<span itemprop="name">پرسشنامه تقلب علمی</span>

تقلب علمی: یک مسئله‌ی جدّی در تحقیقات مربوط به عدم صداقت­ علمی، توافق اندکی است که بر روی تعریف عدم صداقت­ علمی و تقلب وجود دارد (بویسِن، 2007). با وجود مطالعات منتشرشده ­ی متعدد از رفتارهای متقلبانه علمی، هنوز هیچ اجماعی در مورد یک تعریف استاندارد از این اصطلاح وجود ندارد (مارسدن، 2008). تمامیِ پژوهش­ هایی که در حوزه رفتارهای مربوط به تقلب علمی انجام‌گرفته به ابهام بر سر تعریف و نوع ­شناسی این رفتارها اذعان داشته­ اند. تعریف تقلب علمی یا عدم صداقت­ علمی گسترده است؛ اصطلاح مبهمی که بسیاری از اشکال متفاوت و رفتارهای مختلف را در بردارد (موهنی، 2007). در همه­ ی انواع رفتارهای مربوط به عدم صداقت علمی که در پژوهش­ها، آیین­نامه ­ها و مقررات دانشگاه­ ها از آن نام برده شده و یا نزد اعضای هیأت علمی، پژوهشگران و دانشجویان ارائه می­ شود و یا جامعه آن را خلاف ارزش­های اخلاقی می­داند، عمل «تقلب­ کردن» را ذیل مفهوم و تعریفی که لغت­نامه ­ها عرضه می­کنند، می­ توان مشاهده کرد.

به عنوان نمونه در فرهنگ آنلاین مریام- وبستر تقلب­ کردن تحت عنوان: «شکستن یک قاعده یا قانون که معمولا برای به دست­ آوردن چیزی انجام می­شود»، «نقض قوانین از روی بی­ صداقتی» تعریف شده ­است در همه رفتارهای مربوط به تقلب­ علمی، افراد به گونه ­ای از فریب و نیرنگ متوسل می­شوند. با این اوصاف، دو اصطلاح عدم صداقت علمی و تقلب علمی می­توانند به یک معنی به کار برده شوند. علاوه بر این هاگس و مک­کیب (2006) از یک اصطلاح سوم یعنی سوء رفتار علمی نیز نام می ­برند و اظهار می­ کنند که اصطلاحات عدم ­صداقت علمی و سوءرفتار علمی در اشاره به طیف وسیعی از رفتارهای غیر اخلاقی است که برخی از دانشجویان برای کامل کردن کار علمی ­شان در آن درگیر می شوند و این دو اصطلاح غالبا به جای یکدیگر به کار می­ روند(عمرانی، 1393).

مشخصات

پرسشنامه تقلب علمی: پرسشنامه تقلب علمی توسط عمرانی (1393) بر مبنای مطالعات (وایتلی و اسپیگل، 2002؛ مک­کیب و همکاران،2006؛ کلُزبلیکر، 2007؛ آکبولوت و همکاران، 2008؛ مگی و همکاران، 2008) طراحی و اعتباریابی شده است، این پرسشنامه شامل 25 گویه بسته پاسخ بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت می باشد، پرسشنامه شش بعد تقلب امتحانی، تقلب در تکالیف درسی، سرقت علمی، جعل علمی، تحریف علمی و تقلب برای دیگران را مورد سنجش قرار می دهد، پرسشنامه توسط عمرانی(1393) در طول فرایند تحقیق اعتباریابی شده است.

تعداد صفحات:  11صفحه فایل WORD

تعداد گویه ها: 25گویه

تفکیک ابعاد: دارد
شیوه نمره گذاری: دارد

روایی در مطالعات مختلف داخلی : دارد
پایایی در مطالعات مختلف داخلی :  دارد

تعاریف نظری و عملیاتی: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0