نقش و اهمیت مدیریت دانش

نقش و اهمیت مدیریت دانش ناشی از اعمال قدرت دانش برای کسب مزیت رقابتی پایدار است. تئوری‌پردازان بزرگ اقتصادی و تجاری دانش را به عنوان مزیت رقابتی­ نهایی برای سازمان ­های جدید و کلید پیروزی آن­ها بیان کرده­اند و استدلال می­ کنند که دانش تنها منبعی است که تقلید یا کپی نمی شود. عوامل زیر در ضرورت مدیریت دانش سهی م­اند:

مزیت رقابتی: عواملی همچون افزایش رقابت، جهانی­ شدن و اقتصاد نوین دانش، رشد پایدار کسب و کار را بیش از پیش دشوار ساخته است. افزایش در تنوع محصولات، رقبای بیشتر و تقلیل زمان، شرایط دشواری را برای رقابت ایجاد می­ کند. مشخصاً وارد عصری شده­ایم که در آن سازمان­ها دانش را به عنوان مهم­ترین مزیت رقابتی خویش می­ بینند.

فناوری: پیشرفت فناوری بر میزان تحول ما اثر گذاشته و مستلزم نیروی کار مناسب، منعطف، ماهر و تحصیل کرده است. کارها به طور روز افزونی پیچیده می­ گردند، که بخشی از آن به واسطه تغییرات تکنولوژیک و رقابت در کسب بیشتر است، لیکن همین تکنولوژی فرصت ­های را برای تسهیم اطلاعات به ما می­دهد که پیش از این هرگز سابقه نداشته است. تکنولوژی یکی از عوامل مهم در یادگیری و به مدیران حرفه­ای جهت تجدید نظر در چگونگی یادگیری افراد درون و بیرون سازمان کمک می­کند.

انعطاف­ پذیری در استخدام: دانش، بیش از پیش زودگذر و فرار شده، کارکنان اغلب مسیر شغلی خویش را توسعه داده و تغییرات شغلی برای خود خلق می­کنند. سازمان ­های که بر منابع برون سازمانی تکیه دارند، در خطر از دست دادن دانش حیاتی خود بوده و به مقدار زیادی به سازمان­های بیرونی وابسته می­گردند. اکنون شرایط کسب و کار، ما را به جایی رسانده تا به فرصت­ های مدیریت دانش، با خوش بینی نگاه کنیم. کاربرد مدیریت دانش منجر به پاسخ به تغییر و انطباق با آن، انعطاف­ پذیری بیشتر می­شود. بدین ترتیب مدیریت دانش ارتباط مستقیمی با اثربخشی سازمان­های امروزی دارد و دانش نقش میانجی را در این سازمان­ها ایفا می­کند. مدیریت دانش فرصت لازم را برای دسترسی، حفظ و بهسازی عملکرد نیروی انسانی و کسب مزیت رقابتی پایدار فراهم می­نماید.در واقع، هدف نهایی مدیریت دانش، کاربرد دانش به منظور بهبود عملکرد سازمانی است. دﻧﻬﺎمﮔﺮي (2000) ﻫﺸﺖ ﻣﺰﻳﺖ ﺑﺮاي ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از:

1).ﺟﻠﻮﮔﻴﺮي از اﻓﺖ داﻧﺶ: ﺳﺎزﻣﺎن را ﻗﺎدر ﻣﻲ­ﺳـﺎزد ﺗـﺎ ﺗﺨﺼﺺ ﻓﻨﻲ ﺣﻴﺎﺗﻲ ﺧﻮد را ﺣﻔﻆ ﻛﺮده از اﻓﺖ داﻧﺶ ﺣﻴــﺎﺗﻲ ﻛــﻪ ﺑﺎزﻧﺸﺴــﺘﮕﻲ، ﻛﻮﭼﻚ­ﺳــﺎزي ﻳــﺎ اﺧــﺮاج ﻛﺎرﻛﻨﺎن و ﺗﻐﻴﻴﺮات ﺳﺎﺧﺖ ﺣﺎﻓﻈﻪ اﻧﺴﺎﻧﻲ ﻧﺎﺷـﻲ ﻣـﻲ­ﺷﻮد ﺟﻠﻮﮔﻴﺮي ﻛﻨﺪ.

2). ﺑﻬﺒﻮد ﺗﺼﻤﻴﻢ ﮔﻴﺮي: ﻧﻮع و ﻛﻴﻔﻴﺖ داﻧﺶ ﻣﻮرد ﻧﻴﺎز را ﺑﺮاي ﺗﺼﻤﻴﻢگیری­های اﺛﺮﺑﺨﺶ ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻣﻲﻛﻨـﺪ و دﺳﺘﺮﺳﻲ ﺑـﻪ آن داﻧـﺶ را ﺗﺴـﻬﻴﻞ ﻣـﻲﺑﺨﺸـﺪ و در ﻧﺘﻴﺠــﻪ، ﺗﺼــﻤﻴﻤﺎت ﺳــﺮﻳﻌﺘﺮ و ﺑﻬﺘــﺮي ﻣــﻲﺗﻮاﻧــﺪ در ﺳﻄﻮح ﭘﺎﻳﻴﻦﺗﺮ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﺻﻮرتﮔﻴﺮد.

3). اﻧﻌﻄﺎفﭘﺬﻳﺮي و اﻧﻄﺒﺎقﭘﺬﻳﺮي: ﺑﻪ ﻛﺎرﻛﻨﺎن اﺟﺎزه ﻣﻲ­دﻫﺪ درك ﺑﻬﺘﺮي از ﻛﺎر ﺧﻮد ﺑـﻪ ﻋﻤـﻞ آورده، راهﺣﻞﻫﺎي ﺟﺪﻳﺪ ﻣﻄﺮحﻛﻨﻨـﺪ ﺑـﺎ ﺳﺮﭘﺮﺳـﺘﻲ ﻣﺴـﺘﻘﻴﻢ ﻛﻤﺘﺮ ﻛﺎر ﻛﻨﻨﺪ و ﻛﻤﺘﺮ ﻧﻴﺎز ﺑﻪ ﻣﺪاﺧﻼت داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ در ﻧﺘﻴﺠﻪ، ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﻣـﻲﺗﻮاﻧﻨـﺪ در موقعیت­های ﭼﻨـﺪ وﻇﻴﻔﻪاي ﻓﻌﺎل ﺑﺎﺷﻨﺪ، و ﺳـﺎزﻣﺎن ﻣـﻲﺗﻮاﻧـﺪ روﺣﻴـﻪ ﻛﺎرﻛﻨﺎن را ﺑﺎﻻ ﺑﺒﺮد.

4).ﻣﺰﻳﺖ رﻗﺎﺑﺘﻲ: ﺳﺎزﻣﺎن­ها را ﻗﺎدر ﻣﻲﺳﺎزد ﺗـﺎ کاملاً ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن، دﻳـﺪﮔﺎه­ها، و ﺑـﺎزار و رﻗﺎﺑـﺖ را درك ﻛـﺮده، ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﺷﻜﺎفﻫﺎ و ﻓﺮﺻﺖﻫـﺎي رﻗـﺎﺑﺘﻲ را ﺷﻨﺎﺳـﺎﻳﻲ ﻛﻨﻨﺪ.

5). ﺗﻮﺳﻌﻪ داراﻳﻲ: ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲ ﺳﺎزﻣﺎن را در ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ­ﮔـﺬاري و ﺣﻔﺎﻇﺖ ﻗﺎﻧﻮﻧﻲ ﺑـﺮاي ﻣﺎﻟﻜﻴـﺖ ﻣﻌﻨـﻮي ﺑﻬﺒـﻮد ﻣـﻲ­ﺑﺨﺸﺪ در ﻏﻴـﺮاﻳـﻦ ﺻـﻮرت ﺛﺒـﺖ اﺧﺘﺮاﻋـﺎت، ﻋﻼﺋـﻢ ﺗﺠﺎري، اﺟﺎره ﻧﺎﻣﻪﻫـﺎ، ﺣـﻖ اﻧﺤﺼـﺎري اﺛـﺮ و اﺳـﺮار ﺗﺠﺎري ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ در زﻣﺎن درﺳـﺖ ﺑـﻪ ﻛـﺎرﮔﺮﻓﺘـﻪ ﻧﺸﻮد و ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺣﻔﺎﻇﺖ ﻗﺎﻧﻮﻧﻲ ﻛﻤﺘﺮ و ﻛﺎﻫﺶ ارزش ﺑﺎزار ﺑﺮاي ﻣﺎﻟﻜﻴﺖ ﻣﻌﻨﻮي ﺷﻮد

6). اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﺤﺼﻮل: ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎن اﺟـﺎزه ﻣـﻲدﻫـﺪ ﻛـﻪ داﻧﺶ را در ﺧﺪﻣﺎت و ﻓـﺮآوردهﻫـﺎ ﺑـﻪ ﻛـﺎرﮔﻴـﺮد در ﻧﺘﻴﺠﻪ ارزش درك ﺷﺪه ﻣﺤﺼﻮل ﺑـﺎ ﻧﺴـﺒﺖ ﻣﺴـﺘﻘﻴﻢ ﻣﻴﺰان و ﻛﻴﻔﻴﺖ داﻧﺶ در ﻣﺤﺼﻮل اﻓﺰاﻳﺶ ﭘﻴـﺪا ﻣـﻲﻛﻨﺪ. ﻣﺤﺼﻮﻻت ﻧﺮم اﻓﺰاري و ﺳﺎﻳﺮ ﻣﺤﺼـﻮﻻت داراي ﻋﻨﺎﺻﺮ نرم­افزاری از اﻳﻦ ﻧﻤﻮﻧﻪاﻧﺪ.

7).ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻣﺸﺘﺮي: ﺳﺎزﻣﺎن را ﻗﺎدر ﻣﻲﺳﺎزد ﺗﺎ ﺗﻮﺟـﻪ و ﺧﺪﻣﺖ ﺑﻪ ﻣﺸﺘﺮي را اﻓﺰاﻳﺶ دﻫﺪ داﻧﺶﻣﺸﺘﺮي ﺑـﺎﻋﺚ ﺳﺮﻋﺖ ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ ﺳﻮاﻻت، ﺗﻮﺻﻴﻪﻫﺎ و ﺷﻜﺎیت­های ﻣﺸﺘﺮي ﻣﻲﺷﻮد اﻳﻦ اﻣـﺮ ﻫﻤﭽﻨـﻴﻦ ﺗﻀـﻤﻴﻦ ﻛﻨﻨـﺪه ﺳﺎزﮔﺎري و ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺑﻬﺘﺮ ﺧﺪﻣﺎت ﺑﻪ ﻣﺸﺘﺮي ﻣﻲﮔﺮدد، راه­ﺣﻞ ﻣﺸﻜﻼت ﻋﺎدي ﺑـﻪ ﺳـﺎدﮔﻲ ﻗﺎﺑـﻞ دﺳﺘﺮﺳـﻲ اﺳﺖ

8) ﺑﻜــﺎرﮔﻴﺮي ﺳــﺮﻣﺎﻳﻪﮔــﺬاريﻫــﺎ در ﺑﺨــﺶ سرمایه انسانی: از ﻃﺮﻳﻖ ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲ ﺑﺨﺸﻴﺪن و ﺳـﻬﻴﻢ ﺷـﺪن در درسﻫﺎي ﻳـﺎدﮔﺮﻓﺘـﻪ ﺷـﺪه، ﻓﺮاﻳﻨـﺪﻫـﺎي اﺳـﻨﺎد و ﺑﺮرﺳﻲ و ﺣﻞ اﺳﺘﺜﻨﺎﺋﺎت و در اختیار ﮔﺮﻓﺘﻦ و اﻧﺘﻘﺎل داﻧﺶ ﺿﻤﻨﻲ، ﺳﺎزﻣﺎن­ها ﻣﻲﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ وﺟه در اﺳﺘﺨﺪام و ﻛﺎر­آﻣـﻮزي ﻛﺎرﻛﻨـﺎن ﺳـﺮﻣﺎﻳﻪﮔـﺬاري ﻛﻨﻨﺪ.

منبع

میری، سودابه(1395)، تاثیر استراتژی های فرایندی و زیر ساختی مدیریت دانش بر کسب مزیت رقابتی، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت استراتژیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه.

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0