رازداری و نقش واسطه ها بر صنایع و دانشگاه ها

رازداری یا انتشار نتایج تحقیقات از دیدگاه صنایع و دانشگاه ها

هدف اشتراک گرایی یا انتشار نتایج تحقیقات، ارائه دانش تولید شده در برابر چالش های اجتماعی، کسب تأییدات اجتماع علمی و توزیع نتایج علمی است. یافته های علمی محصول همکاریهای اجتماع علمی است و به یک جامعه نسبت داده می شود. این نتایج بخشی از میراث علمی یک جامعه محسوب میگردند. هنجار اشتراک گرایی از این هدف نهادی شده ناشی می شود که: علم باید رو به جلو در حرکت باشد.اشتراک گرایی در دانشگاه، قویاً با ماهیت سری یا مخفی بازار در تضاد است. دنیای کسب و کار و سازمانها برای کسب منافع مالی، به مخفی نمودن اکتشافات علمی روی می آورند.

بزعم محققین، مهمترین پیامد آمیختگی ارزش های علم، تجارت و اقتصاد، تغییر ایده علم به عنوان یک کالای عمومی به ایده علم به عنوان یک کالای اختصاصی است. زمانیکه دانشگاه ها، جهت رفع نیازهای خود به عالم تجارت روی می آورند و علم را چونان یک کالای اختصاصی مبادله می کنند، منفعت اجتماعی دانشگاهها، دیگر امری مسلم و بدیهی تلقی نمی گردد. در این شرایط ارزش های تجاری، سبک خیرخواهانه تأمین مالی دانشگاه را تغییر می دهند زیرا سبک تولید دانش مشروعیت یافته دانش قابل خرید و فروش را ارزش گذاری نموده و تعهد اجتماعی علم را در خطر تهدید قرار می­دهد .

برخی حامیان مالی در تحقیقات مشترک دانشگاه و صنعت، مانع از انتشار جزئیات روش شناختی تحقیق می گردند. این جهت گیری نه تنها بر ارزیابی همتایان از تحقیق علمی بلکه بر قابلیت تکرارپذیری علم نیز تأثیرگذار است. در سازمانهای تجاری، کمیته های داخلی وظیفه هدایت و ارزیابی پروژه های سرمایه گذاری را بر عهده دارند. کارکنان این کمیته ها در فرآیند خود، سخت گیری علمی و داوری علمی را در نظر نمی گیرند. تأخیر در انتشار نتایج، جوی از پنهان کاری ایجاد می کند که در نهایت تهدیدکننده تهور علمی در دانشگاه است.

 نقش واسطه­ ها در ارتباط دانشگاه و صنعت

تلاش مداوم برای افزایش تعامل بین مؤسسات آموزش عالی و مؤسسات اقتصادی در طولانی مدت می­تواند برای دانشگاهها و صنایع سودمند باشد. ارتباطات غیر رسمی بین دانشگاهیان و مؤسسات اقتصادی در بسیاری از دانشگاه­ها وجود دارد. این ارتباط غیررسمی یا بر اساس تخصص و یا در ادامه ارتباطی است که در گذشته وجود داشته است. توسعه­یافته­ترین این مدل­های ارتباطی در دانشگاه­هایی وجود دارد که در محیط بازار قرار داشته و استقلال بیشتری دارند. در بسیاری از کشورها رویکرد ایجاد و مدیریت صحیح واسطه پیگیری می­شود.

ارتباط دانشگاه و صنعت در کشورهای مختلف جهان به دلایل متعددی مطرح شده است :  سیستم­های آموزش عالی و شرکت­های تولیدی و خدماتی ارتباط دانشگاه و صنعت را با هدف بهبود آموزش و پژوهش مطرح کرده­اند. منابع دولتی آموزش عالی نیز در طول سال­های گذشته به نسبت بسیار کمتر شده و این مسأله دانشگاه­ها و مراکز آموزش عالی را مجبور کرده تا به دنبال پیدا کردن منابع جایگزین باشند. روابط دانشگاه و صنعت مورد علاقه دولت­ها نیز بوده است زیرا آموزش مداوم شغلی کارکنان و نوآوری تکنولوژیکی باعث رقابتی شدن اقتصاد ملی می­شود.

منبع

نورسینا ، مهدی (1392) ، میزان تأثیر مؤلفه­های مدیریت آموزش عالی بر همکاری­های دانشگاه ، رسالۀ دکتری ، مدیریت آموزش عالی ، دانشگاه آزاد اسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0