انواع یادگیری سازمانی

یادگیری تک حلقه ای: این یادگیری موقع رخ می دهد که اصلاح عمل سازمان بدون اصلاح هنجارهای سازمانی موجود صورت می گیرد؛ به عبارت دیگر، بازخورد یگانه آن، بازدهی‌های آشکار شده عمل است که برای نگهداری عملکرد به وسیله هنجارهای سازمانی قرار داده شده است . بنابراین، هدف یادگیری تک حلقه ای افزایش اثربخشی سازمان در هنجارهای موجود است.یادگیری قابل انطباق با یادگیری تک حلقه ای توانایی برای حل موضوعات با استفاده از استانداردهای تثبیت شده بدون بررسی فرایند از طریق کاهش اشتباه یا فرضهای اساسی در خصوص روش انجام دادن کار است.

یادگیری دو حلقه ای:یادگیری هنگامی اتفاق می افتد که اصلاح اشتباهات نیازمند اصلاح هنجارهای سازمانی و در نتیجه، مستلزم ساختهای  مجدد استراتژی‌ها و پیش‌ فرض‌های همراه با این هنجارهاست . یادگیری دراین زمینه دو حلقه ای است ،زیرا اصلاح اشتباه نه تنها برای عملکرد سازمانی، بلکه برای هنجارها هم آشکار می شود.

بنابراین، هدف یادگیری دو حلقه ای فراهم آوردن زمینه رشد و توانایی بقای سازمان از طریق حذف هنجارهای ناسازگار،ایجاد اولویت‌های جدید یا ساخت دهی مجدد هنجارها، استراتژی‌ها و مفروضات مرتبط با آن است. یادگیری حلقه ای یا مولد موقعی است که سازمان توانایی  بررسی و مهندسی مجدد فرایندهایی را که در کشف،تشخیص و اصلاح اشتباهات استفاده می شود، دارد که بعضی اوقات سیستم های تکمیلی پیچیده نامیده می شود.

آرمسترانگ و فولی (2003) مکانیزمهای یادگیری سازمانی را در چهار گروه شناسایی کردند:1.محیط یادگیرنده؛ 2.شناسایی نیازها وضرورتهای رشد و یادگیری؛3.تحقق نیازهای یادگیری ؛4.کاربرد یادگیری در محیط کار.

 منبع

امراهی، اکبر(1392)،‌ بررسی رابطه بین یادگیری سازمانی و جامعه پذیری سازمانی با کیفیت زندگی کاری و توانمندسازی شناختی‌اعضای هیات علمی، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه.

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0