آشنایی با طبقه بندی و استاندارد كالا در صنایع نفت

احداث، توسعه و تكمیل واحدهای صنعتی با سرمایه گذاری های كلان برای تولید، ایجاد كار و كسب درآمد و در نهایت رونق اقتصادی صورت می گیرد. این سالم ترین فعالیت اقتصادی در صورتی مفید است كه واحد صنعتی با ظرفیت كامل و بدون وقفه كار كند. ادامه تولید واحدهای صنعتی علاوه بر بكارگیری و نگهداشت صحیح، مستلزم تداركات منظم و برنامه ریزی شده مواد اولیه، قطعات یدكی ماشین آلات و دستگاه ها و لوازم مورد نیاز است. بارها مشاهده شده است كه برخی از شركت ها و یا كارخانجات تولیدی، بعلت كمبود كالا یا نداشتن قطعات یدكی برای ماشین آلات، تولیدشان كاهش و یا بطور كلی متوقف گردیده و متحمل زیان بسیار شده اند.

برای جلوگیری از این گونه زیان ها، باید كالا یا قطعات یدكی مورد نیاز به مقدار مناسب در دسترس قرار داشته باشد. تدارك مطلوب كالا نیاز به طبقه بندی منطقی اقلام و استفاده از سیستم های كامپیوتری را الزامی می كند. برای واحدهای تولیدی كه تهیه كالا از بازار در زمان مورد نیاز برایشان میسر نیست، بكارگیری و استفاده از انبار گزینه مناسبی است اما واحدهای تولیدی كه دسترسی بموقع به منابع تهیه كالا را دارا می باشند نیز به انبار نیاز دارند، البته انبار در این واحد مجازی است (محل فیزیكی كالا در محوطه واحد صنعتی قرار ندارد). در هر حال چه انبار واقعی باشد و چه مجازی، طبقه بندی كالا و استفاده از سیستم های كامپیوتری تداركات الزامی است.

فرآیند تهیه و تداركات مواد اولیه، لوازم مصرفی و قطعات یدكی مورد نیاز باید طی یك برنامه منظم و بصورت یك مجموعه یكپارچه و همگون صورت پذیرد. صنعت نفت به تبعیت از این نیاز اقدام به طبقه بندی و بكارگیری سیستم های كامپیوتری در انبارهای عملیاتی نموده است. برای طبقه بندی كالاها با استفاده از سیستم طبقه بندی شركت شل هلند از روش طبقه بندی معروف به MESC و برای كنترل كالای انبارها از سیستمی تحت عنوان: “سیستم پیوسته و یكنواخت تداركات و امور كالای وزارت نفت” كه توسط كارشناسان وزارت نفت طراحی و ایجاد  شده است، استفاده می شود.

اهمیت صنعت نفت خصوصا نقش حساس و تعیین کننده آن در نظام اقتصادی کشور بر کسی پوشیده نیست. در این راستا جلوگیری از رکود و یا وقفه در عملیات روزمره،  نگهداری موثر و ایمن دستگاه ها و تجهیزات واحدها و همچنین انجام پروژه ها و  برنامه های از قبل پیش بینی شده، لزوم تهیه و تامین کالای مورد نیاز و به موقع را  در ابعاد وسیع توجیه می‌نماید. بدین جهت بایستی کالاها با برنامه ریزی های قبلی و  کنترل های لازم تامین شده تا در موقع نیاز صنعت با کمبود کالا و در نتیجه خسارت های جبران ناپذیر مواجه نگشته و از سویی با جلوگیری از خرید بی رویه از انباشت سرمایه جلوگیری نماید.

با توجه به گستردگی انبارهای موجود در سطح صنعت نفت (نفت، پالایش و پخش، گاز و پتروشیمی) و به منظور حصول اطمینان از اجرای صحیح عملیات و نیز انجام به موقع صدها پروژه راهبردی نیاز به یک سیستم جامع بود که بتواند کل مجموعه را تحت پوشش قرار دهد و میلیاردها دلار کالای موجود را تحت نظم و کنترل درآورده، به علاوه از خریدهای بی رویه جلوگیری نموده و در نهایت چرخه تدارکات کالا را سهل و آسان کند. همچنین این قابلیت فراهم گردد که انبارهای صنایع نفت بتوانند از امکانات مازاد سایر انبارها نیز بهره مند گشته و هزینه های نگهداشت کالا را به حداقل برسانند بنابراین، “سیستم پیوسته و یکنواخت تدارکات و امورکالا” در صنعت نفت طراحی  و مستقر گردید.

منبع

یوسفی، عبدالرضا(1394)، عملكرد سیستم جامع یكنواخت كالا در شركت، پایان نامه کارشناسی ارشد ، مدیریت بازرگانی، دانشگاهه پیام نور

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0