مدل آجزن ومدل شاپیرو چیست ؟

تئوري رفتار برنامه ريزي شده يک نظريه‌ي مهم شناختي اجتماعي است که در زمينه‌هاي متنوع کاربرد دارد و با جزئيات بيشتر و منسجمي نسبت به ساير مدل‌ها، قصد کارآفرينانه را توضيح مي‌دهد. همچنين تئوري رفتار برنامه ريزي شده سه فاکتور را در تحقيقات قصد کارآفرينانه تلفيق مي‌کند که عبارتند از رابطه‌ي بين نگرش ، هنجارهاي جامعه و  خودکارآمدي با قصد کارآفرينانه.مدل آجزن اصلاح­شده­ی نظریه عمل استدلالی است. نظریه عمل استدلالی در شرایطی کاربرد دارد که کنترل ارادی قابل توجهی بر روی رفتار وجود داشته باشد (به عبارت دیگر موفقیت نظریه عمل استدلالی به میزان کنترل ارادی بر روی رفتار بستگی دارد). در حالی که وقتی میزان کنترل ارادی بر یک رفتار کاهش یابد (یعنی فرد علیرغم قصد رفتاری، توانایی انجام آن را نداشته باشد) کاربرد این مدل چندان نیست. آجزن و همکارانش با مشاهده اختلاف در مدل­های بالا الگوی جدیدی را پایه­گذاری کردند و آن را نظریه “رفتارِ برنامه­ریزی­شده ” نام نهادند. در این نظریه عامل سومی در کنار دو عامل بالا ذکر شده که به آن کنترلِ درک­شده گفته می­شود. در این الگو بیان می­شود که انجام یک رفتار با دو عامل همراه با هم ارتباط دارد: انگیزه (قصد رفتاری) و توانایی (کنترل رفتاری).این تئوری یکی از پیش­بینی­کننده­های قصد کارآفرینانه است و شامل سه جزء زیر است:

  • نگرش فرد نسبت به رفتار: حس مثبت یا منفی فرد نسبت به انجام یک رفتار خاص
  • هنجار اجتماعی: تصور فرد در این مورد است که آیا افرادی که برایش مهم هستند این رفتار را صحیح می­دانند یا نه.
  • کنترل رفتار: کنترلی که روی رفتارش دارد و تصویر فرد در مورد آسانی یا سختی انجام یک رفتار یا تصور فرد در مورد محدودیت­های درونی و بیرونی انجام کارآجزن نشان داد که مفهوم کنترل رفتار ادراک شده  با خودکارآمدي شباهت بسياري دارد. بر اساس دیدگاه باندورا خودکارآمدي   قضاوتي است که فرد از تواناييش براي انجام موفقيت آميز يک عمل در موقعيتي يا احساس انجام يک وظيفه دارد. از نظر راک و فريزخودکارآمدي در مطالعات کارآفريني زيادي مورد استفاده قرار گرفته است. مطالعات آن‌ها نشان ‌داد که خودکارآمدي بصورت شديداً مثبتي با ايجاد شغل و موفقيت کارآفريني ارتباط دارد.

منبع

رحمانی ، سارا (1391) ، بررسی تاثیر خود کارآمدی کار آفرینانه بر تقویت قصد کار آفرینی دانشجویان دانشگاه مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی ،پایان نامه کارشناسی ارشد حسابداری و مدیریت ، دانشگاه علامه طباطبایی

ازفروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0