از دستگیری ۳ محقق ایرانی در آمریکا تا دیدار دانشجویان با مقام معظم رهبری

از دستگیری ۳ محقق ایرانی در آمریکا تا دیدار دانشجویان با مقام معظم رهبری

وزارت علوم در هفته گذشته پیرامون اخباری مانند دستگیری ۳ محقق ایرانی در آمریکا تا دیدار دانشجویان با رهبر سپری شد.

به گزارش خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت علوم در هفته گذشته پیرامون اخباری چون ساماندهی به اوضاع دانشگاه‌ها، طرح سفیران اقتصاد مقاومتی، دستگیری ۳ محقق ایرانی در آمریکا، ثبت‌نام ارز دانشجویی، تعویق کنکور، افزایش قیمت غذای دانشجویی،  آغاز ثبت‌نام آزمون EPT، دیدار دانشجویان با رهبر سپری شد.

وزارت علوم برای ساماندهی اوضاع پیچیده دانشگاه‌ها برنامه‌ای دارد؟

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره برنامه های اصلی وزارت علوم برای سال جدید اظهار کرد: مهم‌ترین برنامه‌‌ای که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال جدید آن را پیگیری می‌کنند بحث ساماندهی به اوضاع دانشگاه‌ها است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره طرح ساماندهی اوضاع دانشگاه‌ها توضیح داد: این طرح شامل تأکید بر کیفی شدن هرچه بیشتر آموزش‌ها، توسعه فناوری‌های دانشجویی  و توجه به مهارت آموزی برای دانشجویان رشته‌های مختلف است.

وی با اشاره به اشتغالزایی فارغ التحصیلان ادامه داد: هریک از دانشجویان  و فارغ التحصیلان برای شغل آینده خود نیازمند مهارت‌های خاصی هستند و ما می‌خواهیم این مهارت‌ها در دل دانشگاه به دانشجویان آموزش داده شود.

غلامی درباره برنامه دیگر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای ساماندهی به اوضاع دانشگاه‌ها گفت: بر اساس برنامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های دولتی در سال جدید توسعه‌ای نخواهند داشت و اگر هم توسعه‌ای در آنها صورت بگیرد همراه با توجیه منطقی و قوی خواهد بود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به وضعیت دانشگاه‌های غیردولتی بیان کرد: درسال جدید وزارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سعی بر حمایت همه جانبه از مجموعه دانشگاه‌های غیردولتی، آزاد و علمی کاربردی دارد.

وی ادامه داد: به کمک شاخص‌های از پیش تعیین شده و در یک فضای حمایتی دانشگاه‌های غیردولتی را به سمت  کیفی سازی هدایت می‌کنیم.

غلامی درباره طرح ساماندهی دانشگاه‌ها بیان کرد: این طرح سال ۹۵ از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: از سال گذشته برنامه‌های جدیدی برای ساماندهی به اوضاع دانشگاه‌ها در دستور کار قرار گرفته است و به دنبال این هستیم تا در سال جدید بتوانیم تمام برنامه‌های مان را اجرایی کنیم و قدم در راه توسعه دانشگاه‌ها برداریم.

جزئیات دستگیری ۳ محقق ایرانی در آمریکا/ پیگیری وزارت امور خارجه برای آزادی استاد ایرانی

یعقوب فتح‌اللهی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس ظهار کرد: روز پانزدهم مهرماه سال گذشته مسعود سلیمانی عضو هیئت علمی دانشگاه توسط دولت آمریکا به دلایل نامعلوم بازدداشت شد؛ وی با ویزای رسمی و با هماهنگی دانشگاه عازم فرصت مطالعاتی شده بود اما در بدو ورود به این کشور بازداشت شد.

وی ادامه داد: جرم مشخص و محکمه پسندی برای این عضو هیئت علمی در نظر گرفته نشده به همین دلیل تا کنون هیچ دادگاهی برای رسیدگی به جرم تشکیل نشده است.

معاون پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: هر بار به دلایلی نامعلوم دادگاه این استاد ایرانی لغو می‌شود و هنوز نمی‌دانیم به چه جرم و علتی این استاد در زندان به سر می‌برد.

وی با اشاره به همکاری‌های وزارت امور خارجه و دانشگاه تربیت مدرس برای پیگیری موضوع گفت: وزارت امور خارجه در حال پیگیری موضوع و مکاتبه با دولت آمریکا برای آگاهی از علت دستگیری این فرد است.

فتح اللهی تصریح کرد: مشخص نیست که چرا پس از گذشت ۸ ماه رسانه بی‌بی‌سی وارد عمل شده و این موضوع را اطلاع‌رسانی کرده است؛ سوال اینجاست که چرا این رسانه که از ابتدا علت دستگیری این دانشمند را می‌دانسته، هیچ خبری منتشر نکرده است؟

معاون پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس گفت: آقای سلیمانی به تنهایی عازم این سفر علمی نبوده و ۲ محقق دیگر وی را همراه می‌کردند و  شدند، البته این افراد به قید وثیقه آزاد شده‌اند.

طرح سفیران اقتصاد مقاومتی راهی برای خوداشتغالی و مهارت آموزی

ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌­ای درباره طرح سفیران اقتصاد مقاومتی بیان کرد: این طرح برای ایجاد دانش افزایی  و اشتغال زایی بیشتر در دانشجویان است.

وی تصریح کرد: دانشگاه فنی و حرفه ای به دارا بودن دانشجویان کارآمد معروف است و ادعا داریم که دانشجویان مان کاربلد هستند در همین راستا طرحی برای نشان دادن کارآمدی آن‌ها راه انداخته‌ایم.

صالحی عمران درباره این طرح بیان کرد: دانشجویان ما در قالب این طرح یاد می‌گیرند که چگونه به حل چالش‌های محیط دانشگاه خود بپردازند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای ادامه داد: به جای آنکه دانشجویان استخدام دولت شوند فضای را فراهم می‌کنیم تا در حین تحصیل شان بتوانند چالش‌های محیط دانشگاهی خود را هم برطرف کنند.

وی با بیان اینکه این طرح گامی برای اشتغال زایی دانشجویان است گفت: در غالب این طرح هریک از دانشجویان می‌توانند در آمد زایی داشته باشند و یک حرفه جدید را هم یاد بگیرند.

صالحی عمران تصریح کرد: کاهش فرصت از دست رفته و کمتر کردن هزینه‌ها علت اصلی راه اندازی طرح سفیران اقتصاد مقاومتی بوده است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه دانشگاه‌های دیگر می‌توانند از توان دانشجویان ما استفاده کنند اظهار کرد: از دانشگاه‌های دیگر می‌خواهیم که بیایند و از توان دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای برای حل چالش‌های خود استفاده کنند زیرا تمام دانشجویان ما آمادگی کمک رسانی به دانشگاه‌های مختلف را دارند.

امروز؛ آغاز ثبت‌نام ارز دانشجویی +نرخ ارز دانشجویان در ۶ ماهه اول سال ۹۸

مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم درباره ارز دانشجویی اظهار کرد: درحال حاضر نرخ ارز برای دانشجویان ایرانی که متقاضی تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور هستندهمانند نرخ ارز در شش ماهه دوم سال ۹۷ است یعنی ارز دانشجویی سال ۹۸ همانند شش ماهه دوم سال گذشته به صورت آزاد محاسبه می‌شود.

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم به موضوع ارز شناور اشاره کرد و گفت: طبق اعلام بانک مرکزی نرخ ارز دانشجویان در شش ماهه اول سال ۹۸ به صورت ارز شناور که هر روزه توسط بانک‌ها اعلام می‌شود محاسبه خواهد شد.

وی ادامه داد: شرایط دریافت ارز دانشجویی در سال ۹۸ مطابق با همان شرایطی است که در شش ماهه دوم سال ۹۷ اعلام شد؛ البته باید به این نکته توجه داشت که متقاضیان ارز دانشجویی باید ویزای دانشجویی داشته باشند و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل کنند.

صدیقی با اشاره به مقطع کارشناسی گفت: همچنین ارز دانشجویی دوره کارشناسی متعلق به فردی است که تحصیل خود را پیش از اردیبهشت سال ۹۷ شروع کرده‌ باشد.

وی همچنین به موضوع ارز برای فرصت مطالعاتی دانشجویان دکتری اشاره کرد و اظهار کرد: دریافت این ارز هم مانند شرایط سال ۹۷است؛ امسال به دانشگاه‌ها سهمیه‌هایی مخصوص برای اعزام دانشجویان به فرصت مطالعاتی داده می‌شود اما به دلیل محدودیت‌های موجود، سهمیه اختصاصی فرصت مطالعاتی در سال ۹۸ کم است؛

کنکور ۹۸ به تعویق‌ نمی‌افتد/ تخصیص سهمیه ۵ درصدی برای داوطلبان مناطق سیل‌زده

حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: امروز آقای خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در جلسه این کمیسیون گفت که زمان کنکور  ۹۸به هیچ وجه تغییر پیدا نمی‌کند.

وی افزود: براساس تصمیم اخذ شده، کنکور در زمان تعیین شده یعنی ۱۳ و ۱۴ تیرماه برگزار می‌شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ۵ درصد سهمیه مازاد به دواطلبان مناطق سیل زده تخصیص می‌یابد.

افزایش قیمت غذای دانشجویی در سال جدید/ مبلغ وام‌ها هنوز به تصویب نرسیده است

ناصر مطیعی سرپرست صندوق رفاه وزارت علوم  درباره وضعیت تغذیه دانشجویان در سال جدید با توجه به افزایش قیمت‌ها، اظهار کرد: ما با شرکت پشتیبانی امور دام مذاکره‌ای داشتیم تا گوشت گرم با قیمت مناسب در آشپزخانه‌ها تامین شود؛ با معاونان دانشگاه‌ها در مناطقی که نیاز به رسیدگی دارد  هم صحبت‌هایی داشته‌ایم.

وی بیان کرد: تلاش داریم در بخش رفاهی دانشجویان کمبودی وجود نداشته باشد؛ راهکارهایی برای تامین مواد اولیه باید در دستور کار قرار گیرد که نتیجه آن افزایش کیفیت غذایی است، در شرایط اقتصادی فعالی به دلیل اینکه قیمت مواد اولیه مثل گوشت، مرغ، برنج و غیره افزایش داشته است، طبیعتا هزینه‌ غذا نیز افزایش خواهد داشت اما ما تلاش می‌کنیم که غذایی با قیمت و کیفیت مناسب عرضه کنیم.

سرپرست صندوق رفاه وزارت علوم درباره وضعیت وام‌های دانشجویی در سال جدید، اظهار کرد: آنچه که در سال قبل برای نیم سال دوم در نظر گرفته شد، پرداخت شده است و برای سال جدید هنوز وام‌ها به تصویت هیئت امنا نرسیده است.

وی درباره تجهیز سراهای دانشجویی، تشریح کرد: سراهای دانشجویی یک آئین نامه مصوب دارند؛ بین ۵۰ تا ۶۰ درصد اجاره بهایی که از دانشجوها می‌گیرند به دانشگاه باز می‌گردد که باید صرف تجهیز و مرمت‌سازی شود، سازمان برنامه  نیز بخش دیگر هزینه را تقبل می‌کند.

توضیحات وزیر علوم درباره وضعیت استاد ایرانی دستگیر شده در آمریکا

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره دستگیری استاد دانشگاه تربیت مدرس (مسعود سلیمانی) توسط دولت آمریکا و زندانی شدن وی اظهار کرد: آمریکا تعدادی از اساتید ایرانی که در برخی زمینه‌ها تحقیق کرده، مقاله منتشر کرده و یا اقدام به سفارش و خرید تجهیزات آزمایشگاهی کرده‌اند را شناسایی کرده و از طریقی به اسامی آن‌ها دست یافته است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به پیگیری‌ها برای رسیدگی به وضعیت این استاد گفت: به دلیل آنکه موضوع در خارج از مرز‌های ایران و در کشوری دیگر رخ داده وزارت امورخارجه وارد عمل شده و در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: ایران و دولت آمریکا با یکدیگر ارتباطات سیاسی ندارند و همین موضوع سبب شده تا کار کمی سخت پیش برود.

غلامی با اشاره به تعیین وکیل برای این استاد ایرانی، اظهار کرد: جهت تعیین وکیل برای این استاد دستگیر شده با مشکل مواجه شده‌ایم و تاکنون وزارت امور خارجه موفق به تعیین وکیل برای این استاد نشده است.

وی با بیان اینکه متأسفانه زمان دقیق دادرسی وی مشخص نشده است، گفت: دانشگاه تربیت مدرس در حال پیگیری موضوع از طریق خانواده این استاد برجسته است اما همان طور که اشاره کردم گزارش نهایی باید از سوی وزارت امور خارجه منتشر شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دولت آمریکا برای دستگیری نخبگان ایرانی برنامه دارد، اظهار کرد: دولت آمریکا به عمد اساتید برجسته و نخبگان علمی ایران را دستگیر می‌کند و به نظر نمی‌رسد این موضوع بدون برنامه‌ریزی و اتفاقی رخ داده باشد.

امشب؛ دانشجویان افطار را میهمان رهبر معظم انقلاب هستند

طبق سنت هرساله، دیدار سالانه دانشجویان با مقام معظم رهبری امشب  اول خرداد ماه  برگزار خواهد شد و افطار را میهمان ایشان هستند.

امشب دانشجویان دغدغه‌ها و مطالبات خود را به سمع حضرت آیت الله خامنه‌ای (مد ظله العالی) می‌رسانند و با ایشان صحبت می‌کنند.

سالها است که دانشجویان برای دیدار با رهبر معظم انقلاب ثبت نام می‌کنند و پس از اعلام نتیجه قرعه کشی آنها در محضر حضرت آیت الله خامنه‌ای سخنرانی می‌کنند و رهبر انقلاب مواردی را در پایان این جلسه خطاب به دانشجویان بیان می‌کنند.

 پیام مرادی  به نمایندگی از اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، نرگس سادات حسینی به نمایندگی از اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان ( دفتر تحکیم وحدت)، محمد امین مهدی پور  به نمایندگی از اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، محمد حسین صبوری  به نمایندگی از اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی، علیرضا شریفی به نمایندگی از بسیج دانشجویی و مهرداد پولادی به نمایندگی از انجمن دانشجویی اصلاح‌طلب در محضر رهبر معظم انقلاب سخنرانی خواهند کرد.

عقلانیت انقلابی و بسط این مفهوم در بخش‌های آزادی، عدالت و معنویت از محور‌های سخنرانی پیام مرادی نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل است.

مردم سالاری دینی و تحقق جمهوریت محور کلی سخنان نرگس‌سادات حسینی نماینده دفتر تحکیم وحدت خواهد بود، اگرچه کارویژه این اتحادیه امسال بر روی نوسازی مشارکت و کارآمدی جمهوریت متمرکز بود؛ انتظار می‌رفت که بخش اصلی سخنان نماینده دفتر تحکیم وحدت موضوع جمهوریت و مشارکت باشد.

گام دوم انقلاب، جالش‌های اجرای آن و نگاه ویژه‌ای که مقام معظم رهبری به جوانان در این بیانیه دارند، به همراه جوانگرایی، ابعاد و الزامات آن محور سخنان مهدی‌پور محمدامین مهدی‌پور، دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در دیدار امروز خواهد بود.

محمدحسین صبوری، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی نماینده این جنبش برای سخنرانی عصر امروز حسینیه امام خمینی (ره) است؛ محور اصلی سخنان جنبش عدالتخواه دانشجویی هر ساله بخش‌هایی از جمهوریت و الزامات آن است.

منبع: سایت خبر نگاران جوان

4 خرداد 1398

شبکه پژوهشی بوبوک در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی خود از طریق راه های ارتباطی زیر پذیرای نظرات سازنده شما می باشد.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Telegram Channel: https://t.me/bobookir

Instagram:bobook.ir

Email: bobook.team@gmail.com

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0