر متمرکزی محیطی است که در آن توان پردازش سازمان به بخشها و واحد‌های مختلف و افراد تقسیم گردیده و در آن از رایانه‌های کوچک رو میزی و کیفی استفاده می‌شود و ازطریق ارتباطات محیطی فراهم می‌شود که افراد می‌توانند از طریق دسترسی به پایگاه  داده ها به داده‌های مشترک دسترسی یابند . به کار گیری فناوری اطلاعات می‌تواند به خلق نو آوری درسازمان در ارائه کالا یا خدمات و یا حمایت از مشتریان و بهره مند ی از برتري رقابتی شود.

امروزه یک مدیر موفق می‌تواند به نحوی مطلوب و شایسته از فناوری اطلاعات در ارتقاي نقش مدیريتی خود استفاده کند و الگو‌های جدید مدیرتی ایجاد نماید . مدیرانی که تفکر دیجیتالی لازم را  ندارند، ضمن آموزشهای  فشرده با فناوری اطلاعات و کاربرد‌های آن آشنا می‌گردند .

توانمندی و ویژگیهای سیستمهای خبره و هوش مصنوعی (AI& ESS  ) از نظر راولی :

هوش مصنوعی مجموعه ای از فناوری هایست که سعی در شبیه سازی  و ایجاد رفتار انسانی دارد . این مطالعات به طور جدی از دهه 80 میلادی شروع گردید و از فناوریهای رایانه در زمینه هایی که مستلزم دانش ، ادراک ، استدلال و شناخت بود ، استفاده کرد به منظور تحقق اهداف بالا رایانه بایستی بتوانند :

  • عقل سلیم را درک کنند .
  • حقایق و داده‌های کیفی را درک کرده و بکار گیرند .
  • به استثنائات بپردازند .روابط میان حقایق را درک کنند .
  • با انسان به تعامل بپردازند . ( تعامل طبیعی )
  • بتواند با شرایط بر اساس یاد گیریهای گذشته کنار آیند .
  • قادر باشند از تجربیات یاد بگیرند .

در سیستمهای رایانه ی گذشته ، داده ها دریافت ، ثبت ، بازیابی و نشان داده می‌شود ولی در سیستمهای خبره هدف تولید مجدد دانش و حقایق بود . در سیستمهای  گذشته طراحان و برنامه نویسان سیستم را در جهت ارائه اطلاعات به موقع ، صحیح و متناسب با نیاز‌های  کاربران تهیه می‌کرد .سیستمهای خبره سیستمهای رایانه ای هستند که در بردارنده برخی از تجارب و دانش تخصصی یک متخصص می‌باشند . سیستمهای خبره بدین ترتیب از خبرگان تقلید کرده و به عنوان یک مشاور در یک حوزه یا حیطه دانش ویژه عمل می‌کنند.در بهترین شرایط این سیستم  باید قادر باشد تا :

  • تصمیمات شبه ساختاری و غیر ساختاری اخذ کند .
  • شرایط را درک و بر سشهای آن پاسخ مقتضی ارائه کند .
  • یاد گیری داشته باشد .
  • از قدرت عقل سلیم بر خوردار باشد .
  • از قدرت نو آوری و ابتکار جهت ارائه راه حل ها بهره گیرد .
  • قدرت استدلال داشته باشد .

در شرایط خاص سیستمهای خبره از اکثر ویژگیهای یاد شده بی بهره اند و تنها در زمینه ‌های محدود می‌توانند به تصمیم گیری بپردازند .از اجزاء اصلی سیستمهای خبره می‌توان به پایگاه دانش اشاره کرد که مشابه ذهن انسان طراحی می‌شود این پایگاه مجموعه دانش و تجربیات سیستم خبره را در خود ذخیره می‌کند .کاربرد سیستمهای خبره هم اکنون به طور گسترده ای در جامعه مشاهده می‌شود . از آن جمله می‌توان به سیستمهای تغییرات اتوماتیک ، سیستم هدایت هوشمند ، حساب‌های هوشمند بانکی و ترافیک هوشمند اشاره کرد .

سیستمهای اطلاعاتی ارتباطات الکترونیکی ( ECS )

برای انجام کارهای گروهی و ارتباط با یکدیگر از طریق تبادل و انتشار اطلاعات در فرمهای مختلف به پرسنل کمک می‌کنند :

  • کاربران سیستم : هر کس اعم از کارکنان مدیران و یا دیگران خارج از سازمان ، که بخواهد ارتباط بر قرار کند .
  • اثر روی ارتباطات : ازطریق تلفن ، کنفرانسهای ویدئویی، پست الکترونیکی ، فاکس ، دسترسی به اطلاعات مشترک، جلسات غیر حضوری یا مجازی ، کنترل جریان کار ها .
  • اثر روی تصمیم گیری : ازطریق تلفن و کنفرانسهای راه دور ، برای تصمیم گیری پست الکترونیکی یا فاکس و امثال آنها برای دریافت اطلاعات پشتیبانی اطلاعات برای اتخاذ تصمیمات جمعی و هماهنگ .
  • کاربران  سیستم : آنهایی که اطلاعات اجرای فرایند ها را وارد می‌کنند ، مدیران ، سرپرستان و هر کس که به اطلاعات اجرای فرایند ها نیاز دارد .

سیستم کارکنان دانشی ( KWS )

 مدیران و کارکنان را مجموعاً کارکنان دانشی ( Knowledge   Workers  ) گویند عنصر اصلی در فعالیت آنها دانش است . منشی ها  و کارکنان دفتری ، گروه مذکور را پشتیبانی می‌کنند در این نوشتار برای این گروه عبارت کارکنان دانشی را به کار می‌بریم .بر اساس تفکر نوین برای کار دانشی در امور اداری مدرن ، نقش مهم و ویژه ای در نظر گرفته شده است وظایف اصلی کارکنان دانشی بر خلاف کار فیزیکی عبارتست از تشخیص یک مساله ی یک فرصت احتمالی ، تصمیم گیری ، نظارت و زمان بندی برنامه ها ، کارکنان دانشی (عمومی‌یا فنی) کسانی هستند که در گیر تجزیه و تحلیل موقعیتها ، ارزیابی روشهای مختلف انجام کار ، تصمیم گیری یا پیشنهاد روش ، با استفاده از اطلاعات می‌باشند .برای آنکه این جنبه خلاقانه حل مساله با فعالیتهای جاری محیط  کار ترکیب نشود ، کارکنان دانشی باید دارای یک سیستم پشتیبانی باشند که قابلیتهای زیر را دارا باشد :

  • وظیفه مدیریت اطلاعات را انجام دهد که توانایی جمع آوری ، ذخیره سازی ، و باز یابی اطلاعات سریع و مناسب را داشته باشد ( سیستم اطلاعات مدیریت یا سیستم مدیریت پایگاه داده ها )
  • وظبفه انجام محاسبات و ارائه راه حلهای مختلف  را داشته باشد (سیستم پشتیبانی تصمیم گیری)
  • امکانات مخابراتی برای انتقال حاصل کار به محل مناسب در زمان مناسب را داشته باشد . ( مانند سیستم پست الکترونیکی یا Email ).

سیستمهای پشتیبانی مدیران ارشد ( اجرایی ) ( ESS )

سیستمهای پشتیبانی مدیران  ارشد ، سیستمهایی هستند که نیاز‌های اطلاعاتی مدیران ارشد یا اجرایی را تامینمی‌کنند . این سیستمها بالاترین سطح را از نظر ترکیب داده ها دارا می‌باشند و معمولاً شامل گزارشات به اشکال استاندارد بوده و حاوی نمودار نیز می‌باشند . سیستم‌های پشتیبان مدیران ارشد از جدید ترین سیستمهای اطلاعاتی می‌باشند و تا امروز نسبت به 5 نوع سیستم دیگر کمترین مقبولیت را داشته اند . یک دلیل این امر آن است که غالب مدیران اجرایی قبل از آن که استفاده از سیستمهای کامپیوتری گسترش یابد ، کار خود را شروع کرده اند و لذا سیستمهای اطلاعاتی را در دانشگاه مطالعه نکرده اند ، در نتیجه تمایلی برای استفاده از آنها ندارند ، در حقیقت هنوز بسیاری از آنها استفاده از ماشین تحریر معمولی را ترجیح می‌دهند . در عین حال بسیاری از مدیران اجرایی همکاران فوق العاده مجربی دارند که می‌توانند گزارشاتی تهیه کنند که نیاز‌های اطلاعاتی آنها برطرف کنند . اما در شرایط نوین سازمانها ، متخصصین حرفه ای با داشتن تجربه کامپیوتری به پستهای ارشد اجرایی می‌رسند . این متخصصین به احتمال زیاد نه تنها از سیستمهای رایانه ای پشتیبانی می‌کنند بلکه  از آنها متقابلاً انتظار پشتیبانی نیز دارند.

سیستم پشتیبانی عملیاتی (ESS ) از منظری دیگر

برای کاربرد و استفاده مناسب از این سیستم ، مدیران عالی ( سطوح بالای سازمان ) باید بینش و بصیرتی کافی در کلیه عملیات بخشهای مختلف سازمان را داشته باشند به عبارتی مدیری که در رأس سازمان قرار دارد ، برای استفاده از این سیستم ، باید حداقل آگاهی اولیه در حسابداری ، مهندسی و .. را داشته باشد تا بتواند به نحو احسن از این سیستم بهره گیرد . ضمناً این سیستم ایجاب می‌کند که مدیران آشنایی اولیه و ضمنی درباره رقبا شرایط اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی و سیاسی اثر گذار بر محیط سازمان و اثر پذیر از آن را داشته باشند.

سیستم گزارشات مدیریت

سیستم گزارشات مدیریت یک منبع اطلاعات گسترده در سطح سازمان است که توسط مدیران در کلیه سطوح و در تمام زمینه‌های فعالیتی مورد استفاده قرار می‌گیرد . سیستمهای گزارشات مدیریت ، گزارشات لازم را از سیستمهای پردازشی  تعاملات به صورت ترکیبی تهیه و در اختیار مدیران جهت تصمیم گیری قرار می‌دهند .سیستم گزارشات مدیریت در تقسیم بندی سیستمهای اطلاعاتی به دلیل گزارشاتی که جهت پشپتیبانی از تصمیمات مدیران ارائه می‌دهد ، اهمیت دارد این سیستم گزارشات مختلفی را در اختیار  مدیران قرار می‌دهد . اگر چه گزارشات این سیستمها در ابتدای سالهای دهه 70 به صورت ساختار یافته بود ، ولی امروزه با پیشرفت دانش برنامه نویسی و طراحی نرم افزار‌های تولید گزارشات ، کاربران قادرند تا انوع گزارشات را طراحی و از سیستم دریافت کنند . انواع گزارشات این سیستم را می‌توان به گروههای زیر تقسیم کرد :

گزارشات برنامه ای

گزارشاتی که ساختار آنها از قبل از سوی طرح سیستم و با توجه به نیاز در سیستم قرار داده شده است . این گزارشات غالباً گزارشاتی شناخته شده در حیطه‌های تصمیم گیری هستند ، مانند گزارش سود و زیان ، گزارش کارنامه دانشجو و تراز مالی.

گزارشات در خواستی

 با توجه به ماهیت کار مدیران و تغییرات شرایط تصمیم گیری، مدیران به گزارشاتی نیاز دارند که پاسخ گوی موقعیت خاص تصمیم آنها باشد . امروزه مدیران می‌توانند انواع گزارشات را در سیستم طراحی و آن را دریافت کنند . به محض طراحی یک گزارش می‌توان آن را برای بهره برداری آتی در ساختار گزارشات ذخیره کرد .

گزارشات استثنایی ( خاص )

 گزارشاتی هستند که ساختار آن از قبل طراحی شده و در سیستم قرار داده شده است ولی دریافت  آن مستلزم بروز شرایط خاص می‌باشد مثلاً در مدیریت مالی مایلم که میزان نقدینگی از میزان خاصی کاهش نیابد . لذا سطح مورد نظر به عنوان یک شرط در سیستم تعریف می‌شود و در شرایط عادی یک نقدینگی بالای سطح مذکور است این گزارش اطلاعاتی را دردرون خود ندارد ولی به محض رسیدن به سطح مورد نیاز سیستم گزارش را ارائه می‌دهد . این گزارش می‌تواند  پیامهای خاصی را به دنبال داشته باشد مانند عدم امکان صدور چک و یا پرداخت در سیستم . این گزارشات را می‌توان طوری تنظیم کرد که به صورت اتوماتیک به محض بروز شرایط به صورت پیام به کاربر ارسال شود . ماهیت این گزارشات هشدار دهنده است .

گزارشات تفصیلی

از طریق این گزارشات می‌توان ریز اقلامی‌را که منجر به تهیه گزارش شده است دریافت کرد . مدیران معمولاً برای کنترل اقلام اطلاعاتی گزارشات دریافتی  نیاز به ریز اقلام دارند . این نیاز را می‌توان با گزارشات تفصیلی که به صورت سطح بندی تهیه می‌شود تامین کرد . مثلاً در گزارش فروش ماهیانه مبلغ فروش کل درج می‌شود . مدیر مایل است مبلغ فروش را بر اساس منطقه جغرافیایی ، نمایندگی ، فروشنده و یا محصول دریافت کند . گزارشات تفصیلی می‌توانند این نیاز‌های اطلاعاتی را پاسخگو باشند .

گزارشات شخص

انواع گزارشات سیستم را می‌توان بر اساس یک شاخص مرتب کرد . مثلاً بر اساس نام خانوادگی و یا بر اساس ارزش از بالا به پایین .

 ویژگیهای سیستم گزارشات مدیریت را می‌توان به شرح زیر خلاصه کرد

این سیستم از نظر داده کاملاً وابسته به سیستمهای پردازشی تعاملی سازمان هستند . گزارشات سیستم تامین اطلاعات  ( تلفیقی ) جهت تصمیم گیری مدیران است.

نقش فناوری اطلاعات در سازمان

 تاثیر اتوماسیون در مرحله اول جایگزین کردن سرمایه به جای نیروی کار انسانی است .. تاثیر نظام اطلاعات پیشرفته این است که کارمندان و مدیران را در تصمیم گیری موثر تر یاری می‌دهد . اثر تغییر زمانی حاصل می‌شود که موسسه تصمیم می‌گیرد تا فرایند خود را مهندسی مجدد کند تا به کارکرد بالاتری دست یابد .فناوری اطلاعات می‌تواند علاوه بر رشد در آمد ها و کاهش هزینه ها مزایای متعددی برای سازمان به همراه داشته باشد:

  • توانایی کسب اطلاعاتی که در گذشته مکان پذیر نبوده است .
  • کسب اطلاعات به هنگام و به موقع
  • بهبود عملیات سازمان
  • توانایی انجام محاسباتی که قبلاً میسر نبوده است .
  • بهبود در کیفیت و دقت در کار ها
  • بهبود تصمیم گیری
  • ارتباطات و هماهنگی بیشتر در سطح موسسه
  • بهبود خدمات مشتریان
  • ایجاد یپوند میان مشتریان و تدارک کنندگان کالا
  • کاهش زمان فرایند کار
  • پشتیبانی از استرتژیهای سازمان
  • بهبود رقابت
  • بهبود و طراحی مجدد فرایند‌های کار
  • سازماندهی و طراحی مجدد سازمان از طریق متغیر‌های فناوری اطلاعات.

ابعاد و جنبه‌های گوناگون فناوری اطلاعات

در عصر نوین سازمانها در ابعاد و جنبه‌های مختلف به طور چشمگیر بر اطلاعات تاکید دارند . اطلاعات قدرت است و هر کسی از آن برخوردار شود ، صاحب قدرت است . شرایط متغیر محیطی نیاز به اطلاعات را بیش از پیش نشان می‌دهد و این امر ضرورت جمع آوری ، ثبت ، پردازش و نیز توزیع اطلاعات را در سطوح مختلف سازمان  دو چندان می‌سازد . اطلاعات مفهومی‌نسبی است و ویژگیهای خاصی را به خود اختصاص می‌دهد . این ویژگیها بسته به سطح سازمانی متفاوت می‌باشند . جدول ویژگیهای اطلاعات و سطوح سازمان .

طبقه بندی سیستمهای اطلاعاتی بر اساس نوع حمایتها

  • سیستم‌های پردازش تعامل  از پردازش سطوح عملیاتی که ماهیتی تکراری و حجم عظیمی‌از داده را در بر می‌گیرد . حمایت می‌کنند
  • سیستم‌های گزارشات مدیریت  از فعالیتهای بخشی و نیز مدیران سطوح امنیت ازطریق ارائه اطلاعات و گزارشات تلفیقی حمایت می‌کند .
  • سیستم کارکنان دانش این سیستمها جهت حمایت از کارکنان دانش و حرفه ا ی طراحی می‌شوند .
  • سیستمهای پشتیبانی تصمیم گیری  فرایند تصمیمات مدیران و از طریق تحلیل مسائل پشتیبانی می‌کنند .
  • سیستمهای اتوماسیون اداری  از طریق بکار گیری تکنولوژی اطلاعات مور دفتر را پشتیبانی می‌کند .
  • سیستمهای پشتیبانی مدیران ارشد ( اجرایی ) به منظور پشتیبانی کامل از فرایند تصمیمات به صورت هوشمند طراحی می‌شود .
  • سیستمهای خبره  به منظور پشتیبانی کامل از فرایند تصمیمات به صورت هوشمند طراحی می‌شود .
  • سیستمهای پشتیبانی تصمیمات گروهی این سیستمها به منظور پشتیبانی از افرادی که در تصمیم گیریهای گروهی مشارکت دارند ، طراحی می‌شوند.

منبع

 هاشمی‌فرد، مراد(1394)، تاثير اتوماسيون اداري بر بهبود تصميم گيري مديران، پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگاني، دانشگاه آزاد اسلامي

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0