مکانیزم های  تصمیم گیری کدامند؟

دو نوع مکانیزم تصمیم گیری وجود دارد:

1 -تصمیم گیری بر اساس Data

اغلب از این مکانیزم تصمیم گیری استفاده می شود و می تواند به وسیله یک “X” نمایش داده شود. (اما باید در نقاط مختلف فرایند، به یک شکل نمایش داده شود.)این مکانیزم تصمیم گیری، یک Data را چک می کند که آیا صحیح است یا نه و از آن طریق مسیر فرایند ادامه پیدا می کند.این مکانیزم تصمیم گیری ، می تواند حالت همگرایی هم داشته باشد که در اشکال زیر نشان داده شده است.البته از نوع دوم آن کمتر استفاده می شود.

2-تصمیم گیری بر اساس Event

بیشتر زمانی استفاده می شود که امکان ایجاد یا اتفاق یک رخداد وجود داشته باشد تا یک شرط یا حالت. باقی ویژگی های  آن، مثل مکانیزم تصمیم گیری بر اساس Data خواهد بود.

Inclusive Gateways

در مورد تصمیماتی به کار می روند که امکان بیش از یک خروجی یا نتیجه وجود داشته باشد و مسیرهای مستقل را شامل می شود که حداقل یک مسیر آن باید انتخاب شود.برای نمایش آن از یک لوزی کوچک استفاده می شود که به دلیل مشکلات استفاده از آن، شکل ذيل جایگزین آن شد که نشانه آن، “O” می باشد.

Complex Gateways

زمانی که بیش از یک تعریف رفتاری (شرط ادامه فرایند) می تواند اتفاق بیفتد که حداقل یکی از آنها باید انتخاب شود از آن استفاده می شود.

Parallel Gateways

زمانی استفاده می شودکه دو رویداد با هم و به صورت همزمان انجام می شود و از علامت “+” جهت نمایش آن استفاده می شود.

  •  اشیاء ارتباط دهنده :اشیاء ارتباط دهنده برای پیوند دادن Flow Object ها در یک BPD بکار می روند تا ساختار شماتیك فرایند تجاری را نمایش دهند.
  •  خطوط شناوری (مسیر جریان) : این نشان گرافیكی برای جداكردن مسئولیت ها یا توانایی های كاركردی مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

منبع

باحور ،ناصر (1369)،بررسی تاثیر مدل سازی هدف گرای فرایندهای سازمانی با رویکرد تقسیم و غلبه در آموزش پرورش ،پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت ،دانشگاه آزاد اسلامی نراق

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0