شروع مطلوب در حرکت به سمت تبدیل دانش به فناوری/ورود ۲۱۰۰ استاد بین المللی به ایران در سال گذشته برای همکاری های دانشگاهی (بخش دوم)

شروع مطلوب در حرکت به سمت تبدیل دانش به فناوری/ورود ۲۱۰۰ استاد بین المللی به ایران در سال گذشته برای همکاری های دانشگاهی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگری از گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با تاکید بر اینکه شروع مطلوبی در حرکت به سمت تبدیل دانش به فناوری صورت گرفته است، تصریح کرد: در آینده افق مطلوبی پیش رو است اما این امر مستلزم حمایت‌های بیشتر دولت و دستگاه‌های اجرایی است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر غلامی در رابطه با برنامه‌های وزارت علوم جهت تبدیل دانش به فناوری اظهار داشت: اقدامات در دانشگاه‌ها و مراکز رشدی که در حوزه وزارت علوم قرار دارد، عموماً حمایتی و تشویقی است و در واقع جنبه‌های اقتصادی ندارد اما از اینکه این شرکت‌ها به سمت سوددهی پیش روند، استقبال می‌کنیم.
وزیر علوم با بیان اینکه تا آنجا که در حوزه وزارت علوم است، حمایت حداکثری از شرکت‌های دانش‌بنیان صورت می‌گیرد، در رابطه با افزایش اعتبارات پارک‌های علم و فناوری عنوان کرد: خوشبختانه سال گذشته اعتبارات این پارک‌ها رشد خوبی را داشته و برای امسال نیز رشد مطلوبی پیش‌بینی شده که امیدواریم مصوب شود.
وی همچنین در رابطه با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بازارهای جهانی گفت: درحال حاضر شرکت‌های بسیاری وجود دارند که کار صادرات محصولات خود به کشورهای دیگر را انجام می‌دهند. برهمین اساس، سال گذشته شرکت‌هایی که در حوزه وزارت علوم قرار دارند، حدود ۸ هزار میلیارد فروش به کشورهای دیگر را داشتند.
دکتر غلامی افزود: صادرات به کشورهای همسایه به شکل‌های مختلفی در شرکت‌های دانش‌بنیان وجود داشته و کمتر از یک دهه دیگر ما شاهد حرکت‌های چشمگیری در حوزه تبدیل دانش به فناوری و توسعه خدمات علمی کشور خواهیم بود.
وزیر علوم در خصوص برنامه‌‌های وزارت علوم جهت انجام تعاملات بین‌المللی، اظهار داشت: یکی از اقداماتی که در حیطه فعالیت‌های این وزارت است، بحث تعاملات علمی بین‌المللی است که از طریق آن، شناخت دانشمندان و ملت‌ها از یکدیگر حاصل و زمینه دیپلماسی علمی فراهم می‌شود.
دکتر غلامی بااشاره به اینکه در حوزه ارتباطات بین‌المللی بیش از ۱۵۰ پروژه تحقیقاتی مشترک بین اساتید دانشگاه‌های داخل و دیگر کشورها وجود دارد، مطرح کرد: در سال گذشته بیش از دو هزار و یکصد استاد خارجی به ایران آمدند و کارهای تحقیقاتی مختلفی را انجام داده‌اند. حدوداً به همین نسبت نیز اساتید ما به کشورهای دیگر رفته و فعالیت‌های تحقیقاتی انجام داده‌اند.
وی ادامه داد: همچنین انعقاد تفاهم‌نامه‌های مشترک، ایجاد شعبه‌هایی از دانشگاه‌های ایران در کشورهای دیگر از جمله اقداماتی است که در این خصوص انجام شده است.
دکتر غلامی در ادامه با تاکید بر اینکه آموزش عالی بخش کیفی مطلوبی دارد که شامل دانشگاه‌های بزرگ و تولیدکننده‌های شاخص‌های علمی است و اساتید بسیاری نیز در واحدهای علمی کوچک فعالیت‌های علمی و تحقیقی انجام می‌دهند، تصریح کرد: در بحث برون‌دادهای کیفی به لحاظ نیروی انسانی طبیعی است که آنچه در یک واحد کوچک ارائه خدمات می‌شود با یک واحد بزرگ در مرکز شهر قابل مقایسه نباشد اما نکته‌ای که وجود دارد این است که به دلیل نظارت وزارت علوم و یکپارچه بودن سرفصل‌های درسی، هیچ تفاوتی بین مدارک تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز علمی تحت نظارت وزارت علوم قائل نیستیم اما دلیل اینکه در مسابقات برخی گرو‌ه ها در جایگاه بهتری قرار می‌گیرند این است که به طور سنتی دانشگاه‌های بزرگ، مشتری بیشتری دارند.
وی در رابطه با آمایش آموزش عالی گفت: بحث آمایش آموزش عالی و نیاز نیروی انسانی ضرورت انجام دارد اما سابقه اینکه از بیرون، سفارش نیروی انسانی به دانشگاه‌ها داده شود کم است لذا در حال حاضر دانشگاه‌ها براساس تقاضا دانشجو گرفته و توسعه پیدا می‌کنند اما بهتر این است که نیروی انسانی به صورت هدفمند تربیت شود.
دکتر غلامی افزود: امروزه مراکز آموزشی ما به دلیل تقاضای بالا در دوره‌ای، گسترش بسیاری پیدا کرده‌اند. به طوری که در حال حاضر بیش از ۲ هزار مرکز آموزشی در کشور داریم. از طرفی نیز داوطلبان برخی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه‌های غیردولتی بسیار کم شده‌اند لذا این ضرورت ایجاد شده است که برای کاهش این آسیب‌ها و تقویت مراکز علمی و پیوند و پشتیبانی از دانشگاه‌های کوچک، طرح ساماندهی آموزش عالی در وزارت علوم شکل گیرد که بر همین اساس اکنون این طرح در حال اجراست و برنامه اولیه آن تدوین و نهایی شده است.
وی با اشاره به طرح ساماندهی آموزش عالی بیان کرد: مدل طرح این است که مراکز علمی کوچک در استان‌ها به صورت شبکه‌های علمی تحت یک تابلو در کنار هم قرار گیرند و هرکدام از آن‌ها مسئولیت‌های مخصوص به خود را انجام دهند.

وزیر علوم تصریح کرد: پیرو طرح ساماندهی آموزش عالی، دانشگاه پیام نور واحدهای خود را به شهرهای بزرگ منتقل می‌کند و دانشگاه علمی کاربردی نیز در واحدهای وابسته به دستگاه‌های اجرایی که بیشتر به ارتقای مدرک تحصیلی کارمندان می‌پرداخت به بخش خصوصی سپرده شده است و دانشگاه آزاد اسلامی نیز با برنامه خاص خود در حال تجمیع واحد‌های کوچک خود است. بنابراین در این طرح، تمرکز ما بیشتر بر دانشگاه‌هایی است که از بودجه دولتی استفاده می‌کنند.

منبع:سایت وزارت علوم / تحقیقات و فناوری

18 بهمن 1397

شبکه پژوهشی بوبوک در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی خود از طریق راه های ارتباطی زیر پذیرای نظرات سازنده شما می باشد.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Instagram:bobook.ir

Email: bobook.team@gmail.com

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0