فرايندهاي درمان روابط متقابل

تحليل ارتباط عمدتاً مبتني بر رضايت اعضا مي­باشد بدين صورت كه اعضاي شركت­ كننده در گروه با رهبر گروه قرارداد و پيماني را منعقد مي­كنند كه بر مبناي آن اعضاي گروه اهداف شخصي را بيان مي­نمايند در اين صورت كـارگـروهي در جهت رسيدن به اهـداف آنها مي­باشد. به عبارتي قـراردادها كليـد درمـاني TA مي­باشند. بستن قرارداد سبب مي­شود كه اعضا احساس كنند كه در يك موقعيت واقعي قرار دارند حتي مكاني را كه براي قرارداد انتخاب مي­كنند نيز حائز اهميت مي­باشد و به اعضـا مسئـولـيت ويـژه­اي در جهت تغيير ارائه مي­دهد. تحليل طرح زندگي هر يك از اعضاي گروه مبتني بر نمايش اصلي خانواده است اعضا از طريق فرايند اجراي بخش­هايي از زندگي در جلسات گروهي، درباره منع­ها و بازداري­هاي دوره­ي كودكي و تصميماتي كه در پاسخ به اين پيام­ها گرفته­اند، آگاهي مي­يابند. رهبر گروه مي­تواند درباره نمايش خانواده، از طريق دريافت تاريخچه تجارب كودكي اعضا اطلاعاتي گردآوري كند.

از اعضا خواسته مي شود تا نوع نمايشي را كه در خانواده اجرا شده به روي صحنه بياورند. از شروع جلسات افراد مي­آموزند كه درمان سهيـم شدن در مسئـوليت مي­باشد يعني با مسئـوليت­پذيري درمـان آغـاز مي­گردد، اين امر بـدان معني مي­باشد كه اعضـاي گروه بي­تحرك و بي­تفاوت نمي­نشينند و منتظر اين نمي­شوند كه رهبر فقط آنها را هدايت كند بلكه خودشان نيز مسئول هستند اعضاي گروه موافق هستند كه بر روي مسئله و مشكل خاصي متمركز شوند و با هم فعاليت نمايند براي مثال: خانمي كه در گروه و كنش حاد بحراني دارد با بستن قرار خود را ملزم مي­كند كه رفتارش را تغيير دهد. و در قراردادش از اعضا مي­خواهد كه به او كمك تا او بتواند در مدت مشخص و تعيين شده­اي تجارب خود را تغيير دهد. ديوسي ، ادعا دارد كه واضح نوشتن قرارداد درماني به خوبي موضع بيمار را نسبت به درمان مشخص مي­كند. قرارداد يك توافق بـالغ, بـالغ ميان درمانگر و مراجع در مورد فرايندها و اهـداف مورد نيـاز مي­باشد. قراردادها به منظور ابزارهايي عملي براي كمك به افراد بسته مي­شوند تا مراجعان بتوانند به خودشان كمك كنند به دليل اينكه مراجعان اغلب جديت لازم را ندارند زمان قرارداد بسته به نوع مشكل و هدف درمان محدود يا طولاني مي­باشد. در قراردادها خلاصه­ي درمان نيز ذكر مي­شود چيزي شبيه خلاصه پرونده .

منبع    

استاد رمضان ،هادی(1394)، هنجاريابي پرسشنامه سنجش روابط متقابل،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0