دیدگاه­های کلی در رفتار مصرف­ کننده

رفتار مصرف­کننده از سه دیدگاه اقتصادی، روانشناسی و جامعه شناسی مورد بررسی قرار گرفته است

رفتار مصرف­کننده از دیدگاه اقتصادی: اقتصاددانان معتقدند که با توجه به متغیرهای اقتصادی، مصرف­کنندگان مانند هم هستند و رفتار مشابهی دارند. آن­ها عموماً معتقدند که مکانیزم بازار، خود به خود مولد مصرف­کننده می­باشد. علم اقتصاد، انسان را موجود منطقی می­داند که به بازار آگاهی و اشراف کامل داشته و با تکیه بر آگاهی خود نسبت به خرید بهترین کالا یا خدمات با کمترین قیمت عرضه شده در بازار، اقدام می­نمایند. براساس نظریات اقتصادی، قیمت قوی­ترین انگیزه در خرید کالا و وفاداری مصرف­کننده به ارائه­دهنده خدمات یا محصولات .

رفتار مصرف­ کننده از دیدگاه روانشناسی: بسیاری از صاحب­نظران معتقدند که دانشمندان روانشناسی بیشترین نقش را در تحلیل رفتار مصرف­کننده داشته­اند. حتی جمعی از این نویسندگان بر این باورند که علوم رفتاری، بخصوص مطالعه رفتاری مصرف­ کنندگان عمیقاً متأثر از علم روانشناسی می­باشد. اینان برای اثبات نظر خود، اظهار می­دارند که معروف­ترین الگوی خرید علم بازاریابی از روانشناسی نشأت گرفته و تئوری­های روانشناسی بر بخش عمده­ای از مدل حاکمیت و سلطه دارد. تجربیات روانشناسی بالینی، در این زمینه، عمیق­تر از سایرین بوده و با بهره­گیری از اندیشه­ های زیگموند فروید و یا تشریح مفاهیمی همچون «ضمیر آگاه» و «ضمیر ناخودآگاه» بیشترین خدمت را به علم بازاریابی، در شناخت رفتار مصرف­کننده داشته است.

رفتار مصرف ­کننده از دیدگاه جامعه ­شناسی: جامعه­شناسان معتقدند برای اینکه فردی مورد پذیرش یک گروه اجتماعی قرار گیرد، باید حداقل بخشی از رفتار گروهی را پذیرفته و یا مورد تأیید قرار دهد. بعلاوه، به نظر دانشمندان این علم، رفتار فرد متأثر از رفتار گروه بوده و گروه نیز به نوبه­ خود متأثر از رفتار فرد خواهد بود. جامعه ­شناسان رفتار مصرف­ کننده را، بخصوص فعالیت­های مربوط به بازار و بازاریابی را منبعث از فشارها و حرکت­های گروه که در فرد یا گروه دیگر انگیزه لازم را برای خرید کالا یا خدمات ایجاد می­کند، می­دانند.

منبع

فتاحیان،طیبه(شهریور1394)،پیش بینی رفتار خرید مصرف کننده بر اساس سبک زندگی با دو رویکرد روانشناسی و جامعه شناسی،پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه ایلام

ازفروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0