مشکلات رفتاری

تعریف دولت فدرال

یکی از تعاریفی که در مورد اختلال رفتاری باید مورد توجه قرار گیرد، تعریفی است که قوانین و مقررات دولت فدرال حاکم در اجرای قوانین آموزش افراد با ناتوانی به شرح زیر مطرح کرده است:

منظور از این اصطلاح وجود شرایطی است که دارای یک یا چند مورد از ویژگی­های زیر بوده و به طور طولانی­مدت و با شدت ظهور کنند و بر عملکرد تحصیلی کودک تأثیر منفی بگذارند:

  1. نارسایی یادگیری که از عوامل هوشی، حسی یا جسمی ناشی نمی­شود
  2. ناتوانی در ایجاد یا حفظ روابط رضایت­بخش با معلمان و همسالان
  3. وجود انواع رفتارها و احساسات نامناسب تحت شرایط عادی زندگی
  4. خلق غمگین و افسردگی فراگیر
  5. نشان دادن علائمی نظیر ترس یا علائم بدنی در مواجهه با مسائل شخصی و تحصیلی.

تعریف شورای کودکان استثنایی

شورای کودکان استثنایی نیز تعریف زیر را ارائه می­کند که فراتر از تعریف موجود در قانون آموزش افراد با ناتوانی­هاست:

اختلال­های هیجانی یا رفتاری به شرایطی گفته می­شود که در آن پاسخ­های رفتاری یا هیجانی فرد در مدرسه با هنجارهای پذیرفته شده و براساس سن، قومیت یا فرهنگ، تفاوت زیادی دارد، به­گونه­ای که بر عملکرد تحصیلی آنها در زمینه­های مراقبت از خود، روابط اجتماعی، سازگاری شخصی، پیشرفت تحصیلی، رفتار کلاسی یا سازگاری شغلی اثر می­گذارد.

اختلال­های هیجانی یا رفتاری شرایطی فراتر از پاسخ­های موقتی به فشارهای روانی موجود در محیط کودک یا نوجوان است که با وجود مداخله­های فردی همچون بازخورد به فرد، مشاوره با والدین یا خانواده و یا اصلاح محیط آموزشی، همچنان پایدار می­ماند. تصمیم­گیری در این رابطه نیز براساس منابع چندگانه درمورد کارکرد رفتاری یا هیجانی فرد صورت می­گیرد. اختلال­های هیجانی یا رفتاری باید دست­کم در دو موقعیت متفاوت مشاهده شود که، حداقل یکی از این دو موقعیت باید به مدرسه مربوط شود.

اختلال­های هیجانی یا رفتاری ممکن است با سایر شرایط معلول­کننده که در جای دیگر این قانون به آنها اشاره شده است، همراه باشند. این طبقه ممکن است شامل کودکان و نوجوانان با اسکیزوفرنی، اختلال­های عاطفی یا دیگر اختلال­های پایدار سلوک، توجه، یا سازگاری شود .

طبقه­بندی

نظام طبقه­بندی روانپزشکی و نظام طبقه­بندی ابعادی دو روش عمده جهت تشخیص و طبقه‌بندی مشکلات رفتاری کودکان می­باشند .

نظام طبقه­بندی روانپزشکی

نظام طبقه­بندی روانپزشکی که بیشتر مورد توجه روانشناسان و روانپزشکان قرار گرفته است، راهنمای تشخیصی و آماری اختلال­های روانی است که توسط انجمن روانپزشکی امریکا تهیه شده است و اختلال­های مربوط به کودکان و نوجوانان را به هفت گروه تقسیم کرده است:

  1. اختلال­های رشدی فراگیر
  2. اختلال­های نارسایی توجه و آزاررسانی
  3. اختلال­های اضطرابی
  4. اختلال­های خوردن و تغذیه
  5. اختلال­های تیک
  6. اختلال­های دفع
  7. سایر اختلال­های شیرخوارگی، کودکی یا نوجوانی.

نظام طبقه­بندی ابعادی

نظام طبقه­بندی ابعادی میزانی از رفتار است که کودکان از خود نشان می­دهند و رفتار کودکان به صورت پیوستاری است که رفتار عادی را از غیرعادی جدا می­کند. نمره­های افراد با نمره­های هنجار گروه مقایسه می­شود و درک رفتار کودک آسان­تر است. افرادی چون کوای و پترسون ، آخنباخ و ادلبروک و کانرز، گویت و اولریچ،  برای طبقه­بندی رفتار کودکان از نظام طبقه­بندی ابعادی استفاده کردند.کوای و پترسون، با بهره­گیری از مقیاس­های درجه­بندی رفتاری که با کمک آموزگاران و پدر و مادران تهیه شدند، ویژگی­هایی که کودکان در شرح­حال خود نوشته­اند و پاسخ­هایی که به پرسشنامه­ها داده­اند، شش بعد رفتاری مرتبط با یکدیگر را تشخیص دادند که عبارتند از:

  • اختلال سلوک
  • اضطراب- انفعال
  • مشکلات توجه- ناپختگی
  • پرخاشگری اجتماعی،
  • رفتار روان­پریشی
  • حرکات اضافی

آخنباخ و ادلبروک، نیز ابعاد متفاوتی از اختلال­های رفتاری را برای کودکان ارایه داده­اند. آنها به دو بعد کلی با عنوان برون­نمود و درون­نمود دست یافتند.مشکلات برون­نمود وابسته به بیرون است و شامل برون­ریزی، بی­اعتنایی و رفتارهای تخلف از قانون می­باشد. مشکلات درون­نمود بیشتر وابسته به درون است و شامل پس­کشیدن یا عقب­نشینی، افسردگی و اضطراب می­باشد.کودکانی که دارای ویژگی برون­نمود هستند، رفتارهای تهاجمی و پرخاشگرانه دارند و رفتارشان با آنچه کوای و پترسون، از اختلال سلوک و پرخاشگری­های اجتماعی توصیف کرده­اند، نزدیک است. کودکانی که به عنوان درون­نمود طبقه­بندی می­شوند، دارای رفتاری ناپخته هستند و اغلب گوشه­گیر می­باشند. رفتار این گروه از کودکان همانند کودکانی است که کوای و پترسون در ابعاد اضطراب- انفعال و ناپختگی توصیف کرده­اند.کانرز، هم اختلال رفتاری را به پنج بعد مشکلات سلوک، مشکلات یادگیری، مشکلات روان‌تنی، بیش­فعالی تکانشگری، اضطراب­خجالتی تقسیم کرده است.

اضطراب

اختلال­های اضطرابی شایع­ترین اختلال­های هیجانی می­باشند. وقتی از کودک خواسته می­شود فعالیت اجتماعی را انجام دهد، در کلاس به سؤال­های معلم پاسخ دهد و با دوستانش ورزش کند، ممکن است دچار اضطراب شود. این ترس و اضطراب­ها در دوران کودکی زمانی اختلال محسوب می­شود که شدید، طولانی و مشکل­آفرین باشد. نشانه­های اختلال اضطرابی شامل دل‌درد، سردرد، تنش عضلانی، تعریق، رفتار وحشت­زدگی یا احساس خفگی می‌باشد .

اختلال­های اضطراب فراگیر، وحشت­زدگی و فوبی مکان­های باز جزء اختلال­های اضطرابی می­باشند و اختلال­های فوبیک و استرس پس از سانحه جزء دسته­ی اختلال­های ترس محسوب می­شوند. فردی­که اختلال ترس دارد درواقع از یک موضوع ویژه و خطرناکی می­ترسد ولی در اختلال­های اضطرابی موضوع ویژه­ای فرد را تهدید نمی­کند اما فرد همیشه مضطرب است. در اختلال یادگیری، مشکلات اضطرابی هم مشاهده می­شود و این افراد تحمل هیچ رابطه سازگاری را ندارند. فوبی ویژه در افراد با اختلال یادگیری رایج می‌باشد.

مطالعات شیوع­شناسی نشان می­دهد که اختلال­های اضطرابی در دختران بیشتر از پسران رایج است و این تفاوت­ها در طول دوره نوجوانی برجسته­تر می­شود. در دختران اختلال­های اضطرابی سریع­تر از پسران رشد می­کند. دختران نسبت به پسران مشکلات بیشتری در عوامل روانشناختی مرتبط با رشد اضطراب دارند و همچنین، در شیوع اختلال­های اضطرابی تفاوت‌های جنسیتی وجود دارد. ترس از اجتماع که با رویدادهایی در طول زندگی مرتبط است در زنان 15% و در مردان 11% گزارش شده است. در مجموع، 6/6% از زنان و 6/3% از مردان اختلال اضطراب فراگیر دارند. اختلال­های اضطرابی ممکن است به تنهایی اتفاق بیفتد ولی اغلب اوقات با مشکلات رفتاری درون­نمود مانند افسردگی همراه است. همچنین اضطراب کودکی با نقص در عملکرد مدرسه، روابط خانواده و عملکرد اجتماعی همراه است. معمولاً اختلال­های اضطرابی در اوایل کودکی شروع می­شود و تا بزرگسالی ادامه دارد.

منبع

لشگری،حمیده(1392)، مشکلات رفتاری دانش­آموزان با اختلال‌های یادگیری بر اساس سبک فرزندپروری والدین،پایان نامه کارشناسی ارشد، روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشکده علوم تربیتی وروان شناسی شیراز

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

  1. زهره میرزاخانی :
    14 جولای 2022

    مطالب بسیارعالی بود متشکرم ازاینکه اطلاعات دراختیار قراردادین

0