نسبت ضریب قیمت به سود و مزاياي آن

ضریب قیمت به سود منعکس کننده عقیده بازار درباره یک شرکت است و معمولاً این ضریب برای شرکت‌های خوب و روبه رشد، بالا است. مقدار بالای این نسبت نشان‌دهنده خوش‌بینی و مقدار پایین آن نشان‌ دهنده بدبینی عموم سرمایه‌گذاران درباره آینده شرکت است و تا زمانی بالا خواهد بود که عموم سرمایه‌گذاران باور به توانایی رشد سود یا افزایش قیمت سهام یک شرکت داشته باشند، اما اگر این اطمینان در قابلیت سودآوری شرکت ازبین برود این ضریب  هم افت خواهد کرد، ضریب قیمت به سود همچنین نشان ‌دهنده‎ی سطح ریسک یک سهم است و هر چه بالاتر باشد، ریسک سهم هم بالاتر خواهد بود و در صورت منفی شدن بازار تمایل به فروش سهام با ضریب قیمت به سود بالا نسبت به سایر سهام افزایش می‌یابد. هنگامی که شرکت‌ها دوره رشد خود را پشت سر می‌گذارند سود آنها تثبیت و ضریب قیمت به سود آنها تعدیل می‌شود.

اهم مزاياي ضریب قیمت به سود

  • منعکس کننده عقیده بازار درباره یک شرکت است. معمولاً ضریب قیمت به سود شرکت‌های خوب و رو‌به رشد، بالا است.
  • ضریب قیمت به سود بزرگ نشان دهنده خوش‌بینی و ضریب قیمت به سود کوچک، نشان دهنده بدبینی عموم سرمایه‌گذاران درباره آینده شرکت است.
  • ضریب قیمت به سود تا زمانی بالا خواهد بود که عموم سرمایه‌گذاران به توانایی رشد وتحقق سود یا افزایش قیمت سهام یک شرکت اعتقاد داشته باشند. به محض اینکه این اطمینان در قابلیت سودآوری شرکت از بین برود، این نسبت افت خواهد کرد.
  • اعتبار شرکت و مدیریت آن و همچنین اعتمادی که سرمایه‌گذاران در مورد استعداد دستیابی به سود شرکت دارند، منعکس می‌کند.
  • دماسنجی است که مرتباً میزان حرارت سهام را بررسی و به بازار اعلام می‌کند.
  • نشان‌دهنده سطح ریسک یک سهم نیز است؛هرچه بالاتر باشد، ریسک سهم بالاتر خواهد بود.
  • در صورت منفی شدن بازار تمایل به فروش سهام با ضریب قیمت به سودبالا نسبت به سایر سهام افزایش می‌یابد.
  • هنگامی که شرکت‌ها دوره رشد خود را پشت سر می‌گذارند سود آنها تثبیت و ضریب قیمت به سود آنها تعدیلمی‌شود.

عوامل مؤثر در تعیین ضریب قیمت به سود

عوامل زیر درتعیین ضریب قیمت به سودشرکتها موثر می باشد:اندازه شرکت، مدیریت شرکت، رشد شرکت، وجود طرحهای توسعه اقتصادی در شرکت، وجود ظرفیت بالقوه قابل بهره‌برداری در شرکت، وجود بازار خوب وبا کشش برای محصولات تولیدی شرکت، موقیت شرکت در صنعت مربوطه، چشم‌اندازهای صنعتی که شرکت در آن فعالیت می‌کند، تقاضا برای سهام شرکت، کمیت وکیفیت سود یک شرکت، دوره برگشت سرمایه مورد انتظار سرمایه‌گذاران، نرخ بازده رایج بازار از سرمایه‌گذاری، نرخ بهره در شبکه بانکی.

منبع

بخشی نژاد، بابک(1394)، سطح نیمه قوی کارایی بااستفاده از ضریب قیمت به سود سهام، پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0