فواید و ضرورت سواد رایانه­ای(توانایی فنی) در عملکرد مدیریت

به عقیده کاوویا، منطق کاربرد فن­آوري اطلاعات و ارتباطات، افزایش بهر ه­وري آموزشی، افزایش سواد فن­آوري فراگیران، و تسهیل و حمایت فرآیند­ها و برنا مه­هاي یاددهی و یادگیري است لذا مهمترین فایده سواد اطلاعاتی فنی، در یک جامعه اطلاعاتی، افزایش بهره‌وری در تمامی شئون زندگی‌ فردی و اجتماعی است. بهره‌وری بهتر، به‌ بهبود ساختار هزینه و توانایی در ارائه بهتر کالا و خدمات منجر می‌شود. در واقع، بهره‌وری‌ زیاد از رایانه، آن‌ را به یک نیروی خلاق در عرصه رقابت جهانی‌ تبدیل کرده است. مشغله ذهنی اکثر مدیران ارشد، چگونگی نگریستن به مقوله‌ بهره‌وری است.

همان طور که پیتر دراکر گفته‌ است، بهره‌وری از ساختن و جنبش سریع و موثر به خدمات و کار مثبتی بر دانش تغییر یافته‌ است. قبل از گسترش استفاده از رایانه، مدیران عمدتاً از اطلاعات مربوط به فعالیت­های سازمانی نمی­توانستند استفاده نمایند، به طوریکه اطلاعات یا دیر به­دست مدیران می­رسید یا به شکل خام بود که به این صورت نمی­توانست مورد استفاده قرار گیرد و برای تبدیل آن به اطلاعات هزینه زیادی مصرف می­شد؛ اما امروزه با روی کار آمدن رایانه­های پیشرفته کار مدیران در سطح اخذ اطلاعات به آسانی انجام می­شود. در سازمان­های بزرگ و پیچیده، داده پردازی الکترونیکی سیستم­های کنترل، تمام برنامه­ها و کیفیت عملیات را مشخص می­کنند. بنابراین این ضرورت ایجاب می­کند تا مدیران سواد رایانه­ای را جزء توانایی های مدیریتی خود قرار دهند.

تعریف و مفهوم مدیریت

هرسی و بلانچارد مدیریت را هدایت و رهبری برای دستیابی به هدف­های سازمان تعریف کرده­اند. بعضی صاحب­نظران رمز موفیت مدیر را در توان هدایت نیروی انسانی تحت سرپرستی وی می­دانند و از این­رو مدیریت را کار با دیگران و از طریق آنان در جهت کسب اهداف سازمانی دانسته­اند.

منبع

درینی، صدیقه(1394)، رابطه سواد اطلاعاتی مدیران با کیفیت عملکرد آنان، پايان نامه کارشناسي ارشد، مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0