اهميت خانواده=سلامت خانواده

انحرافات خانواده،عدم سلامت رواني خانواده، مشکلات اقتصادي و اجتماعي خانواده از لحاظ تأثيري که روي اعضاء خود دارد جامعه را تحت تأثير قرار مي‌دهد افراد پيوند ميان خانواده و اجتماع هستند افراد پرورش يافته در خانواده وارد اجتماع مي‌شوند و ويژگي‌هاي سالم يا ناسالم خود را که در خانواده دريافت کرده وارد اجتماع مي‌کنند.از اين لحاظ سلامت يک جامعه به سلامت خانواده‌هاي آن وابسته است.

لامارک و لوپله و ديگران، خانواده را مهمترين کانوني ‌مي‌دانند که جامعه از آن تغذيه مي‌کند به اين ترتيب فرد در کنار تأثيري که از اجتماع خود مي‌پذيرد با توشه‌اي که از خانواده خود دريافت کرده است محيط پيرامون خود را تحت تأثير قرار مي‌دهد چنين تأثيراتي علاوه بر مسائل پيراموني جزئي بلکه بر مسائل کلان اقتصادي، اجتماعي و سياسي يک جامعه نيز نقش دارند به اين ترتيب به نظر مي‌رسد که اصلاح يک جامعه، پيشرفت و ترقي آن از جنبه‌هاي مختلف، تأثير اصلاح خانواده، توجه افراد به اهميت خانواده و آموزش آنهاست.

اهميت خانواده

خانواده به عنوان اولين کانوني که فرد در آن قرار مي‌گيرد داراي اهميت شايان توجهي است. اولين تأثيرات محيطي که فرد دريافت مي‌کند از محيط خانواده است و حتي تأثيرپذيري فرد از ساير محيط‌ها مي‌تواند نشأت گرفته از همين محيط خانواده باشد خانواده پايه‌گذار بخش مهمي از سرنوشت انسان است و در تعين سبک و خط مشي زندگي آينده، اخلاق، سلامت و عملکرد فرد در آينده نقش بزرگي بر عهده دارد.

عواملي چون شخصيت والدين، سلامت جسماني و رواني آن‌ها، شيوه‌هاي تربيتي اعمال شده در داخل خانواده،شغل و تحصيلات والدين به وضعيت اقتصادي و فرهنگي خانواده، محل سکونت خانواده، حجم و جمعيت خانواده، روابط اجتماعي خانواده و بي‌نهايت متغير ديگر در خانواده وجود دارند، شخصيت فرزند، سلامت رواني و جسماني او، آينده شغلي، تحصيلي، اقتصادي، سازگاري اجتماعي و فرهنگي، تشکيل خانواده او و غيره را تحت تأثير قرار مي‌دهند.

خانواده و اهميت آن در دوران کودکي

نوزاد در خانواده به دنيا مي‌آيد و اولين تعاملات خود را با محيط آغاز مي‌کند در اين کانون اوليه اولين تأثير و تأثرات متقابل آغاز مي شود و کودک کم‌کم در فرآيند رشد اجتماعي قرار مي‌گيرد همان‌طور که روانشناسان معتقدند سال‌هاي اوليه کودکي نقش به سزايي در رشد شخصيت و آينده او دارد بيشتر طرحواره‌ها و شناخت‌هاي کودک از خود، اطرافيان و محيط در اين دوران شکل مي گيرد ميزان سلامت جسماني و رواني کودک بسته به ارتباطي است که خانواده با وي دارد و تا چه حد تلاش مي‌کند نيازهاي او را برآورده سازد.

کودکاني که در اين سنين از لحاظ عاطفي و امنيتي در خانواده تأمين نمي‌شوند به انواع مشکلات مبتلا مي‌شوند.مشکلات اين کودکان اغلب با شيطنت‌ها، دروغگويي‌ها و حرف نشنيدن‌هاي ساده شروع مي‌شود و با توجه به وضع نابسامان خانواده به بزهکاري‌ها و جنايات بزرگسالي منتهي مي‌شود. سخت‌گيري زياد والدين يا بي‌توجهي آنها يا ننر و لوس بار آوردن کودک و برآورده ساختن کليه نيازهاي منطقي و غير‌منطقي او، شخصيت سالمي را به بار نخواهد آورد سلامت خود خانواده، تعادل شخصيتي والدين و آشنايي آنها به اصولي که مي‌تواند محيط خانواده را سالم‌تر سازد بسيار حائز اهميت است.

 اهميت خانواده در دوران نوجواني

نيازهاي دوران نوجواني دوران حساس است به طوري که در کنار ساير تحولات و تغييراتي که از جنبه‌هاي جسماني و رواني در فرد اتفاق مي‌افتد، ويژگي مشترک و مهم ديگر آن دوران، استقلال‌طلبي  نوجوان در خانواده است نوجوان مي‌خواهد به طريقي رشد استقلال خود را به خانواده ثابت کند و بر اين اساس شروع به ايجاد فاصله بين خود و خانواده مي‌کند و به گروه همسالان نزديک مي‌شود.

منبع

بهمن پور،زینب(1389)، بررسی موردی عوامل اجتماعی، فرهنگی فرزندسالاری در جوانان، پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه پیام نور نجف آباد

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0