نقش فرزندان در روابط والدین چگونه می باشد ؟

روابط والدین و کودک از زمانی که تصمیم به بچه دار شدن می کنید، شما مسئولیت پرورش، تربیت و نگهداری از یکی دیگر را پذیرفته اید. تولد فرزند علاوه بر تحمیل هزینه های مالی، نیاز به صرف وقت و برنامه‌ریزی دارد . کودک برای رسیدن به مرحله باروری نیازمند تعامل با محیط و رشد و شکوفایی استعداد های نهفته اش است. با برنامه‌ریزی و مدیریت درست شما می‌توانید درزمینه­ ی فرزند پروری به بهترین نحو ممکن عمل کنید و فرزندی متناسب و مفید تحویل جامعه بدهید.

تولد فرزند و نقش آن در روابط بین زوجان :تغييراتي كه به وسيله انتقال به دوره پدر و مادري در زندگي زناشويي به‌خصوص در زندگي زنان پديد مي‌آيد در خشنودي و لذت از زندگي زناشويي مؤثرند. فلدمن در يك بررسي كه روي زوجين بدون فرزند و زوجيني كه داراي فرزند بودند انجام داد، آشكار كرد كه رضايت زناشويي در همسراني كه به دورة پدر و مادري انتقال يافته‌اند، نسبت به دوره زندگي زناشويي قبلي كاهش يافته است ؛ و همسران صاحب فرزند كودكان خود را عواملي تهديد كننده در ارتباط زناشويي مي‌پنداشتند و از تغييراتي كه در روابط شوهرانشان با آن‌ها پديد آمده بود سخن مي‌گفتند.

تعداد فرزندان:  ويرجينيا ستيرمعتقد است، علاوه بر تولد فرزندان تعداد فرزندان نيز مي‌توانددر روابط والدين با يكديگر تاثير بگذارد. هر چه تعداد فرزندان بيشتر باشد فشار بيشتري بر روابط زناشويي وارد مي‌شود. هر بار كه عضوي به خانواده اضافه مي‌شود، وقت محدود شده و منابع ديگر خانواده بايد به اجزاي كوچكتر تقسيم شود، خانة بزرگتر و پول بيشتري بايد فراهم كرد. نتيجه اين مي‌شود كه فشارها آن‌چنان شديد مي‌گردد كه منجر به ضعيف شدن روابط زناشويي مي‌گردد.به اعتقاد بهشتی یکی از عوامل اصلی و تعیین کننده در رفتار کودک محیط خانواده هست و در رشد شخصیت کودک اثری تعیین کننده دارد . نفوذ والدین در کودک به غیر از جنبه ارثی و وراثتی در آشنایی کودک با زندگی و جامعه نیز نقش اساسی دارد.موقعیت اجتماعی خانواده، تعداد افراد خانواده، وضعیت اقتصادی افکار وعقاید، آداب و رسوم، پای بندی به مذهب، میزان ادب و احترام و قانون مندی حاکم بر خانواده همه در سازندگی (انسان متعادل) و یا تخریب (اختلالات رفتاری و بیماریهای جسمی و روحی) تأثیر می‌گذارد.یکی از عوامل اختلالات رفتاری در کودک مشکلات رفتاری والدین با یکدیگر هست. امنیت خانواده، قانون مندی، ادب، احترام متقابل، عشق و محبت، گذشت، تفریح، خوا ب و خوراک، اداب و رسوم، معاشرت، تغذیه و همه عواملی که حاکم بر زندگی خانوادگی است که اگر در جواب صواب و صحت و با علم باشد کودکی متعادل ازنظر جسمی و روحی خواهد ساخت ؛ اما اگر عکس آن باشد کودک دچار کشمکش روانی و فشار های عصبی روانی خواهد شد و نتیجه آن اختلافات رفتاری و بیماریهای روان تنی خواهد بود. اگر بخواهیم کودک قانون را رعایت کند باید خود به قانون عمل کنیم، اگر بخواهیم با محبت باشد باید ما به او محبت کنیم و بالاخره همه چیز را او در محیط خانه می آموزد.

منبع

جلیلی راد ، سید احمد (1393 ) ، بررسی رابطه بین ارضا نیازهای بنیادین روان شناختی و خود شناسی انسجامی با رضایت زناشویی در فرهنگسان سبزوار ،پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره ، دانشگاه آزاد اسلامی قوچان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0