بهره وري در سازمان و توسعه نيروي انساني

 هرچند عوامل متعدد و در هم بافته اي باعث مي شوند تا بهره وري يك سازمان افزايش يافته و در سطح دلخواه نيز ثابت باقي بماند همچون ارزيابي عملكرد كاركنان و انتخاب افراد مناسب و متعهد در تصدي پست‌هاي مديريت و دوره هاي آموزشي مفيد. همسوي اهداف سازمان و اهداف كاركنان و همخواني تحليل مشاغل و ويژگي هاي شخصيتي شغل ؛ شناختي- هيجاني و رفتاري؛  ايجاد انگيزش و بالا بردن كيفيت كاري ايجاد رضايت شغلي و پایين آوردن فشار رواني در سازمان و ايجاد محيط فرهنگي مناسب از ديگر عوامل موثر در بهره وري بوده و با اين رويكرد آموزش خلاقيت و نوآوري ميتواند در كليه اين عوامل تاثيرات مثبت نهاده و طبق فرآيند حل خلاق مسئله در شرايط ايده آل شامل : مراحل؛ حقيقت يابي- ايده يابي و راه حل‌يابي حقيقت يابي: تشخيص مشكل بنيادي از مشكلات حاشيه اي و زاينده مشكلات اصلي- ايده يابي: ايده‌هاي جديدو انگيزه هاي نو و مغاير با عادات و انتظارات- راه حل يابي: انتخاب كم هزينه ترين و سريعترين راه براي رسيدن به هدف- سازمان ميتواند با حل مسائل مربوط به هر يك از عوامل ذكر شده با تغييرات وارده به سيستم همسو شده و به هدف بهره وري بيشتر دست يابد حال اگر مطلب فوق را بصورت معادله زير نشان دهيم نوآوري + بهره وري بهبود مستمر عملكرد مشاهده ميشود خلاقيت و به موجب آن دستيابي به نوآوري و بالا رفتن اثر بخشي و كارايي بهره وري نيروي انسانی، ميتواند جهت حركت سازمان را نسبت به تغييرات جهاني هم محور و به سمت توسعه ملي بالنده سازد انگيزش و خلاقيت و بهبود عملكرد هر گونه تغيير و تحولي را كه تاثيرات مثبت داشته باشد بهبود مي ناميم.

تغييرات و بهبود را در دو شكل كلي مي توان ديد يكي تغييرات و يا تحول دائمي معروف است و ديگري اصلاحات و تغييرات كلي و وسيع كه به نوآوري معروف مي باشد.اصلاحات جزئي كه با هر گاه نوآوري همراه با كايزن باشد در طي زمان استانداردهاي جديد بالاتر از استانداردهاي قبلي قرار مي گيرند و نمودار بهره وري بصورت تشويقي ديده ميشود كه نشان دهنده بهبود عملكرد در سيستم است نوآوري + بهره وري بهبود عملكرد و يا كيفيت مستمر تغيير عامل مهم انگيزش است و نياز به راه حل  يابي در منشاء تغييرات خلق الساعه خلاقيت به بار مي آورد. حركت از حالت فشار به رضايت باعث نوعي آرامش مطلوب ميشود كه خدا بستر تغيير و زمينه ساز خلاقيت هاي بعدب است. نظري براي اين محصول ثبت نشده است.

تعريف خلاقيت از ديدگاه روان شناسي

خلاقيت يكي از جنبه هاي اصلي تفكر يا انديشيدن است. تفكر عبارت است از فرآيند بازآرايي يا تغيير اطلاعات و نمادهاي كسب شده موجود در حافظه درازمدت. تفكر بر دو نوع است:

  • تفكر هم گرا: تفكر همگرا عبارت است از فرآيند بازآرايي يا دوباره سازي اطلاعات و نمادهاي كسب شده موجود در حافظه درازمدت.
  • تفكر واگرا: تفكر واگرا عبارت است از فرآيند تركيب و نوآرايي اطلاعات و نمادهاي كسب شده موجود در حافظه درازمدت، خلاقيت يعني تفكر واگرا.

براساس اين تعريف خلاقيت ارتباط مستقيمي با قوه تخيل يا توانايي تصويرسازي ذهني دارد. اين توانايي عبارت است از فرآيند تشكيل تصويرهايي از پديده هاي ادراك شده در ذهن و خلاقيت عبارت است از فرآيند راه هاي براي انجام دادن بهتر كارها، خلاقيت يعني ارايه فكرها و طرح هاي نوين براي توليدات و خدمات جديد و استمرار آن پس از غيبت آن پديده ها .

موانع خلاقيت

موانع دروني يا خودي خلاقيت

همه انسان ها از استعداد و نوآوري و خلاقيت برخوردارند. بنابراين نبايد آن را فقط در انحصار مديران فرض كرد در واقع، جلوگيري از عوامل بازدارنده ظهور خلاقيت، مهم تر از وجود استعداد خلاقيت است. زيرا در صورت آزادسازي ذهن از پيش فرض ها و الگوهاي زنجيره اي، در مدت كوتاهي مي تواند قدرت خلاقيت و به كار گيري فكرهاي نو را به نحو چشم گيري آزمايش داد در راه ظهور خلاقيت موانع متعددي وجود دارد كه به برخي از موانع خلاقيت اشاره مي شود:

  •  فقدان اعتماد به نفس؛
  •  ترس از انتقاد و شكست؛
  •  تمايل به هم رنگي با جماعت؛
  •  فقدان تمركز ذهني؛

اغلب انسان ها عادت زده اند به همين دليل روش انجام كارهاي معين توسط آنان به مرور زمان، به صورت روش هاي ثابت مي آيد . رضايت از وضع موجود پديده ها و امور باعث مي شود كه فرد نسبت به تغيير وضعيت آن ها اقدامي نكند. روحيه محافظه كارانه و مانوس شدن با روش ها و رويه هاي موجود،‌ روح خلاقيت و نوآوري را در فرد تضعيف كرده و از بين مي برد و هم چنين شيفتگي تخصص و اطمينان كامل از روش هاي وارد عمل در بين متخصصان موجب مي گردد كه آنان به روش ها و شيوه هاي نو نيانديشند.

نابودي بيروني خلاقيت

اگر تلاش كنيم كه همه يكسان فکر كنند و عقايدشان درباره ي شيوه هاي انجام دادن كارها هم شكل و موافق يكديگر باشد كاري خطرناك كرده ايم،‌ زيرا در واقع كوشيده ايم خلاقيت ها، انتقادات سازنده و تبادل نظر در مورد مسايل و موضوعات سازماني را به حداقل ممكن برسانيم. آن موقع صرفا گروهي خواهيم داشت با عقايد يكسان. هر چند ناهمگوني نظريات و افكار كمي جرات مي خواهد، امر ضروري و حياتي براي سازماني محسوب مي گردد.

منبع

حصاری،مرتضی(1394)، رابطه انگيزش و خلاقيت با عملكرد شغلي دبيران،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی ،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0