استفاده بیش از حد  از تلفن همراه

امروز تلفن همراه به عنوان یکی از مظاهر فناوری ارتباطی نوین در زندگی فردی و اجتماعی بشر جایگاهی قدرتمند دارد و جزء لاینفک مناسبات روزمره محسوب می‌شود. بسیاری از محققان معتقدند استفاده بیش از اندازه از تلفن همراه در ذهن و اعصاب کاربران نوعی اعتیاد پدید می آورد که درست مانند اعتیاد به مواد مخدر، الکل، پرخوری، رابطه غیراخلاقی، بازی‌های رایانه‌ای و اینترنت مخرب است.

وانگ، لى و چانگ رابطه معنى‌دارى را بین اعتیاد به اینترنت و وضعیت روان‌شناختى نامساعد از جمله تنهایى، افسردگى و رفتار جبرى یافتند. كروات، پترسون، لاندمارك و همكاران نیاز دریافتند كه استفاده از تكنولورى‌هاى ارتباطى جدید روابط اجتماعى افراد در حالت واقعى را كاهش داده و موجبات كاهش بهزیستى به واسطه تنهایى،افسردگى و انزوا را فراهم كرده است. كامیبپو و سوگیراو بیل لیوكس، ون درلین، دآسرمونت و دیگران عنوان می‌كنند كه ظرفیت‌های اعتیاد آوری تلفن همراه را نباید مورد غفلت قرار داد.

وجود ابعاد بالینی و سوال این‌كه چگونه سوء استفاده از اینترنت و تلفن همراه می‌تواند ناسازگاری روان‌شناختی را موجب شود، هنوز موضوع بحث است. شواهد نشان‌ دهنده آن است كه استفاده مفرط از تلفن همراه مرتبط با الگوهای رفتاری دیگر از جمله بیدار ماندن در شب و اشتغال به تبادل پیام كوتاه و همچنین وابستگی عاطفی است كه در ذهن كاربران ایجاد می‌شود. این یافته‌ها حمایت كننده تاثیر منفی استفاده مفرط از تلفن همراه و تاثیر منفی آن بر سلامت جسمی و روان‌شناختی دانشجویان است .

استفاده آسیب‌زا از تلفن همراه، وضعیتی است كه با استفاده فراوان و اشتغال ذهنی از تلفن همراه مشخص می‌شود. نتایج تحقیقات پزشكی كه به تناوب درباره تاثیرات جسمی تلفن همراه صورت می‌گیرد به نفع این وسیله ارتباطی نیست. به‌هنجاری و سلامت روانی موضوعات اساسی در روان‌پزشكی كاربردی و نظری محسوب می‌شوند و سلامت روانی جنبه‌ای از مفهوم كلی سلامت است .

جهش روز افزونی نسبت به اعتیاد اینترنتی در ویرایش جدید راهنمای آماری اختلالات رواپزشكی(DSM) بوجود آمده است. طبق اظهار نظر بلوك این اختلالات متعلق به وسواس فكری-  عملی هستند و به عنوان یكی از موضوعات سلامت عمومی جدی در كره جنوبی و دیگر كشورهای آسیایی تبدیل شده است. موارد بالینی نیز در كشور آمریكا، بریتانیای كبیر اسپانیا، ایتالیا نیز بدان پرداخته شده است. این بیماران مستعد درمان با درمان‌های شناختی و رفتاری اند.

یانگ عنوان می‌كند كه معتادان به اینترنت شناخت‌های بسیار مشكل‌زایی را نسبت به غیر معتادین دارند كه در استفاده آسیب زا اینترنتی نیز سهم دارد، زیرا مكانیزم گریز روان شناختی برای اجتناب از مشكلات ادراك شده و واقعی را فراهم می‌كند. تلفن همراه در كنار اینترنت، از اصلی‌ترین نشانه‌های این عصر جدید هستند. گرچه غالب پژوهش‌های اجتماعی، تلفن همراه را نادیده گرفته یا كمتر به آن پرداخته‌اند، اما به تازگی شاهد افزایش مطالعات جامعه‌شناختی در این حوزه هستیم.

به نظر مودی کاربران اینترنت ممکن است از افزایش تنهایی هیجانی رنج ببرند، ولی به واسطه اوقاتی که در جوامع مجازی از طریق اینترنت ایجاد می‌شود، تنهایی اجتماعی کمتری احساس می‌کنند. جوینسون، بر ضرورت اتخاذ نگرشی تعاملی در تحلیل رابطه انسان با فن‌آوری‌های ارتباطی پیشرفته تاکید دارد. اگر با توجه به مطالعات انجام شده پذیرفته شود که مجموعه واکنش‌ها نسبت به فن‌آوری‌های ارتباطی جدید بالنسبه یکسان است، یافته‌های پژوهشی موجود درباره اینترنت نیز قابل تعمیم به تلفن همراه است.

بالطبع کاهش روابط اجتماعی، انزوای اجتماعی و افزایش احساس تنهایی برخی از کاربران افراطی تلفن همراه، یکی از محتمل ترین تبعات متعدد تلفن همراه خواهد بود. استفاده افراطی از تلفن همراه در برخی موارد در امور زندگی عادی فرد و حتی حالات و روحیات وی تداخل و به‌هم‌ریختگی ایجاد می کند. استفاده افراطی از آن باعث کاهش روابط فامیلی و تعاملات اجتماعی و احساس تنهایی و سایر مشکلات می‌شود. تمامی مشکلات زمینه افسردگی را در فرد گسترده تر می‌سازد.

از طرف دیگر افسردگی و استفاده افراطی از تلفن همراه، هر دو روش زندگی ناسالمی هستند. در پژوهشی در زمینه بررسی جنبه‌های اجتماعی و روان‌شناختی ارسال پیام کوتاه از تلفن همراه لینگ و یتری  به این نتیجه رسیدند که علت استفاده افراطی از این سامانه تاحدی به خاطر انگیزه افراد جهت حفظ و ارتقاء روابط اجتماعی و رفع احساس تنهایی است. نتایج پژوهش آزوکی در آمریکا در ارتباط با پیام کوتاه تلفن همراه نشان داد، جوانانی که به طور افراطی و اعتیادگونه از پیام کوتاه تلفن همراه استفاده می کنند، سطوح بالایی از تکانش‌گری، احساس تنهایی و اضطراب اجتماعی را دارند.

منبع

رسول آبادی، مهران(1394)، رابطه میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه با سازگاری اجتماعی، پایان نامه کارشناسی ارشد، علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0