همبسته های سرسختی روانشناختی

یادگیری: افراد سرسخت، الگوهایی در پیش رو داشته اند که انها را در زمینه تعهد، کنترل و مبارزه جویی سرمشق قرار داده اند. از انجا که سرسختی روانشناختی را می توان یاد گرفت، احتمالاً افراد درر مواجهه یا وقایع، احساس کارآمدی و کنترل بر محیط را کسب کرده اند.

استرس: سرسختی روانشناختی به عنوان تعدیل کننده روابط بین اثرات منفی استرس، زندگی و سلامت روانی عمل می کند. ارزیابی شناختی؛ افراد دارای سرسختی روانشناختی پایین وقایع ایجاد کننده تغییر در زندگی را، در مقایسه با افراد سرسخت بالا، منفی تر و غیر قابل کنترل ارزیابی می کنند، شیوه اسنادی کلی و درونی برای وقایع منفی و اسنادهای خارجی و خاص برای وقایع مثبت دارند و ترجیح می دهند که از استراتژی سازگاری واپس رونده مثل ترک و انکار رفتار و شناختی که نه موقعیت را دگرگون و نه مشکل را حل می کند استفاده کنند و حتی ممکن است مشکل احساسی و ناسازگاری احساسی را افزایش دهند. افراد دارای سرسختی روانشناختی بالا حوادث و رویدادها را کمتر پردغدغه ارزیابی می کند و در توانایی شان برای سازگاری با آن خوشبین هستند، ترجیح می دهند که روی سازگاری تبدیلی فعالی تکیه کنند که استرس را به وسیله راهبردهای متمرکز بر مشکل به تجربه ای مثبت تبدیل می کند و در پاسخ به تکلیف تهدید آمیز اظهارات شخصی مثبت تری دارند. خودشکوفایی؛ افراد خودشکوفا دارای رسالت یا تمرکزی بر مشکلات بیرون خود می باشد (یعنی تعهد)، آنان نسبت به پیشامدها احساس کنترل می کنند، با هیجان به استقبال تغییر می روند و آن را چالش آور می یابند. تیپ شخصیتی A؛ سرسختی روانشناختی و تیپ شخصیتی A دو سازه مستقل هستند. تیپ شخصیتی A با آشفتگی روانشناختی ارتباط مثبت دارد و سرسختی روانشناختی در کاهش تهی شدگی و آشفتگی روانشناختی مؤثر است. سرسختی روانشناختی پایه ای در انگیزش درونی دارد، ولی تیپ شخصیتی A ریشه در انگیزش بیرونی دارد. شکایات جسمانی؛ همبستگی منفی معنی داری بین سرسختی روانشناختی با سازگاری روانشناختی با بیماری ها و شکایت های جسمانی وجود دارد. واکنش های فیزیولوژیک؛ افراد سرسخت واکنش های آسیب شناختی و فیزیولوژیکی کمتری (از قبیل فشار خون پایین تر، ضربان قلب معمولی در هنگام مواجهه با استرس ها و پاسخ الکتریکی پوست کمتر) نسبت به افراد غیر سرسخت نشان می دهند.

آموزش سرسختی؛ از طریق آموزش می توان افراد را سرسخت نمود. آموزش مهارت های زندگی آموزش حل مسأله آموزش ایمن سازی در مقابل استرس آموزش خویشتنداری آموزش مهارت های زندگی آموزش حل مسأله آموزش ایمن سازی در مقابل استرس آموزش خویشتنداری.باور به تغییر، پویایی زندگی و دگرگونی و این نگرش که هر رویدادی لزوماً به معنای تهدیدی برای سلامت و امنیت انسان نیست، انعطاف پذیری شناختی و بردباری در برابر وقایع های سخت استرس زا و موقعیت های مبهم را به دنبال دارد.

افراد با سرسختی روان‌شناختی بالا در موقعیت های فشارزا بیشتر از سبک مقابله ای مسأله محور و افراد
با سرسختی روان‌شناختی پایین از سبک هیجان محور استفاده می کنند. همچنین تحقیقات نشان می دهد که منابع شخصی معمولاًمانند سرسختی روان‌شناختی و سبک دلبستگی در غلبه بر فشار روانی و پیش بینی سلامت روان در استرس های واقعی زندگی  موثر می باشد .مولفه های سرسختی با به کارگیری راهبردهای سازگارانه تر مانند راهبردهای مسئله مدار و افزایش ادارک توانایی های خود در رویارویی با منبع استرس افزایش رضایت مندی از شغل، بهره وری بیشتر سازمان و در نهایت سلامت روان افراد می شوند.تفاوت های فردی در اثر بخشی روش های مقابله اوجود دارد. مثلاً به حالت سلامت با سطح انرژی فرد بستگی دارد. افرادی که سطوح بالایی از سرسختی را گزارش کرده اند راهبردی های مقابله ای موفق تری را نیز گزارش داده اند. افرار با سخت رویی بالا نسبت به افراد با سخت رویی پایین تر، از عادت های سالم تری پیروی می کنند. سرسختی روان‌شناختی  و خودتاب آوری از جمله متغیر هایی هستند که می توانند تنیدگی و آثار نامطلوب آنها را تعدیل نمایند.

منبع

محمودی، محمدرضا (1393)، بررسی مقایسه ای سبک های دلبستگی و تمایل به طلاق با کنترل سر سختی روان‌شناختی بین زنان، دارای شوهر مبتلا به اختلال مصرف مواد،پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره خانواده ،دانشگاه هرمزگان پردیس قشم

ازفروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0