اختلالات ارگاسم درزن ومرد

اختلال ارگاسمي زن

اختلال ارگاسمي زن، ناتواني زن در رسيدن به ارگاسم، طي آميزش جنسي يا خود ارضائي مي‌باشد. تحقيق در مورد فيزيولوژي پاسخ جنسي زن نشان داده است که ارگاسم‌هاي ناشي از تحريک کليتوريس و ارگاسم‌هاي ناشي از تحريک واژينال از لحاظ فيزيولوژي برابرند، با اينحال برخي زنان اظهار مي‌دارند که در ارگاسم حاصل از آميزش، احساس رضايت خاصي وجود دارد که برخي از محققان اين احساس رضايت را به احساس رواني صميميت و نزديکي نسبت ميدهندوازعمل آميزش حاصل مي‌شود.

عوامل رواني بسياري در اختلال ارگاسمي زن دخالت دارند. اين عوامل عبارتند از: ترس از حاملگي، طرد شدن از سوي شريک جنسي ، صدمه به واژن، خصومت نسبت به مردان  و احساس گناه در مورد تکانه‌هاي جنسي. در برخي زنان، ارگاسم معادل از دست دادن کنترل  يا رفتار پرخاشگرانه، مخرب يا خشونت‌آميز است. ترس آنها از چنين تکانه‌هايي ممکن است به صورت‌ مهار تحريک يا ارگاسم ظاهر شود.

انتظارات فرهنگي و محدوديت‌هاي اجتماعي زنان نيز در اين مسئله دخيل است. بسياري از زنان با اين عقيده بزرگ شده‌اند که لذت جنسي، حق طبيعي زنان به اصطلاح محترم نيست. زنان آنورگاسميک (فقدان ارگاسم) ممکن است به انحاء گوناگون احساس ناکامي را تجربه کنند؛ آنها ممکن است دچار شکايات لگني نظير درد قسمت تحتاني شکم، خارش و ترشح واژينال و نيز افزايش تنش تحريک‌پذيري و خستگي باشند.

اختلال ارگاسمي مرد

در اختلال ارگاسمي مرد که گاهي انزال مهار شده يا تأخيري ناميده مي‌شود، مرد اگر هم ضمن آميزش قادر به انزال باشد، به دشواري به آن نائل مي‌شود. در اختلال ارگاسمي سراسر عمر، شخص قادر به انزال در حين آميزش نبوده است.

بروز اختلال ارگاسمي مرد کمتر از ميزان بروز زودرس ناتواني است. با اينحال اختلال ارگاسمي سراسر عمر در مرد حاکي از آسيب رواني عميق‌تري است. چنين فردي معمولاً از خانواده‌اي متعصب و سختگير برخاسته و رابطه جنسي را امري گناه آلود و آلت تناسلي را چيز کثيفي مي‌پندارد و ممکن است به صورت خودآگاه يا ناخودآگاه، تمايلات زنا با محارم داشته باشد و از اين بابت احساس گناه کند. او معمولاًٌ در روابط غيرجنسي با ديگران هم دچار مشکل است و نمي‌تواند با کسي رابطه صميمي برقرار کند. اين اختلال بر اثر اختلال نقص توجه توجه، تشديد مي‌شودـ در مواردي، اين حواس پرتي مرد مانع از انگيختگي کافي براي رسيدن به اوج لذت جنسي مي‌شود.

در رابطة مستمر، اختلال ارگاسمي اکتسابي مرد، معمولاً بازتابي از مشکلات بين فردي است. اين اختلال ممکن است نوعي مدارا با تغييرات واقعي يا خيالي باشد که در روابط زوج ايجاد شده است که از جمله اين تغييرات مي‌توان از موارد زير نام برد:

برنامه‌ريزي براي حاملگي که مرد در مورد آن مردد است، از دست دادن جاذبه جنسي براي شريک جنسي و يا توقعات شريک جنسي براي تعهد بيشتر که بصورت عمل جنسي ابراز مي‌شود. در برخي مردان، ناتواني از انزال، بازتاب خصومت ابراز نشده به همسر است. اين مسأله در مردهاي مبتلا به اختلال وسواس فکري عملي بيشتر ديده مي‌شود.

انزال زودرس

در انزال زودرس، مرد مکرراً پيش از زنان دلخواه خود به ارگاسم رسيده و انزال مي‌کند. انزال زودرس در بين مرداني که تحصيلات دانشگاهي دارند بيشتر گزارش مي‌شود ـ اعتقاد بر اين است که علت اين امر اهميتي است که اين افراد به ارضاي شريک جنسي خود مي‌دهند ولي علت واقعي اين شيوع بيشتر مشخص نيست. شکايت عمده 35 تا 40% مرداني که به علت اختلالات جنسي معالجه مي‌شوند انزال زودرس است.

اشکال در کنترل انزال ممکن است مربوط به اضطراب نسبت به رابطه جنسي يا ترس از ناخودآگاه در مورد واژن باشد. همچنين ممکن است حاصل شرطي شدن منفي فرهنگي باشد. در روابط مستمر شريک جنسي تأثير زيادي در انزال زودرس دارد و يک ازدواج پر استرس سبب تشديد اين اختلال مي‌شود. زمينه رشد و روان پويائي انزال زودرس و ناتواني مشابه است.

منبع

برقی ایرانی،زیبا(1392)، اثر بخشی شناخت_رفتار درمانگری سالمندی(CBTO)بربهبود نشانه­های مرضی، همبسته­های شناختی،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه پیام نور

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

0