آسیب شناسی تلفن همراه

امروز تلفن همراه به عنوان یكی از مظاهر فناوری ارتباطی نوین در زندگی فردی و اجتماعی بشر جایگاهی قدرتمند دارد و جزو لاینفك مناسبات روزمره محسوب می‌شود، به‌طوری‌كه می‌توان ادعا كرد برای بسیاری از افراد زندگی بدون آن امكان‌پذیر نیست یا دست‌كم مطلوبیتی ندارد. نفوذ كاربردهای تلفن همراه در شئون زندگی پدیده‌ای جهانی است و در جامعه ما با وجود فروكش كردن تب اولیه استفاده از آن، مقبولیت اش به حدی رسیده كه برخی مضرات این فناوری مدرن را مخفی و نادیده نگه می‌دارد (شرکت فن آوری خدمات سلامت ایرانیان، بی‌تا).

برقراری ارتباط از طریق تلفن همراه هم دارای آثار مثبت و هم دارای پیامدهای منفی در حوزه‌های متنوع اجتماعی، فرهنگی، رفتاری، روان‌شناسی، پزشكی، قانونی، جزایی و… به آسیب‌زایی می‌پردازد و با كمی دقت و موشكافی می‌توان به دامنه تاثیر نامطلوب آن پی برد و آن‌را كاهش داده است.

ورود سامانه‌های جدید فناورانه مبتنی بر امواج الكترومغناطیسی به زندگی روزمره انسان تاثیرات بیولوژیك بسیار خطرناكی بر سلامتی انسان دارد. امواج كوتاهی كه انسان در داخل منزل و یا محل كار در معرض آن قرار می‌گیرد زیان‌های آشكاری به سلول ها و به ویژه گلبول های قرمز خون وارد كرده و خللی را در آنزیم‌های خون ایجاد می‌كند. برخی مطالعات علمی به احتمال تشدید خطر ابتلا به گلیوما در افرادی دلالت دارد كه به مدت بیش از ده سال عادت داشته‌اند با گوشی تلفن همراه منحصراً با یك طرف گوش خود صحبت كنند.

از طرفی آستانه شنوایی كسانی كه از هندزفری به مدت طولانی در روز برای گوش دادن موزیك استفاده می‌كنند، آستانه شنوایی پایین‌تری دارند. دانشمندان با بررسی فعالیت مغز رانندگان دریافته‌اند مكالمه با تلفن همراه حین رانندگی توانایی مغز را برای هدایت خودرو و پردازش اطلاعات ترافیك به میزان 50 درصد كاهش می‌دهد. در این تحقیق از گروهی داوطلب خواسته شد با شبیه ساز رانندگی در بزرگراه رانندگی كنند و هم زمان با تلفن حرف بزنند.

در همین حال الكترودها فعالیت مغز و حركات چشم را در موقعیت‌های مختلف مانند هنگام اختلال در جریان ترافیك یا ترمز ناگهانی یك خودرو اندازه گیری كرد. در هر نمونه قدرت واكنش مغز به نصف رسید (شرکت فن آوری خدمات سلامت ایرانیان، بی‌تا). علاوه‌ بر این، اخیراً تاثیر منفی استفاده از تلفن همراه بر سلامت جسمی کودکان و نوجوانان مورد تاکید زیادی قرار گرفته است و نتایج پژوهش‌های انجام شده در این زمینه نیز از این موضوع حمایت می‌کنند.

منبع

رسول آبادی، مهران(1394)، رابطه میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه با سازگاری اجتماعی، پایان نامه کارشناسی ارشد، علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0