معرفی سازمان تأمین اجتماعی

مفهوم تأمین اجتماعی

طبق تعریف اتحادیه بین‌المللی تأمین اجتماعی (ISSA ) تأمین اجتماعی عبارت است از ” مجموعه کوشش‌ها و فعالیت‌های انجام‌شده توسط برخی از سازمان‌ها و مؤسسات اجتماعی به‌منظور رسیدن به رفاه اجتماعی “

از سوی دیگر رفاه اجتماعی عبارت است از: ” نظامی که به‌منظور خدمت و کمک به افراد به وجود می‌آید تا سلامت، زندگی بهتر و موجبات روابط مناسب‌تری را برای پیشرفت استعدادها، قابلیت‌ها و توانایی‌های انسانی را فراهم سازد. “

در تعریف عام و کلی‌تر داریم: تأمین اجتماعی عبارت است از ” تضمین پاسخگویی به نیازهای مادی و معنوی بیشتر تا حد امکان ” . در کتب فقهی و منابع اقتصادی اسلامی، تأمین اجتماعی را تأمین کامل وسایل زندگی عمومی افراد دانسته و آن را بر دوپایه قرار می‌دهند:

  • اصل کفالت همگانی یعنی مسئولیت افراد نسبت به یکدیگر
  • اصل سهیم بودن جامعه درآمدهای دولت .

به‌طورکلی می‌توان ازنظر اصطلاحی و لغوی برای تأمین اجتماعی دو مفهوم قائل شد. یکی مفهوم عام و کلی و منظور از آن فراهم آوردن کلیه اسباب لازم و ضروری برای زندگی انسانی و دیگری در مفهوم خاص و جزئی که هدف تأمین اقتصادی و یا به‌طور دقیق‌تر تضمین اقتصادی افراد است.

گروه دیگری آن را چیزی جز تأمین و تضمین درآمد نمی‌دانند و بالاخره برخی آن را یک سلسله اقدامات جهت ایجاد و امنیت فکر و خیال انسان‌ها ذکر کرده‌اند.

تأمین اجتماعی می‌تواند اساساً به معنی حمایت تلقی شود که جامعه از طریق مجموعه‌ای از اقدامات همگانی در برابر تنگناهای اقتصادی و اجتماعی برای اعضا خود فراهم می‌کند. تنگناهای مذکور احتمالاً به علت قطع یا کاهش چشمگیر درآمد براثر بیماری، بارداری، حادثه ناشی از کار، بیکاری، ازکارافتادگی، سالمندی و مرگ پدیدار می‌شوند. در ضمن تأمین اجتماعی ارائه مراقبت‌های پزشکی و تدارک کمک‌های مربوط به خانواده‌ها را نیز شامل می‌شود.

سازمان تأمین اجتماعی:

به‌منظور اجرا و تصمیم و گسترش انواع بیمه‌های اجتماعی و استقرار نظام هماهنگ و متناسب با برنامه‌های تأمین اجتماعی، همچنین تمرکز وجوه و درامدهای موضوع قانون تأمین اجتماعی و سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از حمل وجوه و ذخایر، سازمان مستقلی به نام سازمان تأمین اجتماعی وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که در این قانون “سازمان ” نامیده می‌شود، تشکیل می‌گردد. سازمان دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی و اداری است و امور آن منحصراً طبق اساسنامه‌ای که به تصویب هیئت‌وزیران می‌رسد، اداره خواهد شد.

بیمارستان:

تعریف لغوی: جایی است که بیماران را پرستاری و معالجه می‌کنند.

تعریف نظری: بیمارستان یکی از نهادهای مهم ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی و درمانی است که با امکانات و تسهیلات ویژه خود، در بازگشت سلامت جسمانی و روانی افراد بیمار جامعه، انجام تحقیقات پزشکی و آموزشی نیروهای ماهر موردنیاز بخش بهداشت و درمان نقش اساسی ایفا می‌کند.

 در تعریف دیگری که از بیمارستان آمده است که: بیمارستان یک محل اقامت است که مراقبت‌های پزشکی کوتاه‌مدت و درازمدت را ارائه می‌دهد؛ که شامل خدمات مشاهده‌ای، تشخیصی، درمانی و باز توانی جهت اشخاص مبتلا یا مشکوک به بیماری یا جراحات و زایمان است و خدمات سرپایی بیماران را هم ممکن است ارائه بکند یا نکند.

تعریف عملیاتی: در این تحقیق از بین کلیه بیمارستان‌های ملکی یا تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی در سطح تهران 3 بیمارستان شهید لواسانی، لبافی نژاد و آیت اله کاشانی که ازنظر ویژگی‌های آماری نسبتاً همگن هستند به‌عنوان محیط پژوهش انتخاب گردیده که مسئولیت بستری، درمان و ترخیص بیماران را به عهده‌دارند و در این راهبرد از کلیه کارکنان ستادی و درمانی بیمارستان‌ها به فراخور نیاز بهره می‌گیرد.

بیمارستان‌های ملکی سازمان تأمین اجتماعی:

بیمارستانی است که تحت مالکیت سازمان تأمین اجتماعی بوده و مدیریت، اداره، تأمین کارکنان و سایر منابع به عهده این سازمان می‌باشد. در ضمن در این بیمارستان‌ها کلیه خدمات ارائه‌شده به مراجعین تحت پوشش بیمه سازمان تأمین اجتماعی رایگان می‌باشد.

‌تعداد کارکنان‌ سازمان‌ تأمین اجتماعی‌ اعم‌ از کارکنان‌ ستادی‌ و شاغلین‌ در شعب‌ بیمه‌ای‌ و واحدهای‌ درمانی‌ سراسر کشور قریب به 65 هزار نفر است که آر این تعداد بیش از 45 هزار نفر در واحدهای بخش درمان مستقیم مشغول به کار هستند. خدمات درمانی سازمان تأمین اجتماعی یکی از مهم‌ترین تعهدات قانونی سازمان تأمین اجتماعی در قبال بیمه‌شدگان اصلی و تبعی، حمایت در برابر حوادث و بیماری‌ها و حفظ سلامت آنان از طریق ارائه خدمات بهداشتی و درمانی موردنیاز در 2 بخش درمان مستقیم و غیرمستقیم است.

الف – بخش درمان مستقیم سازمان تأمین اجتماعی با 72 بیمارستان تحت پوشش و 282 درمانگاه و دی کلینیک و با کادرمانی بیش از 45 هزار نفر، دومین تولیدکننده درمان پس از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. در بخش درمان مستقیم، جمعیت تحت پوشش درمان سازمان به‌طور رایگان از خدمات مراکز درمانی متعلق به این سازمان بهره‌مند می‌شوند. بیمه‌شدگان حرف و مشاغل آزاد مبلغی را به‌عنوان فرانشیز می‌پردازند. ب – بخش درمان غیرمستقیم سازمان بخش دیگری از خدمات درمانی سازمان به‌صورت خرید خدمات تشخیصی و درمانی از مؤسسات خصوصی و دولتی تأمین می‌شود. این خدمات باهدف تأمین نیاز بیمه‌شدگان و خانواده‌های آنان و با پرداخت بخشی از هزینه‌ها تحت عنوان فرانشیز یا سهم بیمه‌شده، ارائه می‌شود هم‌اکنون سازمان تأمین اجتماعی در این عرصه با بیش از 46 هزار پزشک و دندان‌پزشک و مراکز درمانی و دارویی و تشخیصی طرف قرارداد، بزرگ‌ترین خریدار خدمات درمان در کشور به‌حساب می‌آید.: همچنین با توجه به اینکه تأمین اجتماعی دارای دو بخش بیمه‌ای و درمانی است. اداره کل درمان تأمین اجتماعی استان تهران با برخورداری از ۸ هزار کارکنان بزرگ‌ترین اداره درمان کشور است و یک‌سوم امر درمان را بر عهده دارد.

منبع

صابر هشجین، محسن(1394)، تأثیر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات بر پیاده‌سازی مدیریت دانش، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت اجرایی (گرایش استراتژیک)، دانشگاه پیام نور

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0