مدیریت کلاس های مجازی

مدیریت کلاس مجموعه از  استراتژی ها، راهبردها و مهارت هایی است که  شرایطی را فراهم می آورد تا مدرس بتواند فراگیران را کنترل کند و محیطی مناسب و پذیرنده یادگیری را ایجاد کند. این مهم مدرسان را به کارکردهایی همچون برنامه ریزی، انتخاب موضوع درسی، سازماندهی، هماهنگی، قضاوت، برقراری ارتباط، انتخاب راهبردهای تدریس، شناخت دانش آموزان و…  ملزم می کند. بر این اساس مدیریت کلاس هنر  به کار بردن دانش تخصصی و بهره گیری از مهارت های کلاس داری در هدایت فراگیران به سوی اهداف مطلوب و مورد نیاز  آنها و جامعه می باشد. بر اساس منابع مختلف سبک­های مدیریت به سه شیوه مداخله­گر، تعاملی و غیرمداخله­گر تقسیم شده است. معلم مداخله­گر، شخصی است که دوست دارد بدون استفاده از مهارت­های مدیریت، کنترل کاملی بر کارها داشته باشد و تصمیم او تنها تصمیم با اهمیت در کلاس است، در سبک مدیریت متعادل (تعاملی)، معلم محدودیت­ها را در نظر گرفته و انتظارات به وضوح به فراگیران تفهیم می­شود و به خوبی کارهای روزانه و شیوه­های آموزش جریان پیدا می­کند تا کلاس درس منظمی بوجود آید. این سبک فراگیر مدار است. تفاوت­هایی بین معلم آموزش­دهنده و معلم رهبر بیان وجود دارد، در سبک رهبری معلمان غیرمداخله­گر (بی­تفاوت)، فاقد صلاحیت حرفه­ای و سهل­انگار است، فراگیر نسبت به این معلم احساس منفی دارد و برای آن احترام قائل نیست و او را ناامید و مضطرب معرفی می­کنند. سبک ایده­آل، مدیریت پویاست که معلمان توانایی توانمند کردن فراگیریان را دارند و فرصت­های آموزشی و زمینه ابراز وجود برای فراگیر را مهیا می­کنند. بهترین سبک در کلاس درس، سبکی است که بتواند جو کلاس درس را مطلوب و تداوم بخشد و در نهایت فرصت رشد و یادگیری بیشتری را فراهم  نماید.

با گسترش تکنولوژی های نوین آموزشی نسل های جدید آموزش ها مبتنی بر رایانه  یعنی یادگیری الکترونیکی در خدمت نظام های آموزشی قرار گرفتند، این آموزش ها مزایایی همچون دسترسی در هر زمان و مکان، کاهش هزینه ها، انعطاف پذیری و امکان هماهنگی با محتوای درسی را دارد، آنچه در حال حاضر نظام آموزش و پرورش ما به تبع بیماری همه گیر کرونا با آن مواجهه هست، ضرورت بهره گیری از فضای آموزشی آنلاین و انتقال آموزش های مدراس به این فضای کاملا احساس می شود، اما آنچه در این اهمیت دارد نحوه مدیریت کلاس از سوی معلمان در فضای نوین آموزشی مبتنی بر آموزش مجازی و آنلاین می باشد.

مدیریت کلاس درس آنلاین مستلزم مهارت معلمان در سه جنبه انسانی، فنی و ادراکی می باشد. برای رسیدن به این مهارت ها معلم نیازمند کسب تجربه، آموزش و ایجاد بصیرت در طول زمان است، معلم برای مدیریت کلاس درس در فضای مجازی می بایست سعی کند دانش آموزان را از یک فعالیت یادگیری به فعالیت بعدی هدایت کنند، به صورت مستمر در حین انجام فعالیت های درسی بر کارهای آنها نظارت و توجه داشته باشد، آزاد عمل به دانش آموزان دهند که بین فعالیت های کلاسی و علایق خود هماهنگی ایجاد کنند، قوانین کلاس آنلاین با تعامل دانش آموزان و تصمیم گیری مشارکتی تعیین شود، اجازه دهند دانش آموزان به اظهار نظر و بیان تجربیات خود در فضای آموزشی مجازی بپردازنند، سازماندهی منظم در کلاس برای ارائه مطالب و فعالیت های کلاسی وجود داشته باشد و زمینه ای فراهم کنند که تعامل مثبت در کلاس بین تمامی افراد برقرار شود، در این صورت می توان انتظار داشت که بی انگیزگی، بی برنامگی و تعلل در فعالیت های آموزشی کاسته شود و احساس خستگی و بدگمانی نسبت به فضای کلاسی و احساس عدم کفایت در انجام تکالیف درسی از آنها دور شود و زمینه اشتیاق تحصیلی افزایش می یابد.

همچنین معلم نیاز مند مهارت های سواد اطلاعاتی و سواد رسانه ای است، باید تسلط به روندهای آموزش الکترونیکی، تشخیص نیازهای آموزشی، تعیین هدف های آموزشی، انتخاب روش آموزش، نحوه ارائه محتوا الکترونیکی، ارزشیابی و مسائلی از دست را داشته باشد، همچنین معلم باید توانمندی طراحي و سازماندهي آموزش، تسهيل كنندة بحث و گفتگو، هدايت و راهنمايي فرايند يادگيري، تدريس همزمان و غيرهمزمان، مديريت نظام يادگيري را داشته باشد. برای این منظور اقدامات زیر می تواند موثر باشد:

  • برگزاري کلاس هاي آموزش ضمن خدمت براي معلمان، گرد همايي علمي، آموزشي، همايش هاي تخصصي، برگزاري جشنواره هاي الگوي تدريس برتر و جلسات ادواري تخصصي حوزه اي و رشته اي، تا آنان با روش هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات و آموزش و پرورش تطبيقي کشورهاي پيشرفته آشنا شوند و ترس‌آن ها‌براي‌استفاده از آموزش های الکترویکی ‌کاهش يابد و پاسخگوي ضرورت هاي آموزش و پرورش در شرایط فعلی باشند.
  • تشکيل کلاس هاي زبان انگليسي و رايانه براي مدرسان تا بتوانند با رايانه کار کنند و از متون علمي- تربيتي مؤلفان خارجي بهره مند شوند و از آخرين دستاوردهاي آموزشي و پرورشي و پژوهشي مطلع گردند.
  • تقويت فن آوري نوين آموزشي در نظام های آموزشی و اعطاي کارت هاي رايگان اينترنت به معلمان و فراگیران.
  • اجباري کردن درس مباني کامپيوتر و انفورماتيک در دوره هاي تحصيلي به فراخور ظرفيت رواني و فکري فراگیران.
  • هماهنگ سازی محتوای دروس برای اجرای آموزش های الکترونیکی که پتانسیل این مهم را دارد.

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0