عجین شدن با شغل

لالر ،  معتقد است که بسياري از مديران دريافته اند كه مزيت رقابتي پايدار سازمان‌ها، در گرو سرمايه هاي انساني و كاركناني است كه با كارشان عجين شوند و نيل به اهداف سازمان را با تحقق اهداف فردي خود همسو بدانند تا مجموعه ي سازمان بتواند در محیط كسب و كار رقابتي جهان موفق شود. اين باور نيز وجود دارد كه كاركنان با عجين شدگي شغليِ بالا احتمالاً توجه، زمان، انرژي و منابع در دسترس خو د را براي انجام وظايف كاري شان به بهترين نحو ممكن، به كار مي گيرند. زنگ و زانگ،  معتقدند كه عجين شدن شغلي ارتباط مستقيم و غيرمستقيمي با عملكردهاي كاري دارد.

تعاریف عجین شدن شغلی:

تاكنون عجين شدن شغلي با تعاريف و روش هاي متعددي در مجموعه ي مطالعات،تعريف شده است . بون و همكاران،  از نظر كانانگو ؛ عجين شدن  ؛  آميختگي  ،  با شغل منعكس كننده ي حالت شناختي هويت يابي روان شناختي فرد با شغلش است ؛ يعني، حدي كه كار يك فرد در مركز توجهات زندگي او قرار گيرد وبه عقيده ي دوبين ؛  درجه اي است كه فرد جايگاه كلي شغلي خود را به عنوان مهم ترين منبع ارضاي نيازهاي اصلي اش درك مي كند.

لوداهل و كجنر؛  نيز، عجين شدن  شغلي را به عنوان  ؛ درجه ي اهميت شغل براي خود انگاره ي كلي يك فرد،  تعريف كرده اند. به نظر مي رسد عجين شدن شغلي از سويي با خود انگاره ي فردي و درك افراد از آن چه، در زندگي مهم است و از سوي ديگر با ويژگي هاي سازماني ارتباط دارد . اعتماد از نقشي محوري در ايجاد، توسعه و بقاي هر سازماني برخوردار است . اهميت فزاينده اعتماد در سازمان، ريشه در اين واقعيت دارد كه به منافع گسترده ي متقابلي براي افراد، گروه ها و، سازمان‌ها منتهي مي شود؛ از اين رو، بايد محور هر فعاليت سازماني قرار گيرد.

هر چند عجين شدن شغلي بيانگر تمايل يك فرد است؛ ولي يك رفتار نبوده و در عين حال ارتباط بالايي با رفتار دارد. پژوهش ها نشان داده اند كه عجين شدن شغلي رابطه ي مستقيم يا غيرمستقيمي با عملكردهاي كاري دارد . نتايج پژوهش ها نشان داده اند كه عجين شدن شغلي، از سويي به عكس اعتياد به كار، با سلامتي رابطه اي مثبت و از سوي ديگر، همانند اعتياد به كار، هر دو با عملكرد شغلي رابطه اي مثبت دارند.

عجين شدن با كار و تعهد سازمانى

به اعتقاد اسكات و همكاران،  عجين شدن با كار، اعتقاد هنجاري درباره ارزش كار در زندگي شخصي و ارزش قائل شدن ذاتي براي كار است. عجين شدن با شغل   ميزان علاقه واشتغال فرد به كار به لحاظ ذهن ، شناختى و روانشناختى واهميت خاص شغل براى وى است .وقتي فرد با كار خود عجين مي شود، از كار خود لذت می برد و خسته نمي شود. يك فراتحليل با نمونه 27925نفر برگرفته از 87 بررسى نشان داد كه عجين شدن با شغل، با متغيرهايي مانند تعهد سازماني، رفتارهاي شهروندي سازماني، انگيزش و عملكرد، رابطه مثبت و با غيبت وترك خدمت رابطه منفي دارد.

منبع

کاکلیان،فرشته(1392)، پیامدهای مثبت سایبرلوفینگ در دانشگاه‌ها،پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت فناوری اطلاعات،موسسه آموزش عالی مهرالبرز

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0