<span itemprop="name">پرسشنامه عملکرد خانواده تاویتیان و همکاران</span>

عملکرد خانواده: موثرترين عامل محيطي در رشد و تحول شناختي كودك است و بسياري از مشكلات كودكان از خانواده هاي آنها ناشي مي شود. مینوچین(1974) معتقد است سیستمی که بیش از همه بر رفتار فرد اثر دارد، خانواده است. در واقع، خانواده نه تنها رفتار سازشی و بهنجار، بلکه رفتارهای نابهنجار افراد را شکل می دهد. الینگورث(1986)، نیز نحوه برخورد والدین نسبت به کودک را در زمره عواملی می داند که وی را در معرض خطر روانشناختی قرار می دهد (توکلی، 1393). خانواده ها بر اساس عملکرد به دو طبقه کلیدی عملکردی و غیر عملکردی تقسیم می شوند، در خانواده های عملکردی اعضای خانواده مشکلات خود را در زمان بندی های مختلف و با درجات مختلف حل و فصل می نمایند، به عبارت دیگر خانواده به عنوان یک فضای باز که تمامی اعضا ارتباط و وابستگی عاطفی با یکدیگر دارند، اعضای خانواده برای توسعه هویت فردی خود هدایت و تشویق می شوند، در چنین خانواده هایی فضا پر از عشق و محبت به همراه پذیریش واقعی و بدون قید و شرط می باشد، در نتیجه در این خانواده تعارض تحمل می شود و با کمال میل از یکدگیر حمایت همه جانبه می کنند (رضوانی زاده و نامور، 1395).

مشخصات

پرسشنامه عملکرد خانواده: پرسشنامه  عملکرد خانواده توسط مارک ال. تاویتیان، جودیث لوبینر، لورا گرین، لاورنس سی. گربستین و وای ناف ولیسر (1987) ساخته شده است که از 40 گویه تشکیل شده است که به منظور سنجش عملکرد خانواده بکار می رود. نمره گذاری پرسشنامه بصورت طیف لیکرت 7 نقطه ای می باشد، پرسشنامه 5 بعد عواطف مثبت خانوادگی، ارتباطات خانوادگی، تعارضات خانوادگی، نگرانی های خانوادگی و حمایت ها و تشویق خانوادگی را مورد سنجش قرار می دهد، این پرسشنامه توسط محبی زاهد(1399) اعتباریابی شده است.

تعداد صفحات:  9صفحه فایل WORD

تعداد گویه ها: 40گویه

تفکیک ابعاد: دارد
شیوه نمره گذاری: دارد

روایی در مطالعات مختلف داخلی : دارد
پایایی در مطالعات مختلف داخلی :  دارد

تعاریف نظری و عملیاتی: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0