آغاز طرح بخشودگی ۵۰ و ۱۰۰ درصدی جرائم بدهکاران به صندوق رفاه دانشجویان

آغاز طرح بخشودگی ۵۰ و ۱۰۰ درصدی جرائم بدهکاران به صندوق رفاه دانشجویان

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از صندوق رفاه دانشجویان، مهندس ذوالفقار یزدان مهر در نشست خبری درباره عملکرد صندوق رفاه وزارت علوم گفت: کمپینی را در قالب طرح بخشوگی ۵۰ و ۱۰۰ درصدی جرائم بدهکاران صندوق رفاه دانشجویان راه اندازی کرده‌ایم؛ در این طرح جرائم بدهکاران شامل بخشودگی می‌شود.
وی افزود: صندوق رفاه دانشجویان در راستای اجرای سیاست خدمات رسانی توام با کرامت انسانی به دانشجویان و دانش‌آموختگان، تسهیلاتی را به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در قالب طرح بخشودگی ۵۰ و ۱۰۰ درصدی در نظر گرفته است.
وی ادامه داد: دانش‌آموختگانی که به صندوق رفاه دانشجویان بدهکار هستند می‌توانند با بازپرداخت کل بدهی خود به صورت یکجا از بخشش ۱۰۰ درصدی جرائم بهره‌مند شوند.

* طرح بخشودگی جرایم از امروز آغاز و تا پایان بهمن ادامه دارد
یزدان‌مهر اضافه کرد: دانش‌آموختگان نیز می‌توانند با بازپرداخت اقساط معوق ۵۰ درصد از جریمه خود، از بخشودگی مابقی جریمه برخوردار شوند. این در حالی است که این طرح از ۱۴ بهمن آغاز شده و تا ۳۰ بهمن ماه ادامه دارد.
وی درخصوص کمپین طرح بخشودگی جرائم بدهکاران صندوق رفاه دانشجویان گفت: ما در سال ۱۳۹۴ یک آسیب‌شناسی از صندوق رفاه داشتیم که در طی آن ۴۴۴ میلیارد تومان مطالبات صعب‌الوصول وجود داشت که در این رابطه با تعامل موثر با فارغ‌التحصیلان موفق شدیم ۴۰۴ میلیارد تومان آن را مطالبه کنیم و گام‌های خوبی را برای رفاه دانشجویان انجام دهیم.
رئیس صندوق رفاه دانشجویان تصریح کرد: ۴۰ میلیارد تومان مطالبات سنواتی از ۳۰ سال قبل مانده است که امیدواریم بتوانیم آن را وصول کنیم. در حال حاضر ۱۶۰ میلیارد از مطالبات جاری صندوق از سوی دانشجویان پرداخت شده است.

* افزایش ۲۵ تا ۵۰۰ درصدی نرخ وام دانشجویی در دو سال گذشته
رییس صندوق رفاه دانشجویان ادامه داد: با برنامه‌ریزی هوشمندانه در کنار اعتبارات صندوق موفق شدیم در چهار سال گذشته یک میلیارد و ۴۷۱ میلیون تومان درآمد اختصاصی داشته باشیم که در نتیجه آن، طی دو سال گذشته ۲۵ تا ۵۰۰ درصد وام‌ها را برای دانشجویان افزایش دادیم.

* بسته ویژه صندوق رفاه برای وام ازدواج و مسکن متاهلین
یزدان مهر درباره وام ازدواج دانشجویی افزود: یک بسته ویژه برای وام ازدواج و ودیعه مسکن متاهلی و همچنین خوابگاه در سال ۱۳۹۸ در نظر گرفته‌ایم که در این رابطه پس از تایید هیات امنای صندوق رفاه دانشجویان که ۲۸ بهمن برگزار می‌شود، وام‌های ما که مبلغ پایینی دارند افزایش خواهد داشت.
وی درخصوص خوابگاه‌های دانشجویی گفت: خوابگاه‌های دانشجویی را رتبه‌بندی کردیم و در حال حاضر ۲۰۰ خوابگاه کمبود داریم؛ البته با برنامه‌ریزی و کمک دانشجویان در قالب برنامه ششم توسعه ساخت ۳۳ خوابگاه در دستور کار قرار گرفته است. این در حالی است که بودجه سال ۹۸ ما در جلسه سازمان برنامه و بودجه ۲۲.۵ درصد افزایش داشته است اما با تجدیدنظر این بودجه اعتبار عمومی صندوق ۱۰ درصد افزایش یافت.
رئیس صندوق رفاه دانشجویان همچنین درباره افزایش وام‌های مسکن متاهلی در سال آینده اضافه کرد: وام‌‌های مسکن متاهلی در تهران ۷۰ میلیون تومان، در کلانشهرها ۵۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۳۰ میلیون تومان خواهد بود. این در حالی است که مشکل اساسی ما در تسهیلات وام‌های عمومی بخصوص وام شهریه است چرا که جزء ردیف‌های متفرقه محسوب شده است و هنوز به آن بودجه‌ای تخصیص نیافته است. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که در چهار سال گذشته ۴۷ میلیارد تومان وام شهریه به صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم اختصاص داده شده است. این در حالی است که صندوق رفاه از طریق منابع اختصاصی خود ۵۷۰ میلیارد تومان وام شهریه ارائه داده است.
وی ادامه داد: با توجه به عدم تخصیص سازمان برنامه و بودجه نسبت به بودجه صندوق رفاه دانشجویان و در راستای افزایش پوشش تعداد بهره‌مندان وام شهریه دانشگاه‌ها و موسسات غیر دولتی، با بانک قرض‌الحسنه مهر تفاهم کردیم که دانشگاه‌های آزاد اسلامی، علمی کاربردی و غیرانتفاعی می‌توانند تسهیلات با بهره ۳ درصد دریافت کنند.
رئیس صندوق رفاه دانشجویان درباره درآمد اختصاصی صندوق رفاه دانشجویان گفت: سالانه باید ۴۰۰ میلیارد تومان درآمد اختصاصی داشته باشیم که امسال تاکنون ۶ درصد نسبت به این بودجه جلوتر هستیم و تا آخر سال از این میزان عبور خواهیم کرد. این در حالی است که طی ۹ ماهه سال جاری ۷۱ درصد بودجه به ما تخصیص داده شده است که تاکنون ۴۱ درصد آن را توانسته‌ایم از خزانه دریافت کنیم. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که وام شهریه جدا از اعتبارات عمومی است و اکنون صفر می‌باشد.
یزدان‌مهر درباره وام دانشجویان دکتری ادامه داد: وام دکتری در سال ۱۳۹۳، ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بود که با توجه اهمیت تحصیلات تکمیلی در سال ۱۳۹۴، ۲۰ میلیارد تومان به دانشجویان دکتری وام پرداخت کردیم که این مبلغ در سال ۱۳۹۵ به ۵۸ میلیارد و در سال ۱۳۹۶ به ۱۶۶ میلیارد تومان و همچنین در ۱۳۹۷، به مبلغ ۲۲۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. از طرفی تاکنون کل دانشجویان دکترای غیربورسیه‌ای را تحت پوشش قرار داده‌ایم به طوری که برخی از طریق بانک توسعه تعاون ثبت‌نام کرده‌اند و تسهیلات دریافت کرده‌اند و بقیه آنها از طریق صندوق تسهیلات می‌گیرند. در واقع به طور متوسط به هر دانشجو هر سه ماه یکبار ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تسهیلات پرداخت می‌شود.
وی افزود: وام‌های ضروری ما از یک میلیون تومان به سه میلیون تومان افزایش پیدا کرده است به طوری که سال گذشته ۱۱ هزار دانشجوی مقطع دکتری این وام را دریافت کرده‌اند.

* بهره مندی دانشجویانی تمام وقت از بیمه تامین اجتماعی در صورت تصویب مجلس شورای اسلامی
رئیس صندوق رفاه دانشجویان درباره بیمه تامین اجتماعی دانشجویان خاطرنشان کرد: دانشجویانی که تمام وقت هستند از بیمه تأمین اجتماعی برخوردار خواهند شد و از خدمات بازنشستگی بهره می‌برند. این اتفاق در صورت تصویب مجلس شورای اسلامی از سال آینده انجام می‌شود. این در حالی است که برای افزایش ودیعه مسکن و خوابگاه اگر این موضوع در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصویب و نهایی شود با افزایش روبرو خواهیم بود.
وی همچنین در رابطه با وضعیت خوابگاه‌ها در تعطیلات نوروزی گفت: در ایامی که خوابگاه‌ها تعطیل است دانشجویان باید اجاره‌بها بدهند که ما برای رفاه دانشجویان از ۱۵۰ روز اجاره‌ای که باید پرداخت کنند آن را به ۱۳۵ روز کاهش داده‌ایم. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که به طور متوسط هر دانشجو در هر ترم یعنی هر ۶ ماه بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان در قبال استفاده از خوابگاه پرداخت می‌کنند که با توجه به کمبود فضای خوابگاهی تعداد زیادی از دانشجویان پشت در خوابگاه‌ها می‌ماندند که در این رابطه ۳۷ میلیارد تومان بودجه را برای کمک به رهن اجاره خوابگاه در اختیار دانشجویان قرار داده‌ایم که تاکنون ۲۲ هزار دانشجو را توانسته‌ایم اسکان دهیم.
یزدان مهر تصریح کرد: در سه سال گذشته ۵۷۸ خوابگاه دانشجویی را تجهیز کردیم و تا دو سال آینده خوابگاه‌های رتبه دو و سه نخواهیم داشت و همه خوابگاه‌ها به رتبه یک و دو تغییر خواهد کرد.
وی درخصوص وضعیت دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی ۹۰ میلیارد تومان وام‌های سنواتی مشکوک‌الوصول داشته که اکنون ۲۰ میلیارد تومان آن مانده است.
یزدان‌مهر درخصوص فعالیت‌های فرهنگی صندوق رفاه دانشجویان اظهار داشت: در کنار ارتقای سراها، بسته‌های ویژه‌ای را برای دانشجویان در نظر گرفتیم به طوری که ۱۴۰ اتاق تندرستی ایجاد کرده‌ایم و همچنین در مجتمع خوابگاه دختران جاده تندرستی ایجاد شده است و مهم‌تر از همه ۱۱۴ مورد صندوق قرض‌الحسنه برای پرداخت وام‌های شرافتی ایجاد و تقویت کرده‌ایم.

* حمایت صندوق رفاه از ایده‌ها و تولیدات دانشجویی
رئیس صندوق رفاه دانشجویان در رابطه با تولیدات دانشجویی گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اشتغال در حال تحصیل دانشجویان و برای دانشجویان فنی حرفه‌ای و هنر مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه به دانشجویان پرداخت کرده‌ایم تا دانشجویان بتوانند با استفاده از آن به تولیدات دانشجویی بپردازند. این در حالی است که ما برای کمک به دانشجویانی که دچار مشکلات مالی هستند وام‌های بلاعوض می‌دهیم؛ حتی به دانشجویانی که دچار بیماری‌های صعب‌العلاج هستند مبلغ پنج میلیون تومان وام داده می‌شود؛ البته ذکر این نکته اهمیت دارد که به طور مثال در دانشگاه کردستان اساتید دانشگاه از حقوق‌شان به صندوق قرض‌الحسنه دانشگاه کمک می‌کنند به طوری که ما به صندوق این دانشگاه ۱۰۰ میلیون تومان کمک کردیم اما بودجه آن اکنون به ۷۰۰ میلیون تومان رسیده است.
وی در پایان درخصوص ساخت خوابگاه دانشجویی خاطر نشان کرد: ما از بخش خصوصی درخواست می‌کنیم با استفاده از زمین دانشگاه نسبت به احداث خوابگاه اقدام کنند البته با تسهیلاتی که ما در اختیار آنها می‌گذاریم آنها می‌توانند از طریق وام بانکی که سود ۱۴ درصد آن را صندوق می‌دهد استفاده کنند. به طوری که این وام دو سال تنفس دارد و ۵ سال بازپرداخت می‌شود. حتی بخش خصوصی می‌تواند پس از احداث خوابگاه ۱۵ تا ۲۰ سال اجاره خوابگاه را دریافت و بعد از آن به دانشگاه واگذار کند.
ل.م ۵۴/ ع. ع ۵۷

منبع:سایت وزارت علوم / تحقیقات و فناوری

15 بهمن 1397

شبکه پژوهشی بوبوک در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی خود از طریق راه های ارتباطی زیر پذیرای نظرات سازنده شما می باشد.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Instagram:bobook.ir

Email: bobook.team@gmail.com

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0