دینداری و تعهد سازمانی

می­توان دودلیل عمده برای اثرمثبت دینداری برتعهد سازمانی درنظر گرفت:

الف) اعمال و باورهای دینی محرک حس مسئولیت پذیری فرد نسبت به خود و دیگران هستند و این حس مسئولیت درباره­ی سازمان هم مصداق می یابد.

ب) فردی که به نظام دینی خاصی متعهد است، آمادگی بیشتری برای ابراز تعهدی مشابه به سازمان خود دارد. نتایج مطالعه­ی کوچر و همکاران حاکی از اثر مثبت دینداری بر تعهد سازمانی است .یورک، با انجام پژوهشی به این نتیجه رسید که باورهای دینی بیشتر از سن و درآمد بر تعهد سازمانی اثرگذار است .

دو رویکرد اصلی رفتار شهروندی سازمانی

 دو رویکرد اصلی، مرور ادبیات اصلی را در تعاریف مربوط به مفهوم رفتار شهروندی سازمانی مشخص می کند.

رفتارشهروندی سازمانی درقالب تمایز بین رفتارهایی درنقش وفرانقش : محققان اولیه رفتار شهروندی سازمانی را جدای از عملکرد داخل نقش تعریف و تاکید کردند که رفتار شهرندی سازمانی بایستی به عنوان رفتار فرانقشی مورد توجه قرار گیرد. ماریسون، واژه­ی گسترده­ی شغلی درک شده را برای تمایز بین این دو دسته از رفتارهای  در نقش و فرانقش ، به کار برد و بیان کرد هر چه کارمند دامنه­ی شغل را گسترده تر درک نماید، فعالیت های بیشتری را به عنوان فعالیت های در نقش تعریف می کنند. این فرض بر این نکته تاکید دارد که یک عامل تعیین کننده­ی مهم برای اینکه یک فعالیت رفتار شهروندی سازمانی خوانده شود این است که کارکنان به چه گستردگی مسئولیت های شغلشان را تعریف کنند. این استدلال کاربرد تئوریکی مهمی در پی دارد و آن اینکه آنچه دیگران به عنوان رفتار شهروندی سازمانی تعریف می کنند، منعکس کننده­ی درک کارکنان از گستردگی مسئولیت های کاریشان می باشد. این توصیه در مطالعات دیگر مورد تائید قرار گرفت، چرا که نشان داده شد مرز رفتار درنقش و فرانقش، به خوبی تعریف نشده است و از کارمندی به کارمند دیگر یا از کارکنان به سرپرستان تغییر می کند و به این خاطر این رویکرد با آنچه محققین نوعا به عنوان رفتار شهروندی سازمانی مفهوم سازی می کنند در تناقض است. هر چند که گروهی از محققان سعی کردند با بیان تفاوت های میان رفتار درنقش یا درون نقش و رفتار فرانقش، از یکسو و مفهوم سازی رفتار شهروندی  سازمانی از سوی دیگر میان آنها ارتباط برقرار کنند.

تمام رفتارهای مثبت در داخل سازمان

رویکرد دیگر، رفتار شهروندی سازمانی را جدا از عملکرد کاری مورد توجه قرار می دهد. اتخاذ چنین رویکردی مشکل، تمایز میان عملکردهای نقش و فرانقش را مرتفع می سازد. در این رویکرد رفتار شهروندی سازمانی بایستی به عنوان یک مفهوم کلی شامل تمام رفتارهای مثبت و سازنده­ی افراد در داخل سازمان همراه با مشارکت کامل و مسئولانه در نظر گرفته شود .

منبع

فتاحی،ویدا(1394)،نقش ارزشها ،محوریت کار،تعهد سازمانی برروی رفتارهای شهروندی سازمانی کارکنان دانشگاه،پایان نامه کارشناسی ارشد،مدیریت آموزشی،دانشگاه ادبیات وعلوم انسانی ارومیه

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0