روابط عمومی الکترونیک در بازارایابی

به نوعی از روابط عمومی اطلاق می‌شود که در آن از ابزارهای الکترونیکی نظیر سیستم پاسخگویی الکترونیک، رادیو، Voice و نظایر آن برای انجام مامویت روابط عمومی استفاده می‌شود. در روابط عمومی الکترونیک به جای بهره‌گیری از شیوه‌های سنتی مواجهه با مشتریان یا مخاطبان، از تکنولوژی الکترونیکی به منظور سهولت سرعت و فراگیری بیشتر استفاده می‌شود.در هر صورت فرآیند گام گذاشتن روابط عمومی از شکل سنتی به عرصه ‌الکترونیک یک جهش و گام اساسی برای ورود به دنیای مجازی Cyberspace محسوب می‌شود و سنگ بنای سایر فعالیت‌های روابط عمومی ‌در فضای آنلاین در همین مرحله گذاشته می‌شود.

روابط عمومی‌دیجیتال: شاید بتوان گفت بعد از پروسه تبدیل روابط عمومی سنتی به روابط عمومی الکترونیک انجام فعالیت‌ها در چارچوب روابط عمومی ‌دیجیتال دومین گام  بنیادی در این راستا تلقی می‌شود.

روابط عمومی آنلاین: در این مرحله روابط عمومی‌گامی بلند و شتابان به سمت تحول ماهیت فرآیندهای روابط عمومی‌بر می‌دارد. با آنلاین شدن روابط عمومی به خدمات به صورت  شبانه‌روزی در اختیار مخاطب و مشتری قرار می‌گیرد.

روابط عمومی سایبر: کامل ترین و جامع ترین شکل برای روابط عمومی الکترونیک، روابط عمومی سایبر است. منظور از روابط عمومی سایبر فرآیندی است که در آن روابط عمومی به صورت کاملا آنلاین در آمده که ویژگی تعامل و مشارکت‌پذیری آن بسیار برجسته و بارز است. مخاطب با مشتری در روابط عمومی سایبر در جایگاه ‌اول اهمیت ایستاده‌ است و به جای توده ‌انبوه و به تک تک افراد توجه کامل می‌شود.

روابط عمومی اینترنتی: برخی سازمان‌ها اصولا در بستر اینترنت متولد شده‌اند و در همان فضا فعالیت می‌کنند و حیات و ممات آنها را بسته به جایگاه شان در اینترنت است مهم‌ترین فعالیت این سازمان‌ها در عرصه ‌اینترنت برای بقا، رشد و توسعه، در چارچوب روابط  عمومی اینترنتی انجام می‌شود کارکنان چنین نهادی ‌هر یک از برخی جهات به کارمندان بالقوه و بالفعل روابط عمومی‌تبدیل می‌شود.در روابط عمومی اینترنتی با مفهوم و چارچوب فوق، همه ‌امور فوق‌العاده تخصصی و فنی است و استفاده‌ی حداکثری از تکنولوژی نرم‌افزاری و اطلاعاتی صورت می‌گیرد. روابط عمومی اینترنتی خود به دنبال ابداع شیوه‌ها و متدهای جدید برای رشد سازمان و ارتقای جایگاه‌ آن در جهان است.

روابط عمومی مجازی : روابط عمومی مجازی را می‌توان از روابط عمومی ‌دانست که وجود خارجی ندارد. هر چند ممکن است سامازمان اصلی متبوع آن در جهات واقعی وجود داشته باشد.این فرآیند اشاره به نوعی از فعالیت روابط عمومی‌دارد که فعالیت‌های آن در چارچوب سازمان بوروکراتیک نیست و هر یک از ماموریت‌های آن توسط بخش خصوصی یا اشخاص منفرد در خارج از سازمان انجام می‌شود.روابط عمومی‌ در این شکل به صنعت تبدیل می‌شود و امور آن توسط متخصصان هر فن با استفاده ‌از تازه‌ترین تکنولوژی‌ها صورت می‌پذیرد و نتایج آن در اختیار سازمان قرار می‌گیرد.

جایگاه و روابط عمومی الکترونیک در ایران

با توجه به وضعیت موجود زیر ساخت‌ها IT در ایران و کارکرد روابط عمومی، ما فعلا در حد فاصل روابط عمومی الکترونیک و روابط عمومی‌ دیجیتال قرار داریم.

بررسی نقش روابط عمومی‌در بانک‌ها و تاثیرات آن بر مشتریان

روابط عمومی‌ها در اکثر سازمان‌ها و نهادها، با دشواری‌های فراوانی در اجرای وظایف خود روبه‌رو هستند، از بودجه‌های محدود و نگاه بعضا غیرتخصصی، مسئولان به ‌این مقوله گرفته تا ترتیب نیروهای توانمند و فعالیت‌های مشقت‌زا، اما وضع در شبکه بانکی به مراتب پیچیده‌تر است.در بانک‌ها به دلیل آنکه بنگاهی اقتصادی‌هستند، حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی، متولیان مشخصی ندارند. اصولا چون تعریف کار مدونی در حوزه‌های یاد شده وجود ندارد. به صورت خودکار این وظایف به واحدهای روابط عمومی واگذاری می‌شود و طبیعتا حجم کار را بالا می‌برد. علاوه به ‌این تقریبا در همه بانک‌های کشور «تبلیغات» بر عهده روابط عمومی است و مضاف در آن امور بازاریابی هم در برخی سازمان‌ها به روابط عمومی محول شده ‌است.

در روابط عمومی با دو موضوع عام به نام «جامعه» و «مخاطب» مواجه‌ هستیم اما در بازاریابی با مفهومی به نام «مشتری» و البته تبلیغات نیز ابزاری ارتباطی (با تاكيد صرف استفاده ‌از رسانه‌های جمعی) و در خدمت هر دو حوزه جامعه و مشتری  است.در حوزه روابط عمومی و تبلیغات نیز مخاطبان به دو حوزه درون و برون سازمان تقسیم بندی می‌شوند؛ به گونه‌ ای که حوزه فعالیت تبلیغات صرفا با برون سازمان مرتبط است، در حالی که روابط عمومی، توجه به‌ هر دو حوزه را مدنظر قرار می‌دهد.

اما نگاهی عرفی، چیز دیگری به ما می‌گوید؛ اینکه ضرورتی به جداسازی این حوزه‌ها نیست و فربه شدن احتمال سازمان، مانعی بزرگ در تفکیک و وظایف و مسئولیت هاست. بنابراین می‌توانید تصور کنید بانک‌هایی را که‌هر سه حوزه را پوشش می‌دهند با چه مشکلاتی دست به گریبانند و باید اذعان داشت مدیریت کردن اداره‌هایی با ویژگی‌های پیش گفته، کاری است بس دشوار اما از همه مهم‌تر کاری است که باید مدیران آنها انجام دهند و همواره‌ این سوال اساسی مطرح است که دو راس این اداره‌ها لازم است مدیر در کدام بخش تخصص و با این تکنیک مشتری را متقاعد نماید.

منبع

حقيقي، طيبه(1393)، ارتباطات يكپارچه بازاريابي تكنولوژي هاي پيشرفته، پایان نامه کارشناسی ارشد، مديريت، دانشگاه آزاد اسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0