سواد ارتباطی(توانایی کلامی)

برقراری ارتباط صحیح بین اجزاء گوناگون یک سازمان، از ارکان وظایف مدیر در فرایندی مدیریت است. بیشتر وقت مدیریت به ارتباط رودرو یا به تلفن با زیر دستان، همکاران یا ارباب رجوع می­گذرد؛ لذا یک مدیر باید در حیطه ارتباط و گفتگو بسیار ماهر عمل نماید. عدم تسلط در شیوه برقراری ارتباط می­تواند باعث ایجاد مشکلات روحی و روانی(اعتماد بنفس پایین، عدم شناخت دیگران، نداشتن تسلط در صحبت کردن) و اجتماعی(خشونت، عدم مسؤولیت کاری، سوءظن و…) عدیده­ای در نحوه عملکرد مدیریت گردد، لذا یک مدیر باید دانش و سواد کافی در این زمینه داشته باشد تا با چنین مشکلاتی روبه رو نشود. بنابراین یک مدیر موفق باید دارای سواد ارتباطی لازم باشد، تا بتواند عملکرد صحیح و مفیدی ارائه دهد. لذا زبان مهمترین ابزار برقراری ارتباط محسوب می­شود.

 همه انسان­ها در هر موقعیت و شرایطی که باشند نیاز به سخن گفتن دارند یا به عبارتی ریشه دانش و سواد بشریت در زبان وجود دارد، به طوریکه فراگیری دانش و سواد انسان از ابتدای آفرینش آدمی بر پایه کلام بوده­است. بنابراین اولین سواد اطلاعاتی را می­توان سواد ارتباطی یا سواد شفاهی نامید. زمانی که هنوز خط کشف نشده بود انسان­ها با استفاده از ارتباط کلامی و شنیداری و دیداری به کسب علم می­پرداختند و علوم اخذ شده را در ذهن حفظ می­کردند و با کاربردی کردن این علوم یا به عبارتی با کار کردن نزد افراد با تجربه این علوم را در اعماق ذهن خود نهادینه می­کردند؛ و سپس دانش کسب شده را سینه به سینه به نسل­های بعدی انتقال می­دادند.

که مدیران و رؤسا هم از همین طریق راه­های عملکرد مدیریتی را می­آموختند؛ بنابراین امروزه سواد ارتباطی در امر مدیریت را توانایی پیاده­سازی برنامه­ها و اهدف سازمانی مدیران تعریف می­کنند. در حوزه مدیریت، سخن و کلام بسیار مهم است، به­طوریکه بسیاری از فعالیت­های مدیریت در قالب الفاظ و کلمات بررسی می­شود، لذا نحوه سخن گفتن می­تواند موفقیت یا شکست مدیر را درپی داشته باشد، زیرا کلام انسان بیان­گر حکمت و درایت وی به شمار می­آید؛ یا به عبارتی، سخن، آیینه تمام نمای عقل انسان است. لذا از ویژگی­های کلام شایسته و مفید در امر مدیریت می­توان به خلاصه­گویی، رسا و شفافیت در کلام، متانت در سخن، پرهیز از ادعای بی­جا، سکوت بی­جا، توجیه زیر دستان و پرهیز از منت گذاشتن اشاره نمود.

 در نهایت، مدیران به عنوان مجری اجرای اهداف سازمانی جهت تصمیم­گیری، پی­گیری و حل مسائل سازمان، به ارتباط با زیر دستان خود نیاز مبرم دارند، لذا این ارتباطات به دو شیوه قابل انجام است: سیستم­های غیر رسمی یا صمیمانه(به دلیل تعامل میان مدیر و کارمندان)، و سیستم­های رسمی که از طریق فرایند سازمانی صورت می­گیردبنابراین مدیر، در هر دو شکل انتقال تصمیمات، باید دارای دانش و سواد ارتباطی لازم باشد، تا عملکرد با کیفیت و مفیدی داشته باشد؛ بنابراین، ازجمله راه­های کسب و ارتقاء سواد ارتباطی می­توان به: شرکت در سمینارهای مختلف، استفاده از برنامه­های صوتی و تصویری، شرکت در کلاس­های مشاوره و گفتگو و استفاده از تجربیات مدیران با تجربه اشاره نمود.

سواد عمومی یا سنتی(توانایی­های کتبی)

کتاب، مجله و مقالات از جمله منابعی هستند که می­توان از طریق آن به اطلاعات مورد نظر دست­یابند. کتابخانه­ها بهترین مکان برای اخذ کتاب و مجلات به شمار می آیند. کتاب(096/0) به عنوان رسانه پرمراجعه معرفی شده است، حال آنکه نشریات ادواری تنها(31% ) واجد چنین ارزشی است(افشاری زنجانی،1371).عرضه خدمات کتابخانه‌ای در موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی در سطوح ساده و ابتدایی آن جریان دارد.این در حالی است که نشانه‌های نیاز به خدمات پیچیده‌تر نظیر نیاز دستیابی به منابع سایر کتابخانه‌ها و تولیدات مراکز تخصصی برون‌مرزی و نیاز به اشاعه اطلاعات به خوبی مشاهده می‌شود.برآوردن چنین نیازی مستلزم توسعه دامنه فعالیت­هایی کتابخانه به ویژه در عرصه خدمات است.هر چند باید اعتراف کرد که تحقق آرزویی مانند آگاهی سهل و سریع از منابع موجود در سایر کتابخانه‌های کشور و دستیابی به آنها تنها در چارچوب اجرای یک برنامه ملی و بهره‌گیری از تکنولوژی جدید(کامپیوتر و ارتباطات)میسر است، اما وظیفه هر کتابخانه، از جمله کتابخانه موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی برای آماده شدن به منظور تطبیق خود برای آنچه که در راه است، قابل صرف­نظر کردن نیست. سازماندهی مناسب و روش‌گذاری­های خوب، آموزش کارکنان از وجوه برجسته این وظیفه به شمارمی‌رود.

سواد رایانه­ای(توانایی فنی)

در عصر حاضر، اينترنت و شبكه جهاني وب بر تمام ابعاد زندگي اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي جوامع تأثير گذاشته است. يكي از اين تأثيرات مهم، شكل­گيري نوع جديدي از آموزش با عنوان يادگيري الكترونيكي است. سواد رايانه‌اى، سطحى از خبرگى و آشنايى با رايانه است كه بيشتر به توانايى استفاده از برنامه‌هاى كاربردى اطلاق مى‌شود. در حقيقت سواد رايانه‌اى توانايى استفاده از رايانه و نرم‌افزارهاى آن براى انجام وظايف كاربردى است. فن­آوري اطلاعات و ارتباطات، ابزار بسیار قدرتمندي است که ناچاریم با آن مواجه شویم. چراکه در دنیاي امروز گریز از آن امکان­پذیر نیست. به خصوص که امروزه تأثیرات شگرفی بر زندگی و نحوه گذراندن آن گذاشته است. فن­آوري اطلاعات و ارتباطات با نفوذ سریع خود توانسته است، در میدان علم و عمل وارد شود و دگرگونی وصف ناپذیري در زمینه­هاي گوناگون به ویژه زمینه­هاي فرهنگی، اجتماعی و آموزش و پرورش پدید آورد.

امروزه فن­آوري اطلاعات و ارتباطات بر جنبه هاي مختلف زندگی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادي افراد و اجتماع تأثیر گذاشته است. این تغییر و تحولات به قدري عمیق، گسترده و سریع اتفاق افتاده است، که تمامی ابعاد زندگی فردي و اجتماعی به طور محسوس و نامحسوس، تحت تأثیر آن قرارگرفته است. به طوري که هر یک از کشورها، طرح هاي ملی و منطقه اي ویژه­اي را براي توسعه فن­آوري اطلاعات و ارتباطات اجرا کرده اند. امروزه در اکثر کشورهاي پیشرفته، سرمایه­گذاري در زمینه فن­آوري اطلاعات و ارتباطات در بخش آموزش و به خصوص براي کسب مهارت­ها لازم می­باشد. با توجه به اهمیت فوق­العاده اي که در برنامه ملی توسعه و کاربرد فنآوري ارتباطات و اطلاعات ایران براي توسعه منابع انسانی لحاظ شده است، توسعه هرچه بیشتر و سریع­تر این زیرساخت ارتباطی از اولویت­هاي مهم برشمرده شده است.

منبع

درینی، صدیقه(1394)، رابطه سواد اطلاعاتی مدیران با کیفیت عملکرد آنان، پايان نامه کارشناسي ارشد، مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0