<span itemprop="name">پرسشنامه تمایز یافتگی خود اسکورون و فریدلندر</span>

 تمایز یافتگی خود: تمایز یافتگی یکی از مهم ترین مفاهیم نظریه سیستم های خانواده است و بیانگر میزان توانایی فرد در تفکیک فرایندهای عقلانی و احساسی از یکدیگر است. براساس نظریه نظام هاي خانواده بوئن (1978) تمایز یافتگی سطحی را توصیف می کندکه یک شخص قادر است بین کارکرد عقلانی و عاطفی خود در روابطش با صمیمیت وخودمختاري تعادل برقرار کند .براساس این نظریه حداقل چهار عامل، واکنش هیجانی، موقعیت من، گریز عاطفی و امتزاج بادیگران از پیش بینی کنندگان سطح تمایز یافتگی خود یک فرد هستند (شیشه بر، 1393).

  • واکنش هیجانی: حالتی است که در آن، احساسات فرد بر عقل و منطقش غلبه دارد و تصمیم گیريهاي فرد فقط بر اساس واکنش هاي هیجانی صورت میگیرد.
  • موقعیت من:  به معناي داشتن عقاید و باورهاي مشخص در زندگی است. افراد تمایزیافته از هویت شخصی قوي یا موقعیت من نیرومندي برخوردارند و به خاطر کسب رضایت دیگران، رفتار وعقاید خود را تغییر نمیدهند.
  • گریز عاطفی: کودکانی که در فرایند فرافکنی خانواده قرار می گیرند، به طور معمول در زمان بزرگسالی یا حتی قبل از آن، از راهبردهاي مختلفی براي فرار از بند پیوندهاي هیجانی حل نشده خانواده استفاده می کنند که این راهبردها می تواند فاصله گرفتن فیزیکی از خانواده یا ایجاد موانع روانی مانند صحبت نکردن با یکی از اعضاي خانواده باشد.
  • امتزاج با دیگران: بوئن، تمایزیافتگی را روي پیوستار فرضی نشان میدهد که در یک طرف آن تمایزیافتگی و در طرف دیگر آن امتزاج با دیگران قرار دارد. افراد هم آمیخته و داراي امتزاج بادیگران به شدت به تأیید و حمایت اطرافیان خود نیاز دارند و رفتارهايشان تحت تأثیر سیستم هیجانی محیط و واکنش اطرافیان شکل می گیرد (دریک، 2011).

مشخصات

پرسشنامه تمایز یافتگی خود: پرسشنامه تمایز یافتگی خود (DSI) توسط اسکورون و فریدلندر (1998) طراحی و اعتباریابی شده است، این پرسشنامه شامل 45 گویه بسته پاسخ بر اساس طیف شش درجه ای لیکرت می باشد،  این پرسشنامه دارای 4 خرده مقیاس واکنش پذیری عاطفی، جایگاه من، گریز عاطفی و هم آمیختگی با دیگران است. این پرسشنامه توسط خطیبی (1394) اعتباریابی شده است.

تعداد صفحات:  9صفحه فایل WORD

تعداد گویه ها: 45گویه

تفکیک ابعاد: دارد
شیوه نمره گذاری: دارد

روایی در مطالعات مختلف داخلی و خارجی: دارد
پایایی در مطالعات مختلف داخلی و خارجی:  دارد

تعاریف نظری و عملیاتی: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0