هوشمند سازی مدارس

نقش فناوری های نوین در هوشمند سازی مدارس

آموزش در عرصه جهانی، برای هر تغییر و اصلاحی که از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات صورت می­گیرد، نقش اساسی را ایفا می کند. این فناوری در کوتاه­ترین زمان ممکن اطلاعات را در دسترس فراگیران می­گذارد و به فراگیران در جهت بهبود یادگیریشان و ماندگاری آن نقش بسزایی ایفا می کند. استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند یادگیری به صورت یک رسانه یادگیری اساس و ساختار یادگیری را تغییر می­دهد و موجب تغییر در نقش معلمان و فراگیران می گردد.

فناوری اطلاعات و ارتباطات مجموعه­ای از ابزارها، ماشین­ها، دانش فنی و سازمان­های استفاده از آنها در تولید، داد و ستد، پردازش، انباشتن، بازیافت، جابجایی، انتقال و مصرف اطلاعات است، از ساده­ترین تا پیچیده­ترین و از ابتدایی­ترین تا پیشرفته­ترین مرحله اطلاعات. با این تعریف، تمامی سخت افزارها مانند رایانه و لوازم جانبی آن و همچنین ابزارهای ارتباط دوربرد، شبکه های اطلاع رسانی اینترنت و نیز بسیاری از نرم­افزارهای دیگر که برای ذخیره، پردازش ، آماده سازی، بازیابی و مصرف اطلاعات به کار می­روند، در این رده قرار دارد.

فناوری در مدارس هوشمند، که به عنوان شتاب­دهنده توانمند ساز عمل می نماید؛ نه تنها برآورده کننده­ی اهداف کنونی نظام آموزش و پرورش می­باشد، بلکه نیروی کاری می­پروراند که توانایی رویارویی با چالش­های عصر حاضر را داشته باشد. تغییر فرایند آموزشی- پرورشی مستلزم تغییر تدریجی در فرهنگ نحوه­ی عملکرد مدارس در کلیه سطوح می­باشد. کنار گذاشتن روش­های معلم محوری و یادگیری­های مبتنی بر حافظه و اتخاذ روش هایی که تفکر و خلاقیت و مسولیت را در دانش­آموزان ایجاد نماید، از جمله­ی این تغییرات بوده که برای دست­یابی به آن لازم است، دانش آموزان مسولیت بیشتری را برای آموزش و پرورش داشته باشند. در این میان، باید نقش فناوری­های نوین اطلاعاتی ارتباطی را به عنوان تسهیل­گر  در این تحول در نظر گرفت .

مدل مفهومی مدارس هوشمند

براي استقرار مدرسه هوشمند بايد مدلي ارائه نمود كه بتواند اجزاء اين نوع مدارس را مشخص نمايد و به عنوان مرجعي براي توسعه مدارس هوشمند و همچنين تفكيك اين نوع مدارس از مدارس غيرهوشمند مورد استفاده قرار گيرد و سعي گرديده تا يك چارچوب جامع براي تعريف عملياتي از مدرسه هوشمند ارائه نمايد.

مدل مفهومي مدرسه هوشمند از پنج عنصر اصلي تشكيل شده است:

  • محيط ياددهي و يادگيري مبتني بر محتواي چندرسانه­اي
  •  زيرساخت توسعه يافته فناوري اطلاعات
  •   مديريت مدرسه توسط سيستم يكپارچه رايانه­اي
  • برخورداري از معلمان آموزش ديده در حوزه فناوري اطلاعات
  •  ارتباط يكپارچه رايانه­اي با مدارس ديگر

 که در ادامه توضیح داده می شود:

  1. محيط یاددهی و يادگيري مبتنی بر محتواي چندرسانه­اي

يكي از اركان اصلي مدارس هوشمند استفاده از محتواي آموزشي چندرسانه­اي در فرآيند ياددهي يادگيري است. با استفاده از محتوای چندرسانه­اي امكان انتقال بهتر مفاهيم درسي به دانش­آموزان فراهم مي شود. چرا كه در اين روش علاوه بر حس شنيداری دانش­آموزان، حس بينايي آنها نيز به شدت درگير شده و براين اساس دانش­آموزان مي توانند درك واقعي­تري نسبت به مفاهيم درسي داشته باشند . همچنين انتقال مطالب از طريق بصری باعث مي­شود تا زمان ماندگاري مفاهيم افزايش يابد . در مدارس هوشمند، معلمان با استفاده از محتواي آموزشي چندرسانه اي سعي مي­نمايند تا كيفيت فرآيند ياددهي و يادگيری را افزايش دهند. محتوای آموزشي مي­تواند توسط معلم، دانش­آموزان و يا توليدكنندگان حرفه­اي توليد شده و در اختيار معلمان قرار گيرد.

در مدارس هوشمند معلمان براي تدريس مطالب درسي و افزايش ميزان درك دانش­آموزان از مطالب ارائه شده و تشويق ايشان به فراگيری دروس از اسلايدهاي آموزشي، نرم­افزارهاي آموزشي، بازي­هاي رايانه­اي، انيميشن و ديگر محتواهاي چندرسانه­ای در كلاس­هاي درس بهره مي­برند. در كنار اين سيستم­ها، معلمان مي­توانند از نرم­افزارهاي آموزش الكترونيك نيز بهره گيری نمايند و محتوای چندرسانه­اي ايجاد شده را بر روی بستر اينترنت براي استفاده دانش­آموزان در محيط خارج از مدرسه نيز فراهم كنند. توليد محتوای چندرسانه­اي در مدارس به كمك معلمان و دانش­آموزان صورت مي­پذيرد و در دوره­هاي زماني مشخص مرور شده و مورد بازبيني قرار مي­گيرد. محتواي آموزشي توليد شده در مدارس هوشمند مي­تواند از طريق پورتالهاي الكترونيكي با مدارس ديگر نيز به اشتراك گذاشته شود و معلمان مدارس مختلف، دانش خود را با ديگران به اشتراك بگذارند.

بدين روي يكي از جنبه هاي مدرسه هوشمند را ميتوان استفاده از فناوري­هاي نوين به صورت گسترده براي تسهيل فرآيند يادگيري و ياددهي دانش­آموزان عنوان نمود.

  1. زيرساخت توسعه يافته فناوري اطلاعات

مدارس هوشمند به مدارسي اطلاق مي­گردد كه رايانه براي كليه دانش­آموزان فراهم باشد و اين رايانه­ها به كمك شبكه مركزي به يكديگر متصل شده باشند.  علاوه بر شبكه، رايانه­ها بايد متصل به شبكه بين المللي اينترنت نيز بوده تا امكان دسترسي دانش آموزان به مطالب جديد فراهم گردد. در مدارس هوشمند از آخرين فناوريهاي روز در زمينه آموزش دانش­آموزان و مديريت مدرسه بهره­گيري شده است و كلاس­هاي درس مجهز به امكاناتي نظير دوربين، نمايشگرهاي تلويزيوني، ويدئو پروژكتور، تخته الكترونيكي و ديگر ابزارهاي كمك آموزشي مي­باشند. در مدارس هوشمند فضاي خاصي به عنوان آزمايشگاه رايانه درنظر گرفته شده و دانش­آموزان مي­توانند علاوه بر اوقات درسي، زمان­های فراغت خود را نيز در اين مكان به جستجوي مطالب علمي بپردازند. در مدارس هوشمند شبكه بي­سيم توسعه پيدا كرده و دانش­آموزان مي­توانند از اين طريق و به كمك يك عدد رايانه قابل حمل (لپ تاپ) يا تلفن همراه از امكانات نرم­افزاري مدرسه و شبكه اينترنت استفاده نمايند. بنابراين مدارس هوشمند به مدارسي اطلاق مي­گردد كه زيرساختهاي لازم براي توسعه فناوري اطلاعات در مدرسه را به اندازه كافي و مناسب توسعه داده باشند و زمينه استفاده از اين تجهيزات و امكانات برای كليه دانش­آموزان و معلمان در كليه مقاطع تحصيلي فراهم شده باشد و كارشناسان و مديران مدرسه نيز بتوانند به كمك اين زيرساخت­ها، مدرسه را بهتر اداره كنند.

  1. مديريت مدرسه توسط سيستم­هاي يكپارچه رايانه­اي

امروزه سيستم­هاي اطلاعاتي جزء جدا­ نشدني مديريت و اداره كسب و كارها به شمار مي­روند و هرگونه سازماني براي ثبت، پردازش و ذخيره اطلاعات خود از اين سيستم­ها بهره­گيري مي­نمايد. براي اينكه سيستم­هاي اطلاعاتي در كل سازمان بتوانند از كارآيي و اثربخشي مناسب برخوردار باشند، لازم است تا با يكديگر ارتباط داشته و داده­هاي مشترك را مبادله نمايند. اين موضوع در مدارس نيز از اهميت ويژه­اي برخوردار است. زيرا مدارس در يك نگاه اقتصادي، به مديريت منابع مالي و نيروي انساني مي­پردازند و تجهيزات و دارايي­هاي خود را نگهداری، تعمير و بروزرساني مي­نمايند. سومين عنصر از مدل مفهومي مدرسه هوشمند نيز به اين موضوع اختصاص دارد كه مدرسه هوشمند به مدارسي اطلاق مي­گردد كه براي اداره مدرسه خود از سيستم­هاي يكپارچه رايانه­اي استفاده مي­كنند. به كمك اين سيستم­ها داده­هاي كليه فرايندهاي مدرسه ثبت و ذخيره مي­گردد و ذينفعان مدرسه مانند معلمان، دانش­آموزان، اولياء دانش­آموزان، مديران مدرسه، كارشناسان و مديران سازمان آموزش و پرورش و ديگر نهادهاي وابسته به صورت به هنگام به كليه داده­هاي مورد نياز دسترسي پيدا كرده و از ورود تكراری داده­ها و خطاهای اطلاعاتي جلوگيري به عمل مي­آيد. در مدارس هوشمند، مديريت مدرسه بيشترين زمان خود را به برنامه ريزي بلند مدت و تعيين استراتژي­های مدرسه اختصاص مي­دهد و امور روزمره وقت كمتری از وي تلف مي­كند. گزارش­هاي مديريتي در مدارس هوشمند از دقت بالاتري برخوردار هستند زيرا به كمك سيستم­هايي تهيه شده­اند كه كليه تغييرات اطلاعاتي در مدرسه را ثبت مي­كنند. كليه فرايندهاي مدرسه هوشمند از پشتيباني سيستم­هاي رايانه­اي برخوردار هستند و اتوماسيون فرآيندها (خودكارسازي) به صورت كامل در مدرسه پياده سازي شده است. كارشناسان و مديران مدرسه تنها وارد يك سيستم رايانه­اي مي­باشند و از طريق همين سيستم نيز مي­توانند كليه فعاليت­هاي روزانه خود را انجام دهند و داده­هاي مورد نياز را بدست آورند.

  1. برخورداري از معلمان آموزش ديده در حوزه فناوري اطلاعات

بدون وجود آموزگاراني كه به قابليت­هاي فناوري اطلاعات تسلط داشته باشند، نمي­توان از اين ابزار در آموزش دانش­آموزان و مديريت مدارس بهره­گيري نمود. مدارس هوشمند، مدارسي به شمار مي­روند كه كليه معلمان آنها در دوره­هاي آموزشي مربوطه مانند ICDL شركت نموده و مدارك مرتبط را دريافت كرده باشند. معلمان مدارس هوشمند بايد به صورت دوره­اي در دوره هاي جديد شركت كنند و با جديدترين مفاهيم رايج در حوزه كاربرد فناوري اطلاعات در آموزش آشنا شوند. معلمان بايد بتوانند محتواي چندرسانه­اي و ديجيتالي دروس خود را مهيا كنند، دانش­آموزان را در جريان روش­هاي استفاده از رايانه براي توسعه مهارت­هاي علمي خود در دروس مورد نظر قرار دهند، مشكلات دانش­آموزان را به كمك ابزارهايي مانند پست الكترونيك يا اتاق­هاي گفتگو دريافت كرده و به سرعت پاسخ دهند، وب سايت­هاي مناسب در حوزه درس خود را به دانش­آموزان معرفي كنند و از طريق اينترنت و شبكه­هاي آموزشي با روشهاي نوين تدريس و مطالب جديد در حوزه تخصص خودآشنايي پيدا كنند. دانش معلمان مدارس هوشمند روز به روز در حال ارتقاء مي­باشد و مي­توانند يافته­هاي خود را در قالب و شكلي مناسب به دانش­آموزان منتقل كنند. معلماني كه در زمينه فناوري اطلاعات آموزش نديده باشند، راغب به استفاده از ابزارهاي اين فناوري نيز نمي­باشند و از اين رو انگيزه لازم را نيز در دانش­آموزان براي حركت در اين مسير ايجاد نمي­نمايند. بنابراين يكي از عناصر مهم در ايجاد مدارس هوشمند، معلمان آموزش ديده و مجرب در حوزه فناوري اطلاعات مي­باشد .

  1. ارتباط يكپارچه رايانه­اي با مدارس ديگر

مدارس هوشمند با يكديگر در ارتباط بوده و معلمان و دانش­آموزان اين نوع مدارس مي­توانند تجارب و داده­هاي خود را با يكديگر و سازمان­هاي ذينفع به صورت الكترونيكي مبادله نمايند. پلت فرم سيستم­هاي مورد استفاده در مدرسه هوشمند به نحوي طراحي شده است كه مي­تواند به راحتي با سيستم­هاي ديگر هماهنگ شود و داده­ها را تحت يك قالب استاندارد با يكديگر به اشتراك بگذارند. محتواي آموزشي، مشخصات دانش­آموزان و معلمان، مستندات اداري و اطلاعات انضباطي و بهداشتي دانش­آموزان از جمله داده­هايي به شمار مي­رود كه ميان مدارس هوشمند مبادله مي­گردد تا از دوباره كاري­ها جلوگيري شود و ساختاري استاندارد براي توليد و مبادله داده­ها ايجاد شود. عنصر پنجم از مدل مفهومي مدرسه هوشمند نيز به اين موضوع اختصاص دارد و نشان مي­دهد كه يكي از مشخصات مدارس هوشمند، برخورداري از ساختار منعطف و استاندارد اطلاعاتي و ارتباط خودكار با مدارس ديگر مي­باشد. ارتباط با مدارس ديگر مي­تواند از طريق ارتباط دوجانبه، شبكه داخلي سازمان آموزش و پرورش يا شبكه بين المللي اينترنت صورت پذيرد و سيستم­هاي اطلاعاتي در زمان­هاي مورد نياز، داده­هاي مشترك را براي يكديگر ارسال كنند. اين قابليت باعث مي­شود تا هزينه­هاي توسعه مدارس هوشمند به شدت كاهش يابد و در نتيجه سازمان آموزش و پرورش بتواند چرخه آموزشي دانش­آموزان و محتواي دروس ارائه شده در مدارس را كنترل و مديريت نمايد.

منبع

رحیمی بلداجی ،جواد (1393)، رابطه اضطراب رایانه­ای با پیشرفت تحصیلی و انگیزش پیشرفت، پایان نامه کارشناسی ارشد، علوم تربیتی، دانشگاه اراک

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0