قزوین و اماکن گردشگری

قزوین:  به پارسی میانه: کاسپین،  یکی از پر جمعیت ترین شهرهای ایران و مرکز استان قزوین در کشور ایران است. این شهر مرکز شهرستان قزوین است. مساحت قزوین ۵۶۹۳ کیلومتر مربع می‌باشدجمعیت این شهر برابر سرشماری سال ۱۳۹۰ مرکز آمار ایران برابر با ۴۶۴٫۳۲۳ نفر بوده‌است زبان رایج مردم قزوین زبان پارسی است. برخی از مردم این شهر به زبان‌های تاتی، مراغی، کردی، لری، ترکی و رمانلویی نیز سخن می‌گویند همچنین قزوین به دلیل قرار گرفتن در گلوگاه ارتباطی استان‌های شمالی و باختری کشور، نزدیکی به تهران، دارا بودن چند شهر صنعتی و نیز برخورداری از چندین دانشگاه از جمله دانشگاه بین‌المللی امام خمینی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین و دانشگاه آزاد قزوین و نیز تعدادی دانشگاه های خصوصی از موقعیت جغرافیایی خوبی برخوردار است. این شهرستان دارای جاذبه های بسیار زیاد از قبیل عمارت ها ؛ کاخ چهلستون و…، بازارها و سراها، گرمابه ها : حمام قجر و موزه ها و ….، آب انبار ها، جاذبه های طبیعی بسیار زیاد است که سالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی را جذب می کند .

قلعه الموت

قلعه الموت یکی از قلعه‌های منحصر به فرد تاریخی در ایران است. دژ الموت در شمال شرقی روستای گازرخان؛  قصر خان  و بر فراز صخره ای به ارتفاع ۲۱۶۳ متر از سطح دریا که بلندی صخره از زمین‌های پیرامون خود ۲۰۰ متر و گسترده دژ ۲۰۰۰۰ متر مربع می‌باشد قرار دارد. این کوه از نرمه گردن ؛ میانه نرمه‌لات و گرمارود  شروع شده و به طرف مغرب ادامه پیدا کرده است. صخره‌های پیرامون قلعه که رنگ سرخ و خاکستری دارند، در جهت شمال شرقی به جنوب غربی کشیده شده‌اند. پیرامون دژ از هر چهار سو پرتگاه است و تنها راه ورود به قلعه در انتهای ضلع شمال شرقی است که کوه هودکان با فاصله‌ای نسبتاً زیاد بر آن مشرف است. . این قلعه یکی از جاذبه‌های گردشگری الموت محسوب می‌شود .

قلعه الموت را مردم محل ؛ قلعه حسن  می‌نامند. این قلعه از دو بخش غربی و شرقی تشکیل شده است. قسمت باختری که دارای ارتفاع بیشتری است به نام جورقلا ؛ یعنی قلعه بالا   و پیلاقلا ؛  یعنی قلعه بزرگ خوانده می‌شود. طول قلعه حدود یک صد و بیست متر و عرض آن در نقاط مختلف بین ده تا سی و پنج متر متغیر است. دیوار شرقی قلعه بالا یا قلعه بزرگ که از سنگ و ملاط گچ ساخته شده است، کم‌تر از سایر قسمت‌ها آسیب دیده است. طول آن حدود ده متر و ارتفاع آن بین چهار تا پنج متر است. در طرف جنوب، در داخل صخره اتاقی کنده شده که محل نگهبانی بوده است. در جانب شرقی این اتاق، دیواری به ارتفاع دو متر وجود دارد که پی آن در سنگ کنده شده و پشت کار آن نیز از سنگ گچ بنا شده است و نمای آن از آخر می‌باشد. در جانب شمال غربی قلعه بالا نیز دو اتاق در داخل سنگ کوه کنده‌اند. در جانب جنوب غربی این قسمت قلعه، حوضی به طول هشت متر و عرض پنج متر در سنگ کنده‌اند که هنوز هم بر اثر بارندگی‌های زمستان و بهار پر از آب می‌شود.

در کنج جنوب غربی این حوض، درخت تاک کهن‌سالی که هم‌چنان سبز و شاداب است، جلب توجه می‌کند. اهالی محل معتقدند که آن را ، حسن صباح  کاشته است. به‌طور کلی باید گفت، قلعه‌الموت که دو قلعه بالا و پایین را در بر می‌گیرد، به صورت بنای سترگی بر فراز صخره‌ای سنگی بنا شده و دیوارهای چهارگانه آن به تبعیت از شکل و وضع صخره‌ها ساخته شده‌اند؛ از این رو عرض آن به‌خصوص در قسمت‌های مختلف فرق می‌کند. از برج‌های قلعه، سه برج گوشه‌های شمالی و جنوبی و شرقی هم‌چنان برپای‌اند و برج گوشه شرقی آن سالم‌تر است. دروازه و تنها راه ورود به قلعه در انتهای ضلع شمال شرقی قرار دارد. مدخل راه منتهی به دروازه، از پای برج شرقی است و چند متر پایین‌تر از آن واقع شده است. در این محل، تونلی به موازات ضلع جنوب شرقی قلعه به طول شش متر و عرض دو متر و ارتفاع دو متر در دل‌سنگ‌های کوه کنده شده است. با گذشتن از این تونل، برج جنوبی قلعه و دیوار جنوب غربی آن، که روی شیب تخته سنگ ساخته شده است، نمایان می‌گردد.

دیوارهای اطراف قلعه و برج‌ها، در همه جا، دارای یک دیوار پشت‌بندی است که هشت متر ارتفاع دارد و به موازات دیوار اصلی بنا شده است و ضخامت آن به دو متر می‌رسد. از آنجا که در تمام طول سال، گروه زیادی در قلعه سکونت داشته و به آب بسیار نیاز داشته‌اند؛ سازندگان قلعه با هنرمندی خاصی اقدام به ساخت آب انبارهایی کرده‌اند و به کمک آب‌روهایی که در دل سنگ کنده‌اند، از فاصله دور، آب را بر این آب انبارها سوار می‌نموده‌اند.

در حال حاضر، اهالی محل خرابه‌های این محوطه را دیلمان‌ده، اغوزبن، خرازرو و زهیرکلفی می‌نامند. همچنین در سمت غرب قلعه، قبرستانی قدیمی معروف به ؛ اسبه کله چال  وجود دارد که در بالای تپه مجاور آن، بقایای چند کوره آجرپزی نمایان است. در قله کوه هودکان نیز پیه‌سوزهای سفالین کهن به دست آمده است. سال بنای قلعه‌الموت در کتاب نزهه‌القلوب حمدالله مستوفی، دویست و چهل و شش ه . ق ذکر شده که هم‌ زمان با خلافت المتوکل خلیفه عباسی می‌باشد. تخریب قلعه این قلعه در شوال ۶۵۴ هجری قمری به‌دستور هلاکو به آتش کشیده و ویران شد و از آن پس به‌عنوان تبعیدگاه و زندان مورد استفاده قرار گرفت. همچنین از سال ۹۳۰ هجری قمری و ابتدای حکومت شاه طهماسب صفوی تا سال ۱۰۰۶ هجری قمری قلعه کالبدی سالم داشته است. متاسفانه حفاری‌هایی که در دوره قاجار برای یافتن گنج در قلعه الموت انجام شده، سبب ویرانی آن شده‌است .

دریاچه اوان

دریاچه زیبای اوان در نیمه شمالی الموت، در دامنه کوه خشچال، در فاصله ۷۵ کیلومتری قزوین و در میان چهار روستای اوان، وربن، زواردشت و زرآباد شهر قزوین قرار دارد. این دریاچه که بیش از هفتاد هزار متر مربع مساحت دارد، در ارتفاع هزار و هشتصد متری از سطح دریا واقع شده‌است. طول آن در طویل‌ترین قسمت ۳۲۵ متر و عرض آن ۲۷۵ متر می‌باشد. تنها از آب چشمه‌های زیرزمینی موجود در بستر دریاچه تغذیه می‌شود و بخش ناچیزی از آن هنگام بارندگی تامین می‌شود اما به صورت سطحی و کم. غلیان دایمی آن باعث صافی و زلالی آب دریاچه شده‌است. عمیق‌ترین بخش آن به عمق ۵٫۷ متر می‌باشد که در جنوب شرقی آن واقع شده‌است البته برخی از مسئولان عمق دریاچه را بین یک تا بیست متر تخمین زده‌اند. از سرریز آب دریاچه نیز رود کوچکی تشکیل می‌شود که آب آن مورد استفاده کشاورزان روستاهای کوشک و آیین است. در تابستان این دریاچه محل ماهی‌گیری، آب‌تنی و قایق‌رانی و در پاییز، مأمن پرندگان مهاجر مانند قو، غاز، مرغابی و در زمستان با توجه به برودت هوا و یخ زدن سطح آن قابل اسکی سواری است. دریاچه اوان احتمالا ۵۰۰ سال پیش بر اثر لغزش به وجود آمده که این لغزش در حال حاضر غیر فعال است.

اعتقادی وجود دارد مبنی بر اینکه این دریاچه بازمانده دریاچه بزرگی در قدیم است. اُوان (اُو(ow)=آب + وان) به معنای وان پر از آب است. غیر از گونه‌های درختی دست‌کاشت نظیر بید، چنار، تبریزی، سیب، آلبالو، گیلاس، سنجد، فندق و گردو، گیاهان علفی مانند گون، کنگر، شیرین‌بیان و گونه‌های مختلف دیگر از خانواده گرامینه و لگومینیوزه هم در حوزه آبخیز اوان وجود دارند. از گیاهان داخل دریاچه هم می‌توان به نی‌بن در آب و گیاهان غوطه ور خوشاب و چنگال آبی اشاره کرد که محیط مناسبی را برای پرورش ماهیانی چون اردک ماهی به وجود می‌آورند. از گونه‌های جانوری اطراف اوان می‌توان به کل و بز کوهی که به علت شکار بی‌رویه و تخریب زیستگاه آنان کاهش چشمگیری یافته‌اند به پلنگ، خرس قهوه‌ای، روباه، شغال، گرگ، گراز، شنگ : نوعی سمور،  سیاه گوش : گربه وحشی،  انواع عقاب‌ها، دال، دلیچه، شاهین، جغد، کبک، فاخته، دارکوب، سبزقبا، زاغ و انواع گنجشک‌سانان، قورباغه، لاک‌پشت و خرچنگ اشاره کرد .

انواع ماهی‌هایی که در این دریاچه ساکن می‌باشند عبارتند از:

  • قزل‌آلای رنگین‌کمان
  • کپور
  • اردک ماهی

کاخ چهلستون ؛عمارت کلاه فرنگی

عمارت چهلستون ساختماني هشت گوش و در دو طبقه به مساحت تقريبي‎500 متر مربع بنا شده ‌است.رواقي با ستونهاي آجري و قوسهاي نيم دايره اي بنا را در برگرفته و بر بالاي آن ايواني با ستونهاي چوبي استوار گرديده است. نقشه بنا داراي طرحي با محورهاي صليبي و برون گرا و سقف طبقه ‌همکف پوشيده از مقرنس با طرح‌هاي بديع و سقف طبقه فوقاني خنچه پوش است.شاه طهماسب صفوي درسال ‎951 هجري قمري به دليل تهديدات ترکان عثماني تصميم به‌ انتقال پايتخت از تبريز به قزوين گرفت و در همين سال بود که ‌اراضي موسوم به زنگي‌آباد را از ميرزا شرف جهان يکي از بزرگان و معتمدان شهر براي احداث بناي شاهي خريداري کرد. شاه طهماسب به معماران برگزيده کشور دستور داد تا باغي به ‌شکل مربع در آن بسازند و در ميان آن عمارتهاي عالي، تالار، ايوانها و حوض هاي زيبا بنا کنند.

عمارت کلاه فرنگي؛  به همراه؛ سردر عالي قاپو   تنها بناهاي باقي مانده از باغهاي دوره صفويه در قزوين است. اين بنا در دوره قاجاريه توسط ؛ سعدالسلطنه  فرماندار وقت قزوين بازسازي شد و چهلستون نام گرفت. موزه دائمی خوشنویسی، کاخ چهل ستون قزوین نقاشی های دیواری طبقه اول نمونه ای از هنر نگارگری مکتب قزوین و دارای شهرت جهانی است. این دیوارهای مزین به نقاشی و دیوارنگاره ها در نوع خود منحصر به فرد بوده و وجود سه لایه دیوارنگاره حاکی از گذشت ادوار مختلف تاریخی بر آن است. تعداد نقاشی‌های دیواری این بنا مشخص نیست، اما طبق گفته‌های ؛ عبدالملک شیرازی و   قاضی احمد حقی  ، این نقاشی‌های دیواری از آب طلا بوده‌اند. مکتب حاکم بر این نقاشی‌ها از تغییر و تحولات سیاسی نیز تاثیر گرفته، به ‌نحوی که ظهور نادرشاه و مکتب افشاریه در چهل‌ ستون دیده می‌شود.

همچنین ظهور قاجار نیز در سومین لایه نقاشی های کاخ چهل ‌ستون دیده می‌شد که به مرور زمان از میان رفته است. برخی معتقدند بنای هشت بهشت اصفهان با الگو برداری از این اثر ساخته شده است. با اینکه عبدی بیگ شیرازی شاعر ومورخ دوره شاه طهماسب در اشعار خود عمارتهای شاهی را به دقت توصیف نموده ولی نامی از هنرمندان نقاش و معمار بنا نمی برد، اما بیگ نقاشی‌های دیواری برون و درونی کاخ چهل‌ستون قزوین را اثر میرزا علی نقاش، مظفرعلی نقاش، علی‌اصغر کاشی، عبدالجبار استرآبادی و رضا عباسی که از ماهرترین استادان زمان خود بوده اند دانسته است. عمارت چهلستون در بهمن ماه سال ‎ ۱۳۳۴به شماره ‎ ۳۸۹در فهرست آثار تاریخی ایران ثبت شد.این کاخ در سال 1337 به عنوان گنجینه اشیای تاریخی و باستانی مورد استفاده قرار گرفت و هم‌ اکنون به موزه خوشنویسی قزوین تبدیل شده‌ است .

حمام قجر وموزه مردم شناسی

حمام قجر یکی از کهن‌ترین و بزرگ‌ترین گرمابه‌های قزوین است که در سال ۱۰۵۷ هجری قمری به وسیله امیر گونه خان قاجار قزوینی از سرداران شاه عباس صفوی به دستورشاه ساخته شده و نخست ؛ حمام شاهی  نام داشته است تاریخ بنای آن را ؛ صحت عافیت  گفته اند. مساحت آن حدود ۱۰۴۵ متر مربع است.حمام از سه بخش اصلی سربینه، میاندر و گرمخانه و همچنین از دو قسمت جداگانه زنانه و مردانه تشکیل شده است، در اصلی آن رو به جنوب باز می‌شود و با راه پله‌های مارپیچ به سربینه منتهی می‌گردد. سربینه بزرگ گرمابه که حوض زیبایی در وسط آن قراردارد شش شاه‌نشین و طاق نما را در پلانی هشت ضلعی با راهرویی به گرمخانه پیوند می‌دهد. این اثر تاریخی در سال ۱۳۷۹ توسط میراث فرهنگی و گردشگری استان قزوین خریداری و با سرمایه گذاری شهرداری قزوین و مدیریت سازمان نوسازی و بهسازی مرمت شد و هم اکنون به عنوان موزه مردم‌شناسی در سه بخش اقوام، آداب و رسوم و مشاغل مورد بازدید علاقه مندان قرار می گیرد.  این اثر در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۲۶۰۱ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .

نیروی انتظامی و امنیت

برنامه ریزی مبتنی بر خرد جمعی، تلاش مجاهدانه و از سرِ دلسوزی برای پیشرفت و حركت رو به جلوی كشور، تحقق برنامه ها و اجرای صحیح آن را منوط به تأمین امنیت و احساس آرامش درونی جامعه است. پرسنل نیروی انتظامی به عنوان سربازان نظام اسلامی اند، نیاز به تأمین امنیت جزو نیازهای اساسی و زمینه ساز برای برنامه ریزی منظم و سازمان یافته است. چنانچه جامعه ای امنیت نداشته باشد هیچ كار سازمان یافته ای در جهت پیشرفت و ارتقاء آن كشور تضمین نخواهد شد.که این وظیفه خطیر بر دوش این پرسنل شریف و سازمان خدمت گذار نیروی انتظامی است .

مدیریت انتظامی شهرستان قزوین

شهرستان قزوین در یکصدو سی کیلومتری غرب تهران قرار دارد و به وسیله بزرگراه و راه آهن به تهران متصل است.مرکز این شهرستان شهر قزوین و دارای شش بخش بنام های مرکزی، الموت غربی، الموت شرقی، طارم سفلی و کوهین و نیز شانزده دهستان است.فرماندهی انتظامی شهرستان قزوین دارای هشت کلانتری بنام های:کلانتری11مدرس واقع در خیابان مدرس،کلانتری12 بازار واقع در بازار سنتی،کلانتری13باهنر واقع در خیابان اسد آبادی ،کلانتری14واقع در مینودر،کلانتری15میدان جانبازان واقع در شهرک جانبازان کلانتری17غیاث آباد واقع در خیابان غیاث آباد ، کلانتری20 اقبالیه واقع در شهر اقبالیه ،کلانتری21 محمودآباد نمونه واقع در شهر محمودآباد نمونه و هشت پاسگاه برون شهری بنامان

  • پاسگاه کورانه واقع در دهستان کورانه
  • پاسگاه رجائی دشت واقع در دهستان رجائی دشت
  • پاسگاه رازمیان واقع در شهر رازمیان
  • پاسگاه معلم کلایه واقع در شهر معلم کلایه
  • پاسگاه کوهین واقع در شهر کوهین
  • پاسگاه نیارک واقع در دهستان نیارک
  • پاسگاه سیردان واقع در شهر سیردان
  • پاسگاه کوهگیر واقع در دهستان کوهگیر که هرکدام وظیفه برقراری نظم و امنیت در حوزه سرزمینی خود را برعهده دارند.

با عنایت به تنوع آثار تاریخی و طبیعی در شهرستان قزوین هرساله تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی از جاذبه های تاریخی و طبیعی قزوین بازدید می نمایند و فرماندهی انتظامی شهرستان قزوین از طریق استقرار پاس ثابت، اعزام واحدهای گشتی،کنترل نامحسوس گردشگران بخصوص گردشگران خارجی و اجرای طرح های پاکسازی تفرج گاه ها در جهت امنیت گردشگران و پیشگیری از هرگونه ناامنی در سطح حوزه سرزمینی کوشا بوده است.

با بررسی بعمل آمده بیشترین جرایم علیه گردشگران در شهرستان قزوین سرقت، نزاع و ایجاد مزاحمت ، تصادفات بوده که فرماندهی انتظامی شهرستان قزوین با ارائه هشدارهای انتظامی و پخش بروشور و برخورد با سارقین و کنترل عبور و مرور و همچنین اجرای طرح های ارتقاء امنیت اجتماعی و پاکسازی تفرج گاه ها در جهت کاهش و کنترل این جرائم در بین گردشگران میباشد.

باعنایت به اینکه قلمرو مکانی پژوهش کاخ چهلستون، قلعه الموت ، دریاچه اوان ، حمام قجر می باشد فرماندهی انتظامی شهرستان قزوین با استقرار پاس ثابت در کاخ چهلستون اعزام و سرکشی واحدهای گشتی به حمام قجر ، قلعه الموت و دریاچه اوان امنیت این مکان ها را جهت بازدید گردشگران داخلی و خارجی فراهم می نماید.

نیروی انتظامی و توریست

از آنجايي كه پليس تأمين كننده امنيت جاني، مالي، رواني و اجتماعي گردشگران است، نقش آن در رضايت مندي و جذب تعداد بيشتر گردشگران خارجي بسيار حائز اهميت است.در صورتی‌که جرمی نسبت به جهانگردان واقع شود هیچ تفاوتی با شهروندان کشور نداشته و مانند یک شهروند ایرانی با او برخورد می‌شود. در این میان نقش وزارت امور خارجه از زمان صدور روادید و ورود توریست به کشور، همچنین ایجاد تسهیلات و امکانات حمایتی مانند راهنمائی توریست بسیار مؤثر است. همچنین راهنمائی صحیح توریست در مورد مراجعی که در هنگام مواجهه با مسائل امنیتی می‌توانند به آنها مراجعه کنند و اطلاع‌رسانی در مورد مناطقی که نباید به آنجا سفر کنند، ضروری است. در این مقوله آگاهی‌های نیروی انتظامی از طریق آموزش افزایش پیدا کند تا به واسطه آن حضور جهانگردان در جامعه افزایش یابد. هر توریستی که با اجازه دولت و رویداد صادره از وزارت خارجه وارد کشور می‌شود، حق دارد از امنیت لازم اجتماعی برخوردار شده و نسبت به حفظ امنیت جانی و مالی‌اش اطمینان حاصل کند.

مسئولیت حفظ و تأمین منافع جهانگردان بر عهده نهادهائی مانند وزارت امور خارجه، وزارت کشور، نیروی انتظامی و سازمان جهانگردی و میراث فرهنگی است. هر چند که در ایران قانون مدونی که از حقوق جهانگردان حمایت کند وجود ندارد. جهانگردان یکسری حقوق ویژه و خاص در کشورهای دیگر دارند که امنیت بیشتری را برای آنان به همراه می‌آورد و آنان می‌توانند با آرامش بیشتری از آن کشور دیدن کنند اما در کشور ما قانون وجود ندارد و تنها با توسل به احکام کلی می‌توانند احقاق حق کنند. گردشگری و جهانگردی در حال حاضر یک صنعت است اما سهم ما از این صنعت بسیار ناچیز است. شایسته است که لایحه‌ای توسط دولت تدوین شود که حمایت‌های بیشتری از حقوق جهانگردان صورت گیرد. از آنجا که حفاظت از جان و مال جهانگردان و گردشگران جزو اولویت‌های اصلی هر کشور است، لزوم ایجاد یک پلیس ویژه برای گردشگران در ایران ضروری است. می‌توان با تشکیل پلیس گردشگری از حقوق گردشگران و سیاحان حفاظت کرد .

نیروی انتظامی

پس از قبول قطعنامه 598 و برقراری آتش بس میان ایران و عراق، مأله ادغام نیروهای انتظامی از طرف وزارت کشور و نمایندگان مجلس به منظور برقراری هر چند بهتر امنیت در داخل کشور و مرزهای جمهوری اسلامی، جلوگیری از صرف هزینه های اضافی و همچنین تداخل و ظایف، مسئولیتها و مأموریت های مشابه، مطرح و به طور جدی دنبال وسرانجام پس از بحث و بررسی های فراوان قانون ادغام نیروهای انتظامی امل 11 ماده و 10 تبصره در 27تیرماه 1369از  تصویب مجلس گذشت و به تأیید شورای نگهبان رسید و پس از گذشت6 ماه از تصویب این قانون، ادغام نیروی انتظامی سابق آغاز شد و نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی  ایران در 12فروردین 1370 با تأیید فرماندهی معظم کل قوا به منصه ظهور رسید.

  • ماده یک : وزارت کشور موظف گردید، نیروهای انتظامی موجود آن زمان ؛  شهربانی، کمیته و ژاندارمری   را حداکثر ظرف مدت یک سال ادغام نماید و سازمانی تحت عنوان نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تشکیل دهد .
  • ماده دو :نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران سازمانی است مسلح در تابعیت فرماندهی کل قوا و وابسته به وزارت کشور که فرمانده آن از طرف فرمانده کل قوا منصوب می شود.
  • ماده سه :هدف از تشکیل نیروی انتظامی، استقرار نظم و امنیت، تأمین آسایش عمومی و فردی، نگهبانی و پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی در چارچوب این قانون در قلمرو کشور جمهوری اسلامی ایران است.
  • مأموریت و وظایف نیروی انتظامی براساس ماده چها راین قانون مشتمل بر 25 بند است که مهمترین آنها عبارتنداز:
  1.  استقرار نظم و امنیت و تامین آسایش عمومی و فردی.
  2. مقابله و مبارزه قاطع و مستمر با هر گونه خرابکاری، تروریسم، شورش و عوامل حرکت هایی که مخل امنیت کشور باشد، با همکاری وزارت اطلاعات.
  3. تأمین امنیت برای برگزاری اجتماعات، تشکل ها، راهپیمایی­ها و فعالیت­های قانونی و مجاز و ممانعت و جلوگیری از هر گونه تشکل و راهپیمایی و اجتماع غیر مجاز و مقابله با اغتشاش، بی نظمی و فعالیتهای غیرمجاز.
  4. اقدام لازم در زمینه کسب اخبار و اطلاعات در محدوده وظایف محوله و همکاری با سایرسازمانها و یگانهای اطلاعاتی کشور در حدود وظایف آنها. حراست از اماکن، تأسیسات، تجهیزات و تسهیلات طبقه بندی شده غیر نظامی و حفظ حریم آنها به استثنای موارد حساس و حیاتی به تشخیص شورای عالی امنیت ملی که به عهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خواهد بود.
  5.  مراقبت و کنترل مرزهای جمهوری اسلامی ایران، اجرای معاهدات و پروتکل های مصوبه مرزی و استیفای حقوق دولت و اتباع مرزنشین جمهوری اسلامی ایران در مرزها و محدوده انحصاری اقتصادی دریاها.
  6. اجرای قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و… حفظ حریم راههای کشور.
  7. اجرای قوانین و مقررات وظیفه عمومی و…

پليس انتظامي

 مهم ترين و اساسي ترين وظيفه پليس استقرار نظم و برقراري امنيت در جامعه است، در سايه امنيت است كه مردم با آسودگي خاطر زندگي روزانه خود را ادامه مي دهند و چرخ هاي اقتصادي، اجتماعي، ديني، فرهنگي و سياسي كشور به سرعت در جهت پيشرفت و ترقي گردش مي نمايد، تحقق اين امر يعني تأمين امنيت در جامعه زماني امكان پذير خواهد بود كه پليس با اتخاذ تدابير لازم و به كارگيري مراقبت و هوشياري و انجام كنترل و نظارت دقيق از وقوع جرم پيشگيري نموده و حوزه استحفاظي مأموريت خود را از هر جهت زير پوشش امنيت قرار دهد. در نيروي انتظامي اين وظيفه حائز  اهميت  و در واقع مي توانيم بگوييم اين نقش حياتي به عهده ي پليس انتظامي محول گرديده است .

بخشنامه (20 ) تاریخ :  12/10/91   شماره:116228/646/53/15

با توجه به دیدگاه مثبت مسئولین جمهوری اسلامی ایران نسبت به توسعه و رونق صنعت جهانگردی و گردشگری در کشور ، خواهشمند است دستور فرمائید ، ضمن همکاری لازم با سازمانهای مربوط ؛  برابر مقررات  ، موارد زیر را مد نظر قرار داده و بر حسن اجرای آنها نظارت نمایند.

  • امنیت جاده ها بمنظور جلوگیری از راهزنی و غارت اموال گردشگران تامین گردد .
  • امنیت و انتظامات محل اقامت گردشگران تامین گردد .
  • کارکنان نیروی انتظامی با لباس فرم مرتب و آراستگی کامل در اماکن و محلهای مورد تردد و بازدید گردشگران حضور داشته باشند .
  • برای تردد ایمن گردشگران در سطح شهرها اقدامات انتظامی و تسهیلات لازم بعمل آید .
  • اقدامات لازم برای جلوگیری از سرقت اموال گردشگران در محل های مورد بازدید واسکان آنها به عمل آید .
  • واحدهای انتظامی با مراجعین خارجی برخورد مطلوب و مناسبی داشته و در انجام کار آنها تسریع نمایند.
  • از ایجاد مزاحمت برای گردشگران جلوگیری گردد .
  • در فرودگاهها از پرسنل آگاه و خوش برخورد در امور گردشگران استفاده خدمتی معمول و تشریفات دست و پاگیر و غیر ضروری حذف گردد .
  • در گلوگاه­ها و جاده ها برای اتوبوسهای حامل گردشگران مزاحمت ایجاد نکرده و سلیقه ای عمل نشود .

منبع

منصوری ارگنه،بهرام(1393)، تأثیر اقدامات کنترلی پلیس انتظامی،پایان نامه ارشد، مدیریت انتظامی، دانشگاه علوم انتظامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0