سبک‌های رهبری مبتنی بر اقتدار و کاریزماتیک

در ادبیات مدیریت، سبک‌های مختلفی از رهبری شناخته و تعریف شده است. نکته قابل توجهی که در بررسی این سبک‌ها وجود دارد این است که نمی‌توان سبک خاصی را برای همه سازمان‌ها ایده‌آل شمرد یا تجویز کرد. انتخاب یا شکل‌گیری سبک رهبری در یک سازمان بستگی به بلوغ سازمانی و ماهیت کسب و کار سازمان دارد.

سبک‌های مبتنی بر استفاده از اقتدار

برخی از طبقه‌بندی‌ها، رهبران و سبک‌های رهبری را بر اساس میزان استفاده از اقتدار طبقه‌بندی می‌نمایند. بر این اساس در یک سوی طیف، رهبران مستبد قرار دارند که فرمان می‌دهند و اطاعت می‌خواهند. آنها این کار را بر اساس توانایی پاداش دادن و تنبیه کردن افراد خود انجام می‌دهند. در سوی دیگر طیف، رهبرانی هستند که از قدرت خود خیلی کم استفاده می‌کنند و به زیردستان خود درجه بالایی از استقلال می‌دهد.سبک بینابینی نیز رهبری مرمسالار است که برای تصمیم‌گیری، با زیردستان خود مشورت می‌کند و درنهایت تصمیم‌گیری می‌نماید. در عین حال سبک‌های میانه دیگری نیز وجود دارند که از جمله می‌توان به رهبری مستبد خیرخواه و رهبری حامی اشاره کرد.

 سیستم‌های مدیریت لیکرت

بر اساس مطالعاتی که در دانشگاه میشگان صورت گرفت، چهار سیستم مدیریت شناسایی شده است. این سیستم‌ها دارای شباهت به سبک‌های مدیریت مبتنی بر استفاده از اقتدار هستند. بر این اساس، چهار سیستم رهبری در سازمان‌ها وجود دارد: مدیریت استثماری- استبدادی، مدیریت خیرخواهانه-استبدادی، مدیریت مشاوره‌ای و سیستم مشارکت گروهی.

چگونگی پديداری ديدگاه رهبري

برخي ازديدگاه رهبري كه پديدار مي شود مركب است ازكاريزماتيك(فرمندي)، انتقال ودگرگوني، رهبري نظري وخيالي، همچنين“ رهبري“ هدايت شخصي كارگروهي وتيمي. كاريزماتيك، دگرگوني و اختيار رويايي كمك مي­كند پيروان را در سبقت گرفتن و رسيدن به اهداف وعلاقه شخصي خود و كمك دردگرگون كردن سازمان.

مشي دگرگوني سازي باكاريزماتيك(فرمندي) وسيع است وبسي شامل مي شود جاذبه روحاني دريك بعدديگرآنها. رهبري درعملكرد متعالي كارتيمي، مخصوصا مورد بحث سازمان هاي امروزي است.بارها نقش بيروني رهبري را تغييرمي دهد بوسيله مباحث مفيدبراي تشويق اعضاي گروه درجلوبردن وپيش بردن اهدافشان. هماهنگ سازي رفتارگروه دركارخوب مدنظر قرار داده شده است هنگاميكه گروه توسط رهبري كه مهياكرده تفويض اختياروتلاش هاي گوناگون را بوسيله رويكرد جديد رهبري تقويت شده. رهبري جديد به طوركلي مهم است زيرا رهبري كلاسيك را با آسان ساختن تغيير درافزايش موقعيت كارموثربرترمي سازد.

مهارت مديران كاريزماتيك و امنیت مدار

بيشترين حساسيت در زمينه توجه مقتضي براي قوت­گيرايي(جاذبه)وسنجش بحران ومشكل­يابي. ديد بصيرت. تاكيد در تفكر خلاق دريادگيري وآموزش وانديشيدن درباره تغييرعميق وژرف (اساسي-ريشه اي)

ارتباطات-كارباگفتاروجنبه مكتوب زبان شناختي.

مديريت ادراك، تاكيدبر طرح ريزي از منظر زبان بدن و مهارت­هاي گفتاري. تفويض اختياركردن، تاكيد بر ارتباط توقع عملكرد متعالي با بهبود دادن مداخله (مشاركت) كارمندان، در تصميم­سازي،  بي اثر كردن محدوديت هاي كاغذ بازي و پي­ريزي اهداف معنادار، و برقرار كردن سيستم پاداش در خور توجه.

منبع

رضائیان، رقیه(1393)، تاثیر مولفه هاي رهبری امنیت مدار بر رفتارکارکنان شبکه بهداشت ودرمان شهرستان بهشهر، پایان نامه کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نکا.

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

0