تعريف ارتباطات بين‌سازماني

در اينجا منظور از ارتباطات بین سازماني که گاه با مفاهیم دیگری مانند : همکاری برون سازمانی، هماهنگی برون سازمانی، روابط برون سازمانی ، تعامل برون سازمانی و مشارکت برون سازمانی یکی انگاشته می شود، ارتباطاتی است که معطوف به امور عملیاتی و وظایف به اصطلاح صفي نیروی انتظامی است. ارتباطات برون سازمانی به این امر توجه دارد که چه سازمانی با سازمان دیگر ارتباط دارد، در چه مورد ارتباط دارد (محتوای پیام)، از چه طریق (یا از چه کانال یا مجرایی)، به چه ميزان و در چه سطحی فرد، دو نفر، گروه، سازمان با یکدیگر ارتباط دارند. یکی از دسته بندی های مهم و پذیرفته شده ارتباطات برون سازمانی، تقسیم آن به دو گونه رسمي و غيررسمي است. در حالی که ارتباط غیر رسمی، نانوشته است و در تمام سطوح سازمان وجود دارد؛ ارتباطات بین سازماني رسمي در چارچوب اختیارات، تکالیف، سلسله مراتب سازماندهی و ساختار اداری بوده، مبتني بر اساسنامه، آئين‌نامه‌ها،قوانين و مقررات سازمان هاست . یکی از شیوه های برقراری ارتباطات رسمی، به طور سنتی مكاتبات و نامه های اداري و به طور مدرن و مجازی، از کانال هایی مانند نمابر، ایمیل، اینترنت یا اینترانت و غیره است. ارتباطات غیر رسمی یا  بین شخصی اساسا مبتنی بر گفت و گو متقابل، تعاملات چند سویه، تشکیل جلسات و محافل دوستانه و از این قبیل است.

مطالعه تعامل بين‌سازماني؛ از اين بابت كه سازمان‌ها هرگز به تنهايي عمل نمي‌كنند و هميشه در ارتباط متقابل با  يكديگرند و از آنجا كه ارتباطات برون سازمانی نخستين وظيفه مديريت برنامه‌ریزي قلمداد شده و امروزه ارتباطات بين سازماني جزو مهمترين ابزار مديريت به ويژه در محيطهاي پيچيده و آشفته است ، از اهميت ويژه‌اي برخوردار می باشد.

ارتباطات به باور بارنارد ، قلب سازمان، در نزد کتز و کان ، روح و اساس سازمان، و به اعتقاد استینج کامب ، کانون و مرکز سازمان ها، تداوم بخش آن، و بالاخره به زعم موهان ، داروی همه دردهای سازمان ها نیز هست .

یافته های ترومن، نشان داد که ارتباطات برون سازمانی قابلیت های ارزشمندی مانند شیوه های انتشار سریع اطلاعات، نوآوری های سریع و افزایش رقابت ها برای سازمان های دخیل در ارتباط بوجود می آورد . تحقیقات جدید به این سو گرایش دارند که ارتباطات برون سازمانی فرآیندی دینامیک ست که در حل بسیاری از مشکلات اجتماعی از بهداشت و سلامت گرفته تا کاهش جرایم، و ارتقاء امنیت به سازمان ها کمک می کند.

منبع

کشتکار،رسول(1392)، نقش تعامل برون سازمانی روسای کلانتری در پیشگیری از جرائم ،پایان نامه کارشناسی ارشد،علوم انتظامی، دانشکده فرماندهی وستاد مجتمع تحصیلات تکمیلی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0