نارسایی توجه- بیش­فعالی

بیش­فعالی جزء رفتارهایی می­باشد که شیوع بالایی دارد. ویژگی اصلی کودکان بیش­فعال، فعالیت زیاد، بی­قراری، رفتار تکانشی و تحریک­پذیری می­باشد و این کودکان نسبت به کودکان عادی حرکات سریع و بی­هدف دارند که فراوانی این رفتارها در آنها بالا می­باشد.

این اختلال موجب عملکرد ضعیف تحصیلی، تکرار پایه، ترک مدرسه، روابط خانوادگی و دوستانه­ی ضعیف، اضطراب، افسردگی، پرخاشگری و تخلف از قانون می­شود. این کودکان فاقد نظم و هدف در کارهای‌شان هستند. یک کودک عادی وقتی ترغیب شود می­تواند بنشیند و فعالیتی را انجام دهد ولی کودک بیش­فعال نمی­تواند این کار را انجام دهد. کودکان بیش­فعال دچار مشکلات حواسپرتی نیز هستند. آنها اغلب وسایل خود را گم می­کنند، نمی­توانند به جزئیات امور دقت کنند، دستورعمل­ها را دنبال نمی‌کنند، پاسخ­ها را بدون فکر بیان می­کنند و نمی­توانند منتظر نوبت بمانند.

سطوح نامناسب رشدی از بی­توجهی، بیش­فعالی، حواسپرتی و تکانشگری از نشانه­های اختلال نارسایی توجه- بیش­فعالی می­باشد که قبل از 7 سالگی نمایان می­شود، در طی 6 ماه دائمی است و منجر به مشکلاتی در چندین موقعیت(مانند خانه، مدرسه و گروه­های همسالان) می­شود. ولی همه این نشانه­ها در همه افراد با اختلال نارسایی توجه- بیش­فعالی بروز پیدا نمی­کند. برای بسیاری از افراد با این اختلال، بیش­فعالی در طول نوجوانی کاهش پیدا می­کند اما بی­توجهی و تکانشگری همچنان باعث مشکلاتی در طول دوره نوجوانی می­شوند.

رابطه میان اختلال نارسایی توجه- بیش­فعالی با مشکلات رفتاری نوجوانی کاملاً ثابت شده است. برای مثال، نوجوانان با اختلال نارسایی توجه- بیش­فعالی رفتارهای پرخطر بیشتری مانند سوء­مصرف مواد، رانندگی پرخطر و رفتارهایی که نشان­دهنده اختلال سلوک یا اختلال رفتاری مقابله­ای است را انجام ­می‌دهند.

منبع

لشگری،حمیده(1392)، مشکلات رفتاری دانش­آموزان با اختلال‌های یادگیری بر اساس سبک فرزندپروری والدین،پایان نامه کارشناسی ارشد، روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشکده علوم تربیتی وروان شناسی شیراز

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0