عناصر تاب آوری

لیک  ، عواملی که به تاب آوری مربوط می شوند را در 4 گروه طبقه بندی کرده است که عبارتند از:‌

ویژگی های فردی: کودکان تاب آور بدلیل داشتن خصایص مثبت ،عکس العمل های مؤثری از اطرافیانشان دریافت می کنند که باعث می شود جهان را علیرغم سختی هایی که با آن مواجه می شوند بعنوان یک مکان مثبت بینند .

ازخصیصه های مثبت آن ها،احترام به دیگران،‌با آمادگی در کلاس حاضر شدن ،‌مشارکت در فعالیت های کلاسی و فوق برنامه ،انگیزه ذاتی و انضباط فردی بالا،‌ داشتن هدف های واقع گرایانه ،خوش‌بینی به آینده، امیدواری علیرغم موقعیت های ناگوار در زندگی ،و اعتماد در رسیدن به هدف هایشان می‌باشد.

استفاده مفید از زمان:مک میلان و رید  ، سرگرمی ها، فعالیت ها وعضویت در کلوپ ها ، یا دیگر گروها ‌را در دانش آموزان تاب آور مطالعه کرده اند. آن ها دریافتند که بچه های تاب آور از وقتشان بطور مثبت استفاده می کنند و بطور چشم گیری در فعالیت های مدرسه یا غیره درگیر می شوند. عادت ها،‌ علایق خلاقانه،‌  ورزش ، اعتماد به نفس و باور به توانایی هایشان ، موفق شدن را در آنان تقویت می کند.

عوامل خانوادگی :عوامل خانوادگی دربرگیرنده پیوستگی و انسجام خانوادگی ،‌میزان احساس نزدیکی وصرف وقت اعضا با یکدیگر،‌داشتن توقعات بالا وکمک به نوجوانان برای اجتناب از بروندادهای منفی می باشد.

ورنر ، بیان می دارد که پیوستگی های عمیق خانوادگی به دانش آموزان در معرض خطر کمک می کند تا باور کنند که زندگی با معنی است و آن ها بر زندگی خودشان کنترل دارند. این احساس معنی داری یک انگیزه قوی برای دانش آموزان تاب آور می شود.

عوامل مدرسه :دانش آموزان تاب آور اغلب در مدرسه حمایت می شوند. بطور کل این دانش آموزان به مدرسه علاقه دارند. آن ها در فعالیت ها و بحث های کلاسی و حداقل در یک فعالیت فوق برنامه،بعنوان یک منبع غیر مستقیم حمایت ، شرکت می کنند.معلمان نقش مهمی را در موفقیت دانش آموزان تاب آور بازی می کنند.

ویژگی های بین فردی این  معلمان:‌ دلسوزی،‌احترام به دانش آموزان بعنوان یک فرد و یک یادگیرنده، توانایی همراه شدن با آن ها،‌گوش دادن فعال ،‌جدی گرفتن آن ها، ‌در دسترس بودن، ‌درک کردن،‌ کمک کردن،‌ تشویق کردن و خندیدن با آن ها  میباشد.

منبع

اکبرزاده،مژده(1393)، سلامت روان و تاب‌آوری فرزندان بر اساس رضایت زناشویی و سبک‌های دلبستگی مادران، پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاداسلامی ارسنجان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0