عوارض روانی بیماری پارکینسون

اضطراب و افسردگی ناشی از علایم بیماری و ناتوانی­های حاصل از آن، مهم­ترین عارضه­ی روانی پارکینسون است.لرزش و کندی حرکات، راه رفتن غیر طبیعی، به زمین افتادن و اشکال تکلمی، ممکن است موجب خجالت زدگی بیمار شوند. احساس ناامیدی و ترس از آینده نیز ایجاد می­شوند. افسردگی در 3/1 مبتلایان به بیماری پارکینسون دیده می­شود. اختلال خواب روی می­دهد. بیمار زود به بستر می­رود و در ساعات اولیه صبح بیدار می­شود و بیشترین احتمال بروز علایم افسردگی در همین ساعات است. در ساعات روز تا هنگام عصر، ممکن است افسردگی کاهش یابد و این تغییر روزانه خلق و خو از ویژگی­های آن است. دردهای مبهم، سردرد، طپش قلب و ترس از احتمال ابتلا به سرطان ممکن است وجود داشته باشند. احساس گناه همراه با احساس عدم کفایت و سرزنش ایجاد می­شود. خودکشی ناشی از افسردگی در بیماری پارکینسون نادر است. درمان دارویی افسردگی معمولاً 6 تا 12 ماه طول می­کشد.

 ناشنوایی و کاهش بینایی می­توانند موجب ایجاد توهمات در بیماران مبتلا به پارکینسون شوند که ممکن است ناشی از افزایش سن یا مصرف داروها باشند.  آرتان، بروموکریپتین، لوو دوپا، ساینمت و مادوپار همگی باعث گیجی و توهم می­شوند. گیجی و عدم وقوف به مکان، زمان و اشخاص و کاهش حافظه­ی نزدیک از عوارض بیماری پارکینسون به شمار می­آیند.

 احتمال ایجاد زوال عقلی در بیماری پارکینسون کم است. البته در سنین بالا ممکن است این دو بیماری همراه با یکدیگر شوند که پیش آگهی این موارد خوب نیست. در مجموع، میزان بروز زوال عقلی در پارکینسون ممکن است تا 6 برابر بیشتر از میزان آن در جوامع عمومی غیر مبتلا به پارکینسون باشد. تقریباً 4/1 بیماران دچار زوال عقلی نوع آلزایمر خواهند شد که علت آن، همپوشانی این دو اختلال شایع مرتبط با سن است.

پیش­آگهی بیماری پارکینسون:

بیماری پارکینسون، اختلالی مزمن و پیشرونده است. اگر چه بعضی از بیماران دچار ناتوانی شدید می­شوند، در بقیه بیماران فقط اختلالات حرکتی خفیف بروز می­کند. لرزش، در بعضی از بیماران نشانه­­ی اصلی است و در سایرین، تنها یک شکایت جزیی به شمار می­آید و در این عده، نشانه­های دیگر مشکل سازتر هستند. متوسط امید به زندگی در بیمار مبتلا به پارکینسون معمولاً کمتر از افراد غیر مبتلا به این بیماری است. مدت پیشرفت نشانه­های پارکینسون 20 سال یا بیشتر است. التبه در بعضی افراد بیماری سریع­تر پیشرفت می­کند. راهی وجود ندارد که بتوان سیر بیماری در هر فرد را تعیین کرد.

منبع

برقی ایرانی،زیبا(1392)، اثر بخشی شناخت_رفتار درمانگری سالمندی(CBTO)بربهبود نشانه­های مرضی، همبسته­های شناختی،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه پیام نور

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0