تاریخچه و انواع بیمه

تاریخچه بیمه

شاید سابقۀ تاریخی بیمه را بتوان در سه هزار سال پیش از میلاد مسیح جست و جو کرد. در آن زمان چینی‎ها با استفاده از اصل تقسیم خطر کالای خود را به وسیلۀ شناورهای مختلف در دریا و رودخانه حمل می‎کردند تا اگر یکی از شناورها غرق شد، شناورهای دیگر محموله را به سلامت به ساحل برسانند. پدیده‎هایی مانند ؛ زیان همگانی یا خسارت مشترک و وام دریایی که می توان آنها را سرآغاز پیدایش بیمه محسوب کرد در حقیقت مولود خطرهایی از قبیل غرق کشتی، طوفان، راهزنی های دریایی و سعی در جهت یافتن راهی برای مقابله با زیان های احتمالی بوده است . پیدایش بیمه در ایران با تأسیس نمایندگی بیمه توسط دو مؤسسه روسی بنام های نادژدا و قفقاز مرکوری در سال 1289 شمسی آغاز شد و بعد از آن نیز مؤسسه های بیمه خارجی دیگری ماننند آلیانس در سال 1304 و یورکشایر در سال 1308 که دومؤسسه بیمۀ انگلیسی بودند؛ فعالیت خود را در ایران آغاز کردند.

تا سال 1314 شمسی 13 شرکت بیمه خارجی بساط نمایندگی خود را گسترده بودند تا این که در سال 1314 شمسی با پیشنهاد یک ایرانی آشنا به فن بیمه به نام الکساندر آقایان، طرح و زمینۀ تأسیس یک شرکت بیمه به نام شرکت سهامی بیمه ایران فراهم گردید و دولت سرمایۀ آن را تأمین کرد. تأسیس شرکت سهامی بیمه ایران در آن دوران، با وجود رقابت های مکارانۀ مؤسسه های بیمۀ خارجی، اولین قدم مفید و ملی در تاریخ فعالیت های بیمه ای در ایران استو تصویب قانون بیمۀ ایران در سال 1316 شمسی برای تنظیم روابط بیمه‎ای گام مثبت دیگری در راه تحریم موقعیت حقوقی و اجتماعی بیمه در ایران است. زیرا بیمه یک نهاد جدید امروزی است  به همراه تمدن و تکولوژی به ایران آمده است و برای آن که در جامعۀ سنتی ما جا بیفتد احتیاج به قانون و مشروعیت داشته است .

بیمه پارسیان

شركت بيمه پارسيان در تاريخ 9 فروردين ماه سال 1382، با سرمايه تمام پرداخت شده 160 ميليارد ريال، طي شماره 200722 در اداره ثبت شركت‌ها و موسسات غيرتجاري تهران به ثبت رسيد و در تاريخ 28 ارديبهشت ماه سال1382 مجوز فعاليت بيمه‌اي خود را در كليه  رشته‌هاي بيمه‌اي تحت شماره 5200 از بيمه مركزي ايران اخذ نمود و فعاليت خود را به عنوان يك شركت بيمه خصوصي، با صدور نخستين بيمه‌نامه در تاريخ 1382/02/28 آغاز نمود. انجام عمليات بيمه‌اي مستقيم در انواع رشته‌هاي بيمه زندگي و غيرزندگي، تحصيل پوشش بيمه‌هاي اتکايي در رابطه با بيمه‌نامه‌هاي صادره در چارچوب ضوابط بيمه مركزي ايران، سرمايه‌گذاري از محل سرمايه، ذخاير و اندوخته‌هاي فني و قانوني  و قبول بيمه‌هاي  اتکايي با رعايت ضوابط تعيين شده از سوي بيمه مرکزي ايران از ساير موسسات بيمه مستقيم داخلي : اعم از دولتي و غيردولتي و يا ثبت شده در مناطق آزاد. شركت بيمه پارسيان، شرکتي است که در عرصه ملي، متخصص پذيرش پروژه‌هاي بيمه‌اي بزرگ بوده و داراي اعتبار منطقه‌اي و قابليت حضور جهاني مي‌باشد. اين شركت با برخورداري از سازماني يادگيرنده، فن‌آوري‌هاي پيشرفته و كاركناني خلاق و متعهد، با ارائه بهترين خدمات و متناسب‌ترين قيمت‌ها، موجب رضايت مشتريان خود مي‌گردد. اين شرکت با استفاده از اين توانمندي‌ها، بيمه‌گر برگزيده کشور و بزرگترين شرکت بيمه به لحاظ حق بيمه جذب شده در سطح کشور بوده و داراي بالاترين ميزان سودآوري در ميان شرکت‌هاي بيمه، براي سهام‌داران خود مي‌باشد.

انواع بیمه

در عرف و روال جهانی بیمه، رشته های گوناگون بیمه را به بیمه های بازرگانی، بیمه های تعاونی و بیمه‎های اجتماعی بخش بندی می کنند. بیمه های اجتماعی که بخش مهم سیستم تأمین اجتماعی را تشکیل می‎دهند، جنبۀ همگانی و الزامی دارند و هدف آن دادن تضمین کافی و بایسته به همۀ نیروهای کار و تولید و خانوادۀ آنهاست. بیمه های تعاونی بیشتر جنبه صنفی دارند و تأمین های بیمه ای را با نرخ های ارزان ؛ حذف واسطه ها و دلالان. در اختیار بیمه گذاران و بیمه شدگان، که خود در عین حال بیمه گر نیز هستند، می گذارد.کارشناسان فن بیمه رشته های گوناگون بیمه های بازرگانی را بر حسب طبیعت ؛ تکنیک آنها  یا برحسب موضوع آنها بخش بندی می کنند. در بخش بندی، بر پایۀ سرشت و تکنیک عملیات بیمه ای، بیمه ها را به بیمه های غرامتی ؛ خسارتی یا توزیعی  و بیمه های ناغرامتی ؛ بیمه های تشکیل سرمایه رده بندی می کنند. در این بخش بندی همه بیمه های اموال و اشیاء و بیمه های مسئولیت مدنی بخشی از بیمه های غرامتی و انواع بیمه های عمر بخشی از بیمه های تشکیل سرمایه هستند که در آنها بیمه گران سرمایه بیمه مقطوع و معینی را تعهد و تضمین می کنند.در تقسیم بندی دیگر، سخن از بیمه های بحری : دریایی. و غیر بحری : خشکی و هوایی  است. مادۀ 71 قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری، بیمه های بازرگانی را به دو دستۀ بیمه های زندگی و بیمه‎های غیر زندگی بخش بندی می کنند .

تقسیم بندی انواع بیمه

  • بیمه های اجتماعی
  • بیمه های تعاونی
  • بیمه های بازرگانی

بیمه های اجتماعی

به سلسله خدماتی اطلاق می شود که در راه ایجاد رفاه عمومی برای همگان یا به خاطر طبقه معینی صورت می گیرد. بیمه های اجتماعی که بیمه های اجباری نیز خوانده می شود بیشتر در مورد کارگران و طبقات کم درآمد جامعه کاربرد دارد.

بیمه های تعاونی

 عده ای از افراد که دارای خطرات مشابه بودند دور هم گرد آمدند و حق بیمه خود را به صندوقی مشترک ریختند و خسارات را از محل آن پرداخت نمودند بدین ترتیب مؤسسات بیمه تعاونی بوجود آمدند.

بیمه های بازرگانی

بهترین و منطقی ترین تقسیم بندی که می توانیم انجام دهیم تقسیم بندی بیمه های بازرگانی بر حسب موضوع در سه رشته اموال، اشخاص وبیمه های مسئولیت مدنی می باشد. بیمه های اموال شامل آتش سوزی، باربری، اتومبیل، هواپیما، کشتی و. . . بیمه های اشخاص شامل حوادث، درمانی، عمر، مستمری,. . . بیمه های مسئولیت مدنی شامل بیمه مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری، کارفرمایان، پزشکان، مقاطعه کاران،. . .

بیمه اتومبیل

پیدایش ارابه و گاری که تحول بزرگی در نحوۀ جابجایی انسان و مایحتاج وی به حساب می آمد که قرن ها مورد استفاده قرار گرفت و روز به روز بر کمیت و کیفیت آن افزوده می شد به گونه ای که به تدریج با ظهور وسایل نقلیۀ جدید تمدن بشری توسعه یافت. تحول و دگرگونی در صنعت حمل و نقل اثری فوق تصور بر جوامع بشری داشته است تا جایی که امروزه ادامۀ حیات بدون بهره برداری از اتومبیل در زندگی شهری و روستایی تقریاً غیر ممکن است. حدود 110 سال پیش اولین اتومبیبل از طریق سعدالدوله، وزیر مختار ایران در بلژیک، برای شاه وقت ؛  مظفرالدین شاه  وارد ایران شد و به ترتیب جامعه نیز تکامل صنعت حمل و نقل را به چشم خود دید.

در گذشته تکامل و افزایش وسایل نقلیۀ غیر موتوری پدیدۀ مضری را در بر نداشت و فقط جنبۀ رفاهی آن محسوس و ملموس بود، اما اکنون پس از گذشت حدود 200 سال، سرعت وسایل نقلیۀ زمینی از چند کیلومتر به بیش از  200کیلومتر در ساعت رسیده و میلیونها وسیله نقلیه تولید گردیده است. جدای از رفاه حاصل از تغییر کمی و کیفی آنها، عواقب و مضرات شومی نیز هم زمان و همگام با آن درجوامع مختلف بروز کرده است. بی شک وقوع تصادف علاوه بر تأثیر گذاری در زندگی اقتصادی افراد، وضعیت و شرایط اجتماعی و اقتصادی جامعه را دستخوش تغییرات کمی و کیفی خواهد ساخت. در کشور ما نیز متأسفانه سوانح رانندگی هر ساله باعث قربانی شدن تعداد زیادی از هموطنان گردیده است و اکثر کشورها اقدام به همگانی کرد بیمه مسئولیت مدنی ناشی از حوادث نقلیۀ موتوری زمینی نمودند. در ایران، هرچند که صنعت بیمه نوپا است اما بهر حال در سال 1347 قانون بیمه مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث به تصویب رسید .

با توجه به این مطالب بیمۀ اتومبیل در سه بخش بررسی می شود:

  • بیمۀ اجباری: مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلۀ موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث ، بیمه شخص ثالث
  • بیمۀ حوادث سرنشین وسیلۀ نقلیه
  • بیمۀ بدنه اتومبیل

منبع

فلاحت گر،سمیرا(1393)، تاثیر ابزار ترفیعی (تبلیغات) بر خرید بیمه‌نامه‌های اتومبیل،پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0