نشریات دانشجویی عامل مهمی در باروری عرصه تفکر و طرح مسایل روزدر فضای دانشگاه هستند

مهندس محمد هادی عسکری، مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در نشست مدیران و کارشناسان دفاتر سیاست گذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها، نشریات دانشجویی را عامل مهمی در باروری عرصه تفکر و طرح مسایل روزدر فضای دانشگاه برشمرد و گفت: نشریات دانشجویی ویترین اندیشه دانشجویی دانشگاه بوده و محلی برای پیشبرد اهداف فرهنگی در دانشگاه است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در این نشست مهندس عسکری با اشاره به اینکه دانشگاه همواره پیشران فعالیت های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بوده است، اظهار داشت: اوج این پیوند و یگانگی نهاد دانشگاه با جامعه را می توان در فرآیند و رخداد انقلاب اسلامی نظاره کرد؛ چنان که با پیروزی انقلاب اسلامی و با تاکید بر ماهیت فرهنگی انقلاب، دانشگاه ها و مراکز آموزشی در کانون توجه قرارگرفتند.
وی افزود: ایران در دهه ۱۳۷۰ شاهد تحول در حوزه توسعه اعم از فرهنگی اجتماعی و اقتصادی بود و با استقرار دولت جدید در خرداد ۱۳۷۶ تعاملی میان درخواست های دانشجویان برای مشارکت در برنامه های فرهنگی ایجاد شد که راه اندازی کانون های فرهنگی و هنری، نشریات و انجمن های علمی دانشجویی و شورا های صنفی ملموس ترین وجه آن دوره بود.
مهندس عسکری با اشاره به کانون های فرهنگی و اجتماعی در تقویت سرمایه های انسانی گفت: این انجمن ها در پاسخگویی به اوقات فراغت، تقویت فضای شادی و نشاط، بازخوانی و ارائه روزآمد مواریث مذهبی، فرهنگی و تقویت حافظه تاریخی دانشگاه موثربودند.
وی به نقش انجمن های علمی دانشجویی در زمینه ایجاد ارتباط و پیوستگی بین دانشجویان و دانش آموختگان و استادان اشاره کرد و افزود: این انجمن ها در ارتقای سطح علمی دانشجویان، شناسایی فرصت های شغلی، بهبود مهارت ها و ارتقای تفکر انتقادی به ویژه در تقویت روحیه همکاری نقش مهمی ایفا کرده اند.
مهندس عسکری به دانشگاه ها به مثابه نهادی برای کشف و تعمیق دانش اشاره کرد و گفت: دانشگا ه ها نقش مهمی در فرآیند سیاست گذاری و تحلیل تصمیمات دولت ها دارند و در جهان امروز مدیریت مبتنی بر دانایی و ایجاد ارتباطات شبکه محورمیان تولید کنندگان و مصرف کنندگان دانش از بنیان های توسعه در هر کشوری است.
وی همچنین به عوامل ناکامی سیاست گذاری و برنامه ریزی فرهنگی اشاره کرد و افزود: مشکلات مدیریت، تشخیص و اولویت دادن به چالش ها، واکنش ناهمگون دانشگاه ها به مدیریت فرهنگی، کاهش اعتماد اجتماعی، فقدان کارشناس خبره فرهنگی، فقدان آموزش، عدم تخصیص مکفی و به موقع بودجه به فعالیت های فرهنگی و مشکلات آیین نامه ها از این دسته عوامل هستند.
مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با توجه به شرایط کنونی گفت: در شرایط کنونی از نهاد دانشگاه انتظار می رود تا در آموزش اخلاقی جامعه مشارکت کرده و به تربیت شهروند مسئول و مشارکت جو بپردازد و با سازماندهی و تجزیه و تحلیل اطلاعات و برنامه ریزی فعالیت ها، فهم فرهنگی، قابلیت کار گروهی، قابلیت بررسی و پذیرش عقاید مختلف و تقویت سرمایه های انسانی همگی از مواردی است که نهاد دانشگاه باید به آن اهتمام بورزد.
وی گفت: دانشگاه یک زیست جهان و یک فضا و نوعی متفاوت از زیست اجتماعی است و در حقیقت دانشگاه پا نهادن به سطح فرهنگ و ایده و تعالی جستن به سمت عقلانیت و خرد ورزی است و ما در حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی موظف هستیم تا تمهید کننده این بستر باشیم.
س.س ۵۱/ ر.ب ۴۵

منبع:سایت وزارت علوم / تحقیقات و فناوری

13 ابان 1397

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0