سلامت رواني

صاحبنظران براي سلامت رواني تعاريف مختلف ارائه داده‌اند. در عين حال در همه تعاريف توجه به نكات اصلي و مهم جزو اشتراكات مي‌باشد. ذيلاً به تعدادي از اين تعاريف اشاره مي‌شود. سازمان بهداشت جهاني در تعريف اين واژه گفته است:  سلامت رواني عبارت است از قابليت ارتباط موزون و هماهنگ با ديگران، تغيير و اصلاح محيط فردي، اجتماعي و حل تضادها و تمايلات شخصي بطور منطقي، عادلانه و مناسب . در اين تعريف بهداشت رواني، سازگاري با ديگران و محيط زندگي است.

بنظر ميننجر،  سلامت رواني عبارت است از سازش فرد با جهان اطرافش به حداكثر امكان، بطوري كه باعث شادي و برداشت مفيد و مؤثر بطور كامل شود .از نظر كاپلان و بارون، بهداشت رواني حالت خاصي از روان است كه سبب بهبود، رشد و كمال شخصيت انسان مي‌گردد و به فرد كمك مي‌كند كه با خود و ديگران سازگاري داشته باشد. مازلو، بهداشت رواني را حاصل تامين نيازها و شكوفا شدن استعداد ذاتي انسانها‌ مي‌داند.  از تعاريف فوق چنين استنباط مي‌شود كه بهداشت رواني علم، روش و مهارتي است كه براي بهزيستي و رفاه اجتماعي كه تمام زواياي زندگي از محيط خانه گرفته تا مدرسه، دانشگاه، محل كار و نظاير آن را در بر مي گيرد و در مورد بهداشت رواني آنچه بيش از همه مورد نظر است احترام به شخصيت و حيثيت انساني است. روي اين اصل بهداشت رواني را دانش يا هنري مي‌دانند كه به افراد كمك مي‌كند كه با ايجاد روشهاي صحيح رواني و عاطفي بتوانند با محيط خود سازگاري حاصل نموده و براي حل مشكلات از راههاي مطلوب اقدام نمايد.

هدف بهداشت رواني

وظيفه و هدف اصلي بهداشت رواني تامين سلامت فكر و روان افراد جامعه است. براي رسيدن به اين هدف نياز به نيروي انساني فعال، برنامه‌ريزي، ايجاد مراكز و بالاخره آموزش بهداشت همگاهي است. كاپلان و بارون هدف بهداشت رواني را بهبود، رشد و كمال شخصيت انسان مي‌دانند و از نظر ميننجر هدف بهداشت رواني سازش فرد با جهان اطرافش مي‌باشد. بطور خلاصه بهداشت رواني داراي چهار هدف اصلي است:

  • خدماتي:جهت تامين سلامت فكر و روان افراد جامعه، پيشگيري از ابتلا به مشكلات رواني و رفتاري، درمان سريع و پيگيري، كمکهای‌ مشورتي به افرادي كه دچار مشكلات رواني، اجتماعي و خانوادگي شده‌اند.
  • آموزش:آموزش بهداشت رواني همگاني و آشنا ساختن مردم جهت همكاري و استفاده از خدمات موجود درصورت مواجهه با استرسها‌ و مشكلات رفتاري و رواني، تنظيم برنامه‌هاي آموزشي براي ايجاد نيروي متخصص.
  • پژوهش:تحقيق درباره علل و راههاي پيشگيري از مشكلات رواني و رفتاري، اعتيادها و انحرافات مانند پژوهش در مدارس، دانشگاهها، درمانگاههاي عمومي، مراكز بهداشتي و نظاير آن.
  • طرح و برنامه ريزي درباره ايجاد و گسترش مراكز جامع روانپزشكي، مراكز آموزشی جهت بالا بردن كيفيت بهداشت رواني،سطح آگاهي مردم،رسانه ملي گروهي، ايجاد هماهنگي برنامه‌هاي خدماتي، آموزشي و پژوهشي.

 دركل هدف از بهداشت رواني شناخت وسيع و پيشگيري از بروز اختلالات خلقي، عاطفي و رفتاري است. مقابله با بيماریهای‌ رواني براي ايجاد جامعه سالم از وظايف اصلي دولتها‌ و افراد جامعه است و هر اجتماعي كه خواستار بهزيستي و شادكامي افراد خود مي‌باشد، بايد مردم سازگار و هماهنگ پرورش دهد.

منبع

افضلان،مریم(1393)، اثر تعدیل کنندگی راهبردهای مقابله ای و حمایت های اجتماعی دررابطه با کیفیت زندگی،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی خوارزمی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0