طبقه‌بندی مصورسازی و ابعاد آن

تاکنون متخصصان عرصه مصورسازی در این زمینه تلاش‌های زیادی کرده‌اند که به برخی از این فعالیت‌های اشاره می‌کنیم. اشنایدرمن، انواع مصورسازی را در هفت مقوله طبقه‌بندی می‌کند، شامل داده‌های یک بُعدی ، دو بُعدی ، سه بُعدی ، چند بُعدی  ، زمانی  ، سلسله مراتبی و شبکه­ای. چن نیز فرایند مصـورسـازی را در دو جنبه پایه معرفـی می‌کند : مدل‌سازی ساختاری  و نمایش گرافیکی . نمایش گرافیکی اطلاعات عبارت است از محاسبه و انتقال علایم به اشکال هندسی بصورتی قابل درک و مشاهده توسط انسان، به منظور فهم و کشف روابط پنهان موجود بین عناصر مختلف داده‌ها است‌‌ و در جایی دیگر آن را این گونه تعریف کرده اند، نمایش گرافیکی اطلاعات عبارت است از تبدیل اطلاعات به یک قالب تصویری قابل مشاهده که برای کاربران قابل فهم باشد. اصولاً تصاویر راهی متفاوت را بـرای درک اطلاعات در اختیـار کـاربـران قرار می‌دهند، البته خودت اطلاعات درون داد شده را نمی‌توان یک حقیقت متفاوت دانست، بلکه این فرایند ادراک است که متفاوت می‌باشد. نمایش گرافیکی اطلاعات بعنوان یک شیوه علمی و زیر شاخه‌ای از مبحث تعامل انسان و رایانه است .

کارد ، مک کینلی  و اشنایدرمن،  مصورسازی داده یا گرافیک داده را شامل مصورسازی علمی  و مصورسازی اطلاعات  می‌دانند که حوزه پژوهشی مرتبط با مصورسازی داده‌ها مصورسازی علمی نامیده می‌شود که اصولاً ارائه دیداری موضوع‌ها در جهان واقعی را به عهده دارد و مصورسازی اطلاعات به طوری کلی به ملاحظاتی برای پوشش استفاده از رایانه‌ها جهت ایجاد تعامل اطلاق می‌شود که کـاربـران را قـادر می‌سازد تا حجم عظیمی از اطلاعات را تفسیر کنند . در واقع، مصورسازی اطلاعات یکی از حوزه‌های علوم رایانه است که با نوآوری در ارائه‌‌ی مقادیر زیاد اطلاعات ارتباط دارد . به تعبیر دیگر، استفاده از پشتیبانی رایانه­ای، تعامل و نمایش دیداری داده‌های انتزاعی، به منظور تقویت قدرت ادراک آدمی است . بنابراین، انجام این فرآیند مستلزم همکاری بین رشته­ای، در میان حوزه‌های مطالعاتی مربوط به هنر، طراحی، علم و فناوری است .

بعد از این طبقه‌بندی چند سال بعد کیم،  دسته‌بندی دیگری ارائه داد. او‌‌ با توجه به طبقه‌بندی اشنایدرمن، مصورسازی را در چند رده قرار می‌دهد: داده‌های یک بُعدی، دو بُعدی، چند بُعدی، متن و فرامتن، سلسله مراتبی و گراف ها، الگوریتم‌ها و نرم افزار‌ها‌‌ . همچنین مونزنر، توضیح می‌دهد که مصورسازی اطلاعات بر مبنای ایده‌ای که از چند حوزه موضوع فکری اخذ شده، شکل گرفته است؛ که شامل گرافیک رایانه‌ای‌، تعامل انسان و رایانه، روان شناسی شناختی ، نمادشناسی ، طراحی گرافیکی ، نقشه نگاری و مبانی هنری می‌شود.كوالسكی ،  یكی از متخصصان مصورسازی در ارتباط با تبیین ویژگی‌های مصورسازی اطلاعات، ویژگی‌های ادراكی و شناختی انسان را از لحاظ اهمیت در كنار مبانی فنآورانه معرفی می‌كند؛ زیرا جنبه‌های شناختی كاربرد عمیقی در علوم رایانه پیدا كرده است و متخصصان در طراحی و ایجاد مدل‌سازی رایانه‌ای از آن بهره می‌گیرند.

یکی از اهداف اصلی مصورسازی اطلاعات، پشتیبانی از تفکر انسانی از طریق استفاده‌‌ی مناسب از ابزارهای تصویری ویژه است ، همچنین مصورسازی اطلاعات به استفاده کنندگان توانایی و قدرت تحلیل و بررسی حجم بالایی از اطلاعات را می‌دهد . باید بیان کرد که کشف الگوها و یافتن شباهت‌ها به صورت دیداری یکی از توانایی‌های مهم آدمی است. نظام‌های مصورسازی اطلاعات از این قدرت به منظور فشرده سازی مقادیر عظیم اطلاعات متنی از طریق نمایش دیداری قابل کنترل، بهره برداری می‌کنند .

منبع

عمادی وفا،مریم(1393)، روش‌های مصورسازی گرافیکی در طراحی وب سایت مدارس هوشمند، پایان نامه کارشناسی ارشد،تکنولوژی آموزشی،دانشگاه آزاداسلامی کرمانشاه

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0