روش های ارتقاء هوش اجتماعی

هماهنگی حرکات بدنی با گفتار : حرف زدن و حرکت‌های بدنی هر دو محور عملکرد فکرند . در واقع ، هر‌دوی این ابزارها سبب انجام دادن تعدادی کارکرد فکری می شود . یافته‌ها در این زمینه نشان داد بچه‌هایی که می توانند حرکات بدنی را  درک کنند از نظر عاطفی و روانی از بقیه باثبات تر و در درس هم موفق ترند .

هنر شنونده بودن:  گوش کردن به حرف‌های طرف مقابل یکی از راه‌های بسیار خوب و موثر است که نشان می دهد وی برای ما جالب است . البته باید واقعا گوش کنیم ، یعنی چنان روی حرف‌هایش تمرکز کنیم که انگار خودمان می خواهیم موضوعی را تعریف کنیم ،‌ و البته بیش از حد هم نباید هیجان نشان بدهیم که از موضوع اصلی دور شویم . در حین گوش کردن هم کار جانبی انجام ندهیم و از همه مهمتر اینکه با موضوع یک‌بعدی برخورد نکنیم . چنین گوش کردنی نشان می دهد که آن شخص برایمان مهم است و ما برایش ارزش قائلیم . وقتی چنان رفتاری از خود نشان بدهیم ،  آن شخص به ما واکنش مثبت نشان خواهد داد .

چگونگی برقرار ارتباط : هدف ارتباط تبادل افکار و اطلاعات است . هوش اجتماعی به ما می‌گوید اگر به مردم فرصت مطرح بودن بدهیم ، آن‌ها هم خود به خود با ما دوستانه رفتار می کنند . برای تقویت این مرحله ، از حرکت‌های بدنی مثبت استفاده کنید . با اعتماد به نفس و پر انرژی بایستید‌.‌به لباس پوشیدنتان اهمیت دهید. وقتی با کسی صحبت می کنید ، ارتباط چشمی منظمی با او برقرار کنید و نشان دهید که برای شخص مقابل احترام قائلید .

به هیچ وجه ، به افراد برچسب نزنید.  کلیشه‌ای رفتار کردن یکی از قوانین هوش اجتماعی را می‌شکند و آن قانون این است که به هر فرد به آن صورتی که هست و استحقاق دارد برخورد کنیم . در برخورد با افراد ، لحظه‌ای تامل کنید تا چشم و مغز شما درباره‌ی آن‌ها اطلاعات کافی کسب کند . این همان قدرت درونی است که به ما امکان می دهد تا افراد را – همانطور که هستند – ارزیابی کنیم .

نشانه های موفقیت اجتماعی: معاشرت و ارتباط خود با دیگران را بیشتر کنید و سعی کنید که نام افراد را به خاطر بسپارید. فقط به احساس خودتان توجه نداشته باشید و چیزهایی را که در دیگران احساس بدی ایجاد می‌کند در نظر داشته باشید ، و از همه مهمتر اینکه همه افراد را دوست و درباره‌ی آن‌ها ذهنیت مثبت داشته باشید و بدون توجه به مقام افراد به آنان احترام بگذارید.

منبع:

مرادی، مزربان(1395)، تاثیر آموزش به شیوه چند رسانه ای بر میزان رشد استدلال اخلاقی و هوش اجتماعی  درس مطالعات اجتماعی در میان دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان سرپل ذهاب در سال تحصیلی 95-1394، پایان نامه کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه.

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

0